وبلاگ
۷ مرحله برای یک سفر سرمایه‌گذاری موفق

۷ مرحله برای یک سفر سرمایه‌گذاری موفق

سرمایه‌گذاران موفق در یک روز ساخته نشده‌اند. آموختن جزئیات و اصول جهان مالی و کشف شخصیت شما به عنوان یک سرمایه‌گذار، نیازمند زمان، صبر و البته آزمون و خطاست. در این مطلب از رده، شما را برای یک سفر سرمایه‌گذاری موفق آماده می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم که باید چه چیزهایی را در طول این مسیر مورد توجه قرار دهید.

شروع سرمایه‌گذاری موفق

سرمایه‌گذاری موفق یک سفر است، نه یک رویداد ناگهانی و اتفاقی. شما باید خودتان را برای آن آماده کنید، به طوری که قصد دارید انگار به یک سفر طولانی بروید. ابتدا با تعریف مقصد خود شروع کنید، سپس سفر سرمایه‌گذاری خود را به این ترتیب برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال، آیا قصد دارید که در 20 سال آینده و در سن 55 سالگی بازنشسته شوید؟ چه مقدار پول برای این کار نیاز دارید؟ شما باید ابتدا این سوالات را مطرح کنید. برنامه‌ای که ایجاد می‌کنید، بستگی به اهداف سرمایه‌گذاری شما دارد.

برای سرمایه‌گذاری موفق باید بدانید که بازار چگونه کار می‌کند

کتاب‌هایی را بخوانید یا در یک دوره سرمایه‌گذاری شرکت کنید که با ایده‌های مالی مدرن سروکار دارد. افرادی که به نظریه‌هایی مانند بهینه‌سازی سبد سهام، تنوع و کارایی بازار دست یافته‌اند، به دلایل خوبی جوایز نوبل خود را دریافت کرده‌اند. سرمایه‌گذاری ترکیبی از علم (مبانی مالی) و هنر (عوامل کیفی) است.

جنبه علمی مسائل مالی محل مناسبی برای شروع است و نباید نادیده گرفته شود. اگر علم شما قوی نیست، نگران نباشید. کتاب‌های زیادی وجود دارند، مانند کتاب «سهام برای طولانی مدت» نوشته جرمی سیگل، که ایده‌های مالی پیشرفته را به گونه‌ای توضیح داده‌اند که به راحتی قابل فهم باشد.

هنگامی‌که بدانید بازار چگونه کار می‌کند، می‌توانید قوانین ساده‌ای را که برای شما کار می‌کنند، مطرح کنید. به عنوان مثال، وارن بافت یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران جهان است. سبک سرمایه‌گذاری ساده او در این نقل قول معروف خلاصه می‌شود: «اگر نتوانم چیزی را درک کنم، در آن سرمایه‌گذاری نخواهم کرد». این عقیده به او کمک کرده است. اگرچه پیشرفت تکنولوژی را از دست داد، اما از رکود ویران‌گر پس از حباب تکنولوژی پیشرفته سال 2000 در امان ماند.

چطور در شرایط نااطمینانی سرمایه‌گذاری ایمن کنیم؟

استراتژی سرمایه‌گذاری خود را بشناسید

هیچ‌کس شما و وضعیت‌تان را بهتر از خودتان نمی‌شناسد. بنابراین، شما ممکن است مناسب‌ترین فرد برای سرمایه‌گذاری پرسود خود باشید. ویژگی‌های شخصیتی که می‌تواند به شما کمک کند یا از سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیزتان جلوگیری کند را شناسایی کرده و به همین ترتیب آن‌ها را مدیریت کنید.

یک مدل رفتاری بسیار مفید که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا خود را بشناسند، توسط مدیران صندوق سرمایه‌گذاری تام بایلارد، لری بیل و ران کایزر توسعه یافته است. این مدل سرمایه‌گذاران را بر اساس دو ویژگی شخصیتی، یعنی روش عمل (دقیق یا عجول) و سطح اعتماد (مطمئن یا نگران) طبقه‌بندی می‌کند. بر اساس این ویژگی‌های شخصیتی، مدل BB&K سرمایه‌گذاران را به پنج گروه تقسیم می‌کند:

  • فرد مستقل: دقیق و مطمئن، متکی بر رویکرد «خودت انجام بده»
  • ماجراجو: بی‌ثبات، کارآفرین و قوی اراده
  • سلبریتی: دنبال‌کننده جدیدترین مد‌های سرمایه‌گذاری
  • نگهبان: بسیار ریسک‌گریز، محافظ ثروت
  • بچه مثبت: ویژگی‌های همه گروه‌های بالا را به یک اندازه دارد

جای تعجب نیست اگر بگوییم که بهترین نتایج سرمایه‌گذاری معمولا در افراد با ویژگی شخصیت فرد مستقل یا کسی که دارای دقت، رفتار تحلیلی و اعتماد به نفس است، دیده می‌شود. با این حال، اگر ویژگی شخصیتی‌تان شبیه به افراد ماجراجو است، هنوز هم می‌توانید در سرمایه‌گذاری به موفقیت برسید؛ در صورتی که بتوانید استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید. به بیان دیگر، صرف نظر از این که شما در کدام گروه قرار دارید، باید دارایی‌های اصلی خود را به شیوه‌ای دقیق و سیستماتیک مدیریت کنید.

دوستان و دشمنان خود را بشناسید

مراقب دوستان دروغینی که فقط وانمود می‌کنند در کنار شما هستند باشید، مانند برخی از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بی‌اخلاق که منافع‌شان مخالف منافع شماست. همچنین باید به خاطر داشته باشید که به عنوان یک سرمایه‌گذار، با مؤسسات مالی بزرگی که منابع بیشتری، مانند دسترسی بیشتر و سریع‌تر به اطلاعات دارند رقابت می‌کنید.

به یاد داشته باشید که خودتان به طور بالقوه بزرگ‌ترین دشمن خودتان هستید. بسته به شخصیت، استراتژی و شرایط خاص خود، ممکن است موفقیت‌تان را خودتان به خطر بیندازید. یک شخصیت نگهبان اگر به دنبال آخرین اختلافات بازار و دستیابی به سود کوتاه‌مدت باشد، ممکن است در مسیری برخلاف شخصیتش در حال حرکت باشد. چون شما از ریسک پرهیز می‌کنید و محافظ ثروت هستید، به دلیل زیان‌های بزرگی که ممکن است از سرمایه‌گذاری با ریسک بالا حاصل شود، به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرید. با خودتان صادق باشید. عواملی که جلوی موفقیت شما را می‌گیرند یا شما را از منطقه امن‌تان دور می‌کنند را شناسایی کرده و آن‌ها را تغییر دهید.

مسیر سرمایه‌گذاری موفق را پیدا کنید

سطح دانش، شخصیت و منابع شما باید مسیر انتخابی‌تان را تعیین کند. به طورکلی، سرمایه‌گذاران یکی از استراتژی‌های زیر را انتخاب می‌کنند:

  • همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید. به بیان دیگر، متنوع‌سازی کنید.
  • همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار دهید، اما به دقت بر سبد خود نظارت کنید.

این دو استراتژی را با شرط‌های تاکتیکی بر روی یک پرتفوی فعال اصلی ترکیب کنید. بسیاری از سرمایه‌گذاران موفق کار خود را با پرتفوی‌های متنوع و کم‌ریسک شروع کرده و به تدریج کار را یاد گرفته‌اند. هرچه سرمایه‌گذاران در طول زمان دانش بیشتری کسب کنند، بهتر می‌توانند پرتفوی خود را تنظیم کنند.

برای مدت طولانی به آن پایبند باشید

پایبندی به نظم و استراتژی بلندمدت مطلوب ممکن است انتخاب پرهیجانی در سرمایه‌گذاری نباشد. با این حال، اگر در مسیر باقی بمانید و به احساسات یا دوستان دروغین خود اجازه دخالت ندهید، احتمال موفقیت‌تان بیشتر خواهد بود.

همواره برای یادگیری آماده باشید

پیش‌بینی بازار دشوار است، اما یک چیز قطعی است: وضعیت آن ثابت نخواهد ماند. یاد بگیرید که تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار موفق، روندی تدریجی و سفر سرمایه‌گذاری، سفری طولانی است. گاهی اوقات، بازار به شما ثابت خواهد کرد که در اشتباه هستید. آن را بپذیرید و از اشتباهات خود درس بگیرید.

The post ۷ مرحله برای یک سفر سرمایه‌گذاری موفق appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *