وبلاگ
کهربا؛ پرداخت با موبایل به جای کارت بانکی!

کهربا؛ پرداخت با موبایل به جای کارت بانکی!

از چند سال پیش در دنیا شیوه پرداخت «NFC» یا پرداخت با موبایل به جای پرداخت‌های سنتی یا کارت بانکی با سرعت زیادی در حال انجام شدن است. در این شیوه پرداخت شما به جای کارت بانکی، اپلیکیشن پرداخت بدون تماس یا همان«NFC» بانک را روی گوشی موبایل‌تان نصب می‌کنید. بعد هم کافی است به جای کارت بانکی، از ساعت هوشمند دیجیتال یا گوشی موبایل برای پرداخت یا تراکنش خرید استفاده کنید. یعنی به جای کشیدن کارت بانکی در دستگاه پوز، گوشی موبایل یا ساعت هوشمندتان را در فاصله‌ای کمتر از ۴سانتی‌متری دستگاه پوز می‌گیرید و پرداخت در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون وارد کردن رمز انجام می‌شود.

«NFC» چیست؟

NFC در حقیقت مخفف اصطلاح ارتباطات بی‌سیم کوتاه برد است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد با نزدیک شدن به هم متصل شده و انتقال اطلاعات – مانند پرداخت و خرید – را انجام بدهند. اولین کشوری که از روش پرداخت با موبایل برای خرید‌های فروشگاهی استفاده کرد، کشور ژاپن در سال 2006 بود. بعد هم دو کشور سنگاپور و استرالیا در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به ژاپن اضافه شدند.اما این روش در سال‌های اخیر با محبوبیت زیادی بین کاربران مواجه بود و در سال 2023 نزدیک به 5.4میلیارد تراکنش بانکی از این طریق انجام شده است. حتی در کشورهای همسایه مانند ترکیه هم امکان استقاده از پرداخت با موبایل به جای کارت بانکی برای افراد وجود دارد.

مزایای استفاده از پرداخت با موبایل:

اما این روش پرداخت چه مزایایی دارد که با سرعت چشمگیری در دنیا رو به افزایش است. در ایران هم بانک مرکزی با راه‌اندازی سامانه کهربا و متصل شدن چند بانک به آن این سرویس را در اختیار مشتریان بانکی قرار داده است:

سهولت: دیگر چه کاری آسان‌تر از چسباندن گوشی موبایل به دستگاه پوز و همین!

سرعت: بیرون آوردن کارت بانکی و وارد کردن مبلغ خرید یا تراکنش و زدن رمز کارت بالاخره زمانبرتر از بردن گوشی موبایل کنار دستگاه و انجام شدن خودبه‌خودی تراکنش بانکی است.

امنیت: شیوه‌های کلاهبرداری زیادی براساس دستگاه پوز تقلبی یا اسکیمر وجود دارد که تمام اطلاعات کارت بانکی شما را ثبت و بعدا حساب بانکی را خالی می‌کنند. اما «NFC» چون تنها در فاصله‌ای بسیار کوتاه (۴سانتی‌متر) فعال می‌شود، امکان دزدی یا کلاهبرداری از اطلاعات شما وجود ندارد.

آغاز پرداخت با موبایل در ایران

اگر کارت یکی از بانک‌های بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات را دارید، می‌توانید با تعریف کردن کارت خود روی برنامه‌ مبتنی بر تلفن همراه، از گوشی موبایل خودتان به جای کارت بانکی استفاده کنید. این طرح که بانک مرکزی آن را کهربا نامگذاری کرده است، اطلاعات کارت بانکی روی اپلیکیشن هوشمند ثبت می‌شود. بعد هم مشتری بانکی می‌تواند با نزدیک کردن گوشی موبایل به پایانه فروشگاهی تراکنش خرید خودش را انجام بدهد. به این ترتیب هم نیازی به همراه داشتن همه کارت‌های بانکی‌تان نیست، هم خطر کپی شدن و سرقت یا گم شدن کارت بانکی از بین می‌رود.

The post کهربا؛ پرداخت با موبایل به جای کارت بانکی! appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *