وبلاگ
گزارشی از بازدید خبرنگار فارس از طرح‌ها و پروژه‌های ملی هرمزگان

گزارشی از بازدید خبرنگار فارس از طرح‌ها و پروژه‌های ملی هرمزگان

گزارشی از بازدید خبرنگار فارس از طرح‌ها و پروژه‌های ملی هرمزگان

خبرنگار خبرگزاری فارس پیش از سفر رئیس جمهور به هرمزگان، به این استان رفت و از پروژ‌ه‌هایی که در این سفر آماده افتتاح بودند بازدید کرد.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت دولت صبح روز پنجشنبه، 12 بهمن همزمان با آغاز چهل و پنجمین دهه فجر انقلاب اسلامی ایران به استان هرمزگان سفر کردند. این سفر که دومین سفر هیئت دولت سیزدهم به هرمزگان محسوب می‌شود با برنامه‌های بسیاری همچون افتتاح طرح‌های عمرانی و خدماتی برای مردم همراه بود.

خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس دو روز پیش از این سفر به هرمزگان رفت و از برخی پروژ‌ه‌هایی که قرار بود در این سفر افتتاح شده و مورد بازدید رئیس‌جمهور قرار بگیرند، بازدید داشته و گزارشی را تهیه کرده است.

نیروگاه برق مجتمع آلومینیوم المهدی

نخستین بخش از این سفر بازدید از نیروگاه برق مجتمع آلومینیوم المهدی است. در این بازدید، حمیدرضا فیاضی معاون انرژی آلومینیوم المهدی توضیحاتی را درباره این واحد ارائه کرد.

به گفته فیاضی، «نیروگاه سیکل‌ ترکیبی 546 مگاواتی آلومینیوم المهدی هرمزگان دارای دو واحد است که فاز اول این پروژه در حال حاضر تکمیل شده است. هدف از راه اندازی این مجموعه تولیدی افزایش اطمینان از تامین برق مداوم و جلوگیری از ضررهای متعدد ناشی از قطع برق است، به خصوص در پیک بار تابستان‌ها که فشار زیادی از نظر تولیدی وارد می کند به همین دلیل بحث احداث نیروگاه در دستور کار قرار گرفت.»

معاون انرژی آلومینیوم المهدی در تشریح سایر جزئیات این پروژه عنوان کرد: کارهای اجرایی آن به صورت ویژه از مردادماه سال گذشته آغاز شد و در حال حاضر واحد یک آن به اتمام رسیده است. در صورت قرار گرفتن واحد یک در مدار بیاید دیگر محدودیتی برای تامین انرژی مورد نیاز در پیک‌ بار تابستان سال آینده نخواهیم داشت و در ادامه با وارد شدن واحدهای دیگر ما می توانیم آن برنامه های تکمیل خط تولید را در واقع در ادامه ترزیق انرژی به شبکه سراسری را هم در دستور کار قرار دهیم که یک کمک زیادی به شبکه سراسری در تامین برق خواهد کرد.

فیاضی می‌گوید: نیروگاه سیکل ترکیبی این واحد تولیدی دارای دو واحد گازی هر کدام به ظرفیت اسمی ۱۸۳ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت ۱۸۰ مگاوات است که در دو فاز تقریبا ۲۳۴.۵ میلیون یورو سرمایه گذاری شده است.

احیای واحد صنعتی پروژه کشتیرانی هرمزگان

گام بعدی از این سفر بازدید از کشتی سازی سپهر دریا بود که با هدف ساخت و تعمیرات انواع شناورهای دریایی از سال ۱۳۸۲ در استان هرمزگان ایجاد و راه‌اندازی شده است. این واحد از لحاظ اشتغالزایی نیز، آمار خوبی را ثبت کرده است و در حال حاضر با بیش از ۵۰۰ نفر نیروی انسانی ساخت و تولید و تامین ده‌ها فروند کشتی را در سال به عهده دارد.

خبرنگار فارس در این سفر با کامبیز عرب مدیرعامل کشتی‌سازی سپهر دریا همراه شده؛ او درباره این واحد صنعتی این‌گونه می‌گوید: هرمزگان دارای پتانسیل بالایی در توسعه صنایع دریایی است، صنعت کشتی‌سازی در همه جای دنیا به عنوان صنعت مادر شناخته شده می‌شود و جزء صنایع استراتژیک محسوب می‌شود، در کشور ما نیز در سال‌های اخیر به این موضوع خیلی اهمیت داده شده است.

به گفته مدیرعامل کشتی‌سازی سپهر دریا، «یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت این است که در سواحل دریا مستقر است و زمین‌ها و کارخانه‌ها باید در مجاور دریا باشند به طبع زمین‌ها خارج از سواحل دریا برای این صنعت مناسب نیست. همچنین صنعت کشتی‌سازی باید با استانداردهای بین‌المللی ساخته شود.»

عرب با بیان اینکه این کارخانه در ابتدای شکل‌گیری بالاترین استانداردهای ساخت کشتی را سرمایه کار خود قرار داد تا بتواند در آینده پس از رفع نیازهای داخلی محصولاتش را به تمام دنیا صادر کند، تصریح کرد: شرکت سپهر دریا در ابتدای این راه اهتمام داشت تا بتواند از تجارب دیگر کارخانه‌های کشتی‌سازی دنیا که در این امور شناخته شده و تجربه داشتند، استفاده کند ولی در مسیر با تحریم‌های بین‌المللی این کارخانه‌ها به طور کلی از همکاری کنار رفتند و در قراردادهایی که داشتیم ما را کنار گذاشتند و چالش‌هایی را برای ما به وجود آوردند.

بنابر گفته وی، «چالش‌های پیش آمده برای شرکت موجب ایجاد بار مالی و کاری برای این شرکت شد که در برهه‌ای به حداقل تعداد نیرو یعنی 10 نفر رسید اما در حال حاضر بیش از 500 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.»

پالایشگاه نفت آفتاب یزد

خبرنگار فارس در مرحله بعدی از سفر خود به هرمزگان با علیرضا امین مدیر ارشد منطقه ای شرکت پالایش نفت آفتاب همراه شد.

مدیر ارشد منطقه‌ای شرکت پالایش نفت آفتاب در این باره می‌گوید: این پالایشگاه در حال حاضر با ظرفیت 40 هزار بشکه در حال کار است. طراحی، ساخت و بهره برداری از آن به کمک متخصصان ایرانی در ظرف کمتر از یک سال و نیم ساخته شده است. خوراک این پالایشگاه از میعانات گازی است که در حال حاضر از عسلویه با تانکر حمل می شود. محصولات این پالایشگاه، نفت های سبک، نفت های سنگین، حلال و گازویل است که همه صادراتی هستند.

وی افزود: ویژگی های مهم این پالایشگاه ساخت داخل بودن آن و سرعت عملی که در ساخت این پالایشگاه صورت گرفته است.

مدیر ارشد منطقه‌ای شرکت پالایش نفت آفتاب با بیان اینکه تاکنون 6 همت برای ساخت این پالایشگاه صرف شده است، تصریح کرد: همچنین؛ طرح‌های توسعه بسیاری در دستور کار داریم که در سال های آتی به بهره برداری خواهند رسید. در حال حاضر حدود 1200 نفر نیروی انسانی در این مجموعه مشغول به کار هستند.

گفتنی است؛ شرکت پالایش نفت آفتاب به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده مشتقات نفتی در بخش خصوصی کشور، با استفاده از خوراک (مواد اولیه) مختلف که از طریق مجموعه وزارت نفت، پالایشگاه‌های گازی و نفتی کشور تامین می‌کند، عملیات پالایش و تولید مشتقات نفتی را به منظور ارائه به بازارهای جهانی انجام می‌دهد.

پتروپالایش آذرخش

گام بعدی این سفر، حضور در پتروپالایش آذرخش است. احمد آبکار مدیر مهندسی و طرح های شرکت بناگستر دراین باره می‌گوید: فاز نخست کارخانه تولید قیر با ظرفیت یک‌هزار و ۵۰۰ تن در روز قرار است در سفر رئیس جمهور به بهره برداری برسد. خوراک این واحد تولیدی با خط لوله به متراژ یک‌هزار و ۷۰۰ متر از محل شرکت پالایش نفت بندرعباس تامین می‌شود.

به گفته وی، « 5 هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی برای راه‌اندازی این واحد تولیدی هزینه شده است. محصول این واحد، صادراتی است و در طرح توسعه علاوه بر قیر، روغن صنعتی نیز تولید می‌شود. این کارخانه ۶ مخزن یکهزار و ۵۰۰ تنی برای ذخیره و تولید دارد. با بهره‌برداری از این واحد، ۱۲۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.»

قرار گرفتن در نزدیکی پالایشگاه و مجتمع بندری شهیدرجایی بندرعباس از مهم‌ترین ویژگی این کارخانه است.

تحویل ۱۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن مردم به استان هرمزگان

استان هرمزگان جزو استان‌های مد نظر دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن است. خبرنگار فارس با حضور در محل یکی از پروژه‌های این طرح در استان هرمزگان با 160 واحد مسکونی چند و چون نحوه اجرای این پروژه را در استان هرمزگان جویا شده است.

عباس کمالی مدیرکل راه شهرسازی استان هرمزگان در این خصوص می‌گوید: با حضور رئیس جمهور در استان هرمزگان ۱۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن تحویل مردم استان خواهد شد.

به گفته مدیرکل راه شهرسازی استان هرمزگان، «برای این پروژه تاکنون بیش از ۲۴ هزارمیلیارد تومان هزینه شده است. همچنین تاکنون بیش از ۲۰ هزار واحد در دولت سیزدهم به مردم تحویل داده شده.

کمالی اظهار کرد: سهمیه استان جمعا ۶۶ هزار واحد است و بنا داریم تا پایان دولت همه واحدها تکمیل شود.

افتتاح کلاس‌های درس برای افزایش سرانه آموزشی هرمزگان

افزایش سرانه آموزشی مدارس در استان هرمزگان نیز مد نظر مسئولان دولت سیزدهم قرار دارد. خبرنگار فارس در گفت‌وگو با محمد قویدل مدیر کل آموزش و پرورش استان هرمزگان دراین خصوص گفت: در هرمزگان ۴۳۰ هزار دانش آموز داریم که متوسط سرانه استان حدود 5.4 است. این استان در ارزیابی شاخص‌های عمومی و اختصاصی در میان ۵ استان اول آموزش و پرورش کشور انتخاب شده است.

وی افزود: در جریان سفر رییس جمهور به این استان ۲۰۰ واحد آموزشی و همچنین ۸۰۰ کلاس درس در حوزه عمرانی افتتاح خواهند شد که ۶ سالن سرپوشیده ورزشی و نیز ۶۰ زمین درون مدرسه ای و زمین بازی های ساحلی نیز در مهیای بهره برداری رسمی هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان هرمزگان با اشاره به پروژه مذکور عنوان کرد: این پروژه از سال 1400 مجدد با مشارکت شرکت پالایش نفت آفتاب آغاز شد و مهر ماه سال 1402 تحویل آموزش و پرورش شد. مجموع اعتبارات این پروژه بالغ بر 55 میلیارد تومان بوده است که 35 میلیارد تومان آن از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت پالایش نفت آفتاب و 20 میلیارد تومان هم از محل اعتبارات دولتی تامین شده است.

وی ادامه داد: تجهیز این پروژه کامل از طرف اداره کل نوسازی وتوسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان انجام شده است. یکی از ویژگی های این پروژه و دیگر پروژه ها که در حال افتتاح هستیم استفاده از معماری بومی و محلی است. به عنوان یکی از ساختمان های فاخر در شهر بندر عباس این طراحی انجام شده و به مرحله بهره برداری رسیده است. یکی دیگر از ویژگی های خاص این پروژه نورپردازی آن است که به طور کامل توسط خود مهندسین اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان انجام شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان هرمزگان عنوان کرد: در مجموع کل اعتبارات این 800 کلاس قریب به هزار میلیارد تومان است که طی این مدت حاصل بین سفر اول رئیس‌جمهور و سفر دوم به مرحله بهرداری رسیده است علاوه بر افتتاح این پروژه ها هوشمندسازی 320 کلاس درس با اعتبار قریب بر 30 میلیارد تومان انجام شده است.

تهمیدات دولت سیزدهم برای حل بزرگ‌ترین چالش محیط زیستی نوار شمالی خلیج فارس و شهر بندرعباس

پروژه دیگری که دولت سیزدهم به دنبال چاره‌جویی و حل آن رفته، موضوع فاضلاب شهری بندرعباس است. این معضل به حدی شدت گرفته که زندگی مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده،‌ اما، دولت سیزدهم در پی جاره آن بوده است.

شهروز شجاعی مدیر عامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس درباره این پروژه می‌گوید: این شرکت که متشکل از بنگاه های اقتصادی و صنعتی استان است، برای حل بزرگ ترین چالش محیط زیستی نوار شمالی خلیج فارس و شهر بندرعباس شکل گرفت. طرح بزرگ ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس و انتقال پساب بازیافت شده از مرداد 1400 در 6 فاز آغاز شده و در حال حاضر هر 6 فاز در حال انجام بوده و عملیات اجرایی در آن انجام می‌گیرد.

به گفته شجاعی،‌‌ «فاز یک این طرح احداث مخزن ده هزار متر مکعبی و ایستگاه پمپاژ پساب با کیفیت به به منطقه ویژه اقتصادی و صنایع است که عملیات ساختمانی آن صددرصد تمام شده است. فاز 2 انتقال، نوسازی و بازسازی تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس و ایستگاه پمپاژ تصفیه است. این طرح در کل 70 درصد پیشرفت داشته است ولی بخش مایع مدول توسعه در سفر رییس جمهور به استان راه اندازی خواهد شد.»

مدیر عامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس عنوان کرد: از لحاظ فنی راه اندازی مدار توسعه و بخش مایع نیازمند شکل‌گیری باکتری‌هاست که در یک بازه زمانی دو ماهه تعریف می‌شود که باید در این مدت میکروارگانیسم‌ها لجن‌های درون فاضلاب را بخورد و آب به ورودی فاضلاب به کیفیت مطلوب‌تری برسد.

وی افزود: در فاز 3، خط انتقال تصفیه خانه تا مخزن است که در منطقه ویژه قرار دارد. طول این خط انتقال 22 کیلومتر است که عملیات آن ۱۰۰ درصد به پایان رسیده و خط کاملاً آماده بهره‌برداری است.

شجاعی اظهار کرد: فاز 4 به جهت اینکه فاضلاب شهر بندرعباس و شیرین سازی در بحث صنعت آب کشور به عنوان صنعت نامتعارف شناخته می شود و صنایع هم موکلف هستند از آب نامتعارف استفاده کنند و نامتعارف دوم به دلیل این است که شهر بندرعباس یک شهر ساحلی است و سال‌های سال از عمر شبکه جمع آوری فاضلاب گذشته است؛ جزر و مدد دریا باعث ورودی شوری به فاضلاب و همچنین ماسه می شود.

وی ادامه داد: برای اینکه این پساب در صنعت استفاده شود، آب باید وارد فرآیند شیرین سازی شود. این مورد حتی در کشورهای خارجی هم بدون نمونه است. این فاز ۱۵ درصد پیشرفت داشته است که تا شهریور 1404 آماده بهره‌برداری خواهد شد.

مدیر عامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس تصریح کرد: در فاز 5 نیز، مخزن ذخیره آب در منطقه ویژه است که فعالیت آن از ابتدای سال آغاز شده و پیشرفت این فاز 70 درصد است که شامل ساخت مخزن 40 هزار متر مکعبی آب است که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. فاز 6 و پایان پروژه نیز شامل شبکه توزیع بین صنایع است که صنایع در حال حاضر صاحب این پساب هستند و پیش فروش کردند و بخشی از هزینه های مالی مورد نیاز طرح از محل پیش فروش بوده است. پساب تصفیه شده باید به درب کارخانه‌های مصرف کننده صنعتی برسد.

میزان تحقق اهداف دولت سیزدهم در استان هرمزگان

خبرنگار فارس پس از این با معاون اقتصادی استانداری هرمزگان همراه شد تا از چند و چون تحقق اهداف دولت سیزدهم در این استان برایمان سخن بگوید.

عادل شهرزاد معاون اقتصادی استانداری هرمزگان امور با اشاره به میزان تحقق اهداف دولت در استان هرمزگان، اظهار کرد: اقداماتی که در دو سال و نیم اخیر برای بهبود فضای اقتصادی و توسعه کسب‌وکار در استان انجام شده نشان می‌دهد که در ابتدای شروع دولت چالش‌های سرمایه‌گذاری در استان با برنامه‌ریزی و اقدامات لازم به فعال‌شدن سرمایه‌گذاری در هرمزگان منجر شده است.

وی با بیان اینکه هرمزگان رتبه یک جذب سرمایه‌گذاری در کشور است، افزود: شناسایی واحدهای راکد و احیای آن یکی از اقدامات برای رسیدن به این رتبه است که در دولت سیزدهم موجب احیای ۶۱۰ واحد سرمایه‌گذاری راکد و بازگشت آن‌ها به چرخه تولید شده است. این امر به اشتغال بالغ بر ۴ هزار نفر و حجم سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی نیز منجر شده است.

شهرزاد افزود: از واحد راکد با اشتغال ۱۰ نفره تا واحد راکد با اشتغال یک‌هزار نفره در این مدت احیاء شده‌اند. همچنین با ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی، بخشی از این واحدها که با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت اسمی فعالیت می‌کردند، شناسایی شدند و اکنون ظرفیت بالغ بر ۲ هزار واحد سرمایه‌گذاری و تولیدی در استان ارتقاء یافتند و ما از این طریق به اشتغال حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر و حجم سرمایه‌گذاری ۳۸ هزار میلیارد تومان رسیدیم.

معاون اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: فرآیند سرمایه‌گذاری در سطح استان تسهیل یافته است. هم اولویت‌های سرمایه‌گذاری در سطح استان شناسایی شده و هم مشوق‌هایی برای افرادی که در قالب این اولویت‌ها سرمایه‌گذاری کنند را در نظر گرفته‌ایم. الان ۷۱۱ هزار میلیارد تومان مجموعه سرمایه مجوزهایی بوده که در این دولت صادر شده است.

وی یادآور شد: بالغ بر ۶۲۲ هزار میلیارد تومان در حوزه صنعت و معدن، ۷۰ هزار میلیارد تومان در حوزه کشاورزی و شیلات و ۱۵ هزار میلیارد تومان در حوزه گردشگری بوده که رتبه یک را برای استان در کشور به همراه داشته است.

شهرزاد افزود: سرمایه‌گذاران هم حمایت مالی داشته‌اند و هم حمایت حاکمیتی را برای آنان در نظر گرفته‌ایم. رتبه یک امنیت سرمایه‌گذاری در کشور از همین جهت از آن هرمزگان است. تأمین بخشی از منابع در حوزه سرمایه‌گذاری را هم تحقق بخشیدیم و حوزه یک کشوری در پرداخت تسهیلات به واحدهای سرمایه‌گذاری را با ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت تسهیلات بانکی به دست آوردیم. البته از سایر روش‌های تأمین مالی هم استفاده کردیم.

معاون اقتصادی استانداری هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی ابلاغی استان ۶.۶ درصد است که ۵.۸ درصد آن تحقق پیدا کرده است. این میزان معادل ۸۷.۸ درصد تحقق اهداف است که رتبه یک کشوری در رشد اقتصادی را برای استان به همراه داشته است. متوسط تحقق رشد اقتصادی کشور حدود ۴۱ درصد است که اگر با تحقق رشد استان محاسبه کنیم تقریباً دوبرابر رشد کشوری در هرمزگان محقق شده است.

جزئیات طرح‌ها و پروژه‌های افتتاح شده در سفر رئیسی به هرمزگان

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در نشست خبری که به مناسبت سفر رئیس‌جمهور به این استان برگزار شد، اظهار کرد: در دوسال گذشته اتفاقات مبارکی در استان اتفاق افتاده که بخشی از آن از ثمرات سفر اول رئیس‌جمهور به استان است.

وی یادآور شد: ۱۷۴ مصوبه در دور اول سفر داشتیم که ۱۲۴ مصوبه از آن تماما انجام شده و ۱۴۸ مصوبه از آن رقم تا ۷۰ درصد رشد داشته است. از مهمترین اقدامات دولت ۱۳۰۰ پروژه عمرانی از ابتدای دولت تاکنون تحویل مردم شده که هفته‌ای ۱۰ پروژه است و این در راستای دستور رئیس‌جمهور در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است.

استاندار هرمزگان با بیان این‌که «فاز سوم شهید رجایی در این دولت تکمیل شد و بندر خمیر که از دهه ۸۰ آغاز شده بود دراین دولت تکمیل شد و بخش باز بندر سیریک و پارسیان تکمیل شده است»، گفت: تمام راه‌های روستایی تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۰ کیلومتر بود ولی راههای روستایی تکمیل شده از ابتدای دولت سیزدهم ۸۵ کیلومتر بوده و ۴۰ کیلومتر نیز در دست تکمیل است.

دوستی با بیان اینکه «تاکید اول ما در استان بر بهبود محیط اقتصادی بود»، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نشان داده که ما استان اول در امنیت سرمایه‌گذاری هستیم که برای ما بسیار مهم است. اگر اکوسیستم اقتصادی شکل بگیرد اتفاقات مهمی در ادامه با خود همراه می‌کند. هرمزگان متاسفانه رتبه یک بیکاری و شاخص فلاکت را داشت اما الان هشت پله صعود داشته است. این برای ما مطلوب نیست ولی وضعیت روبه‌بهبود است. رتبه یک جذب سرمایه‌گذاری صنعتی را هم داشته‌ایم.

وی افزود: رشد اقتصادی به‌عنوان مهمترین شاخص اقتصادی در استان نزدیک به ۵.۸ درصد محقق شده است که تحقق ۸۰ درصدی هدف‌گذاری‌ها را نشان می‌دهد که استان را در این زمینه در کشور رکورددار کرده است.

استاندار هرمزگان گفت: اولویت ما در استان آب و آموزش بود که در اولی رشد بیش از ۸۰ درصدی آب‌شیرین‌کن‌ها در این دولت را شاهد هستیم. ۱۵۶ روستا و ۵ شهر در سفر رئیس‌جمهور به استان، مشکل آبرسانی‌شان حل می‌شود. در امر آموزش هم رتبه اول مهارت‌آموزی در کشور را به دست آوردیم. ۲۸ هنرستان جوان در استان تأسیس شد تا مهارت‌های مرتبط با نیاز استان در آنجا فراگیری شود. در بخش آموزش مهارت‌های مربوط به حوزه فولاد، پالایش، معدن، آبزی‌پروری و نیازهای فرهنگی در آن هنرستان‌ها در نظر گرفته شده است.

دوستی اظهار کرد: دانشکده علوم پزشکی شرق و غرب امسال برای اولین‌بار دانشجو گرفته است. ساخت دانشکده دندانپزشکی پیشرفت ۸۰ درصدی داشته است. دانشکده شیمی و متالوژی هم در دست کار است تا عملیات اجرایی آن انجام شود.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه همزمان با توسعه صنعتی به محیط زیست توجه داریم، تاکید کرد: سال گذشته بیش از ۲ میلیون درخت کاشت شده و سال آینده کاشت ۶.۵ میلیون درخت را در دستور کار داریم و امسال هم تا کنون ۳.۵ میلیون درخت کاشته شده است. فاضلاب بندرعباس که از دغدغه‌های اصلی مردم بوده در این دولت آغاز شده است و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد در این بخش بسته شده و این بدون یک ریال بودجه دولتی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: فاضلاب بندرعباس در روندی که دارد به شکل مرتب در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند و هرچند بخشی از این پروژه از زمان‌بندی عقب است اما اقدامات برای انجام تکالیف دولت در این زمینه اجرایی می‌شود. ۶۰۰ واحد احیا رتبه اول در بنگاه‌های احیایی را داشتیم. تسهیلات بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان محقق شد که حدود ۱۰۱ درصد جذب تسهیلات را نشان می‌دهد و در این بخش هم استان رتبه اول را کسب کرده است. همه این اقدامات انجام شده در استان به دلیل جذب همین تسهیلات صورت گرفته است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه ۱۰۳۲ پروژه به ارزش ۱۰۵ همت در سفر رئیس‌جمهوری به استان به بهره‌برداری می‌رسد، تأکید کرد: در این سفر ۱۴ هزار واحد مسکن تحویل مردم شد که در مجموع از ابتدای دولت میزان واحدهای مسکونی تحویل‌شده را به بیش از ۲۰ هزار واحد ارتقاء می‌دهد. تکلیف ما در استان در چهار سال ۶۶ هزار واحد مسکونی است که اکنون در وضعیت مناسبی از این جهت قرار داریم.

دوستی افزود: در حوزه راه هم غیر از پل و ابنیه فنی ۸۰۰ کلیومتر راه را افتتاح می‌کنیم که هم بهسازی، هم روکش و هم احداث را شامل می‌شود. در حوزه درمان دو بیمارستان ۱۱۲ تخت‌خوابی کودکان بندرعباس که در همین دو سال اخیر آغاز شده و اکنون به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: بیمارستان فارابی بستک که ۸۷ تخت‌خوابی است. علاوه بر آن خانه‌های بهداشت و درمانگاه‌ها هم در این سفر افتتاح و تحویل خواهد شد. ۱۳۶ پروژه ورزشی هم تحویل می‌شود. از جمله پروژه ورزشگاه میناب را خواهیم داشت.

استاندار هرمزگان یادآور شد: ۸۰۰ کلاس درس نیز افتتاح می‌شود. دو پروژه بزرگ یکی خط سیریک میناب را به بهره‌برداری می‌رسانیم و ۲.۵ همت هم پروژه گازرسانی به مناطق استان را داریم. در حوزه آب‌رسانی هم ۱۵۶ روستا و ۵ شهر که از نعمت آب آشامیدنی پایدار بهره‌مند شدند را تحویل‌دهی خواهیم کرد. در این سفر ۵ آب‌شیرین‌کن جدید را به استان اضافه می‌شود. در حوزه برق افزوده شدن ۹ پست برق و هزار کیلومتر تعویض کابل را نهایی می‌کنیم.

دوستی با بیان اینکه نیروگاه اتمی سیریک که در چهار فاز است عملیات اجرایی آن در این سفر آغاز می‌شود، تاکید کرد: نیروگاه ۵ هزار مگاواتی و در کلاس جهانی است که در سرنوشت توسعه مکران اهمیت دارد. ۸ میلیارد دلار ارزش پروژه‌هایی است که در بخش نفت و میعانات و صنعت آغاز می‌شود. جزایر سه‌گانه خلیج فارس و دیگر جزایر خلیج فارس در این دولت به فیبر نوری مجهز شدند. حدود ۷۴۰ میلیارد تومان پروژه‌های بخش مخابرات و ارتباطات است که به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار هرمزگان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی بزرگ در استان به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان، اظهار کرد: در این بخش طرح‌های بزرگ بندری مثل توسعه بندر لنگه و زیرساخت‌های گردشگری دریایی و مهمتر از همه طرح توسعه پسکرانه بندر شهید رجایی را داریم که عملیات اجرایی سه بخش از این پسکرانه انجام می‌شود.

دوستی همچنین با بیان این‌که «چهار پروژه بزرگ نفتی از پروژه‌های اصلی این سفر(آخر هفته جاری) است»، یادآور شد: این غیر از پروژه ۳۰۰ میلیون یورویی در جاسک است. بسته صنعت از مهمترین بسته‌های ماست و در این سفر هفت شهرک صنعتی جدید به بهره‌برداری می‌رسند که همگی در مناطق فاقد شهرک صنعتی ایجاد شده است. همزمان ۲۸ کارخانه و کارگاه صنعتی افتتاح می‌شوند که حجم بالایی از اشتغال‌زایی را دربردارد.

بهره‌برداری از بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان بندرعباس

افزایش ظرفیت‌های درمانی استان هرمزگان نیز مد نظر دولت سیزدهم قرار داشته است. غلامعلی جاودان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این باره می‌گوید:‌ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان بندرعباس در ۵ طبقه و فضایی حدود ۹۵۰۰ متر مربع و ۱۱۲ تخت به بهره‌برداری می‌رسد و به بیماران استان هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان ارائه خدمت می‌کند.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان،‌ «این بیمارستان دارای بخش‌های داخلی کودکان، جراحی کودکان و بخش‌های فوق تخصصی عفونی، ریه، خون، سرطان، نورولوژی، قلب و دیالیز است و وزارت بهداشت پیشرفته‌ترین و به‌روزترین تجهیزات پزشکی را در این بیمارستان مستقر کرده است. برای ساخت این بیمارستان بیش از ۵۰۰۰ میلیارد ریال هزینه شد و بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد ریال هم برای تجهیزات پزشکی آن هزینه شده است.»

کارخانه تولید موبایل ایرانی در هرمزگان

گام آخر سفر، حضور در یک کارخانه تولید تلفن همراه و تبلت در بندرعباس است. این واحد تولیدی یکی دیگر از کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که در تولید ملی فعال بوده و توانسته بدون استفاده از تسهیلات دولتی در عرصه تولید حضور داشته باشد. البته قطعات این واحد تولیدی از چین به کشور وارد شده و در این محل با استفاده از این قطعات و مونتاژ آن‌ها،‌ تلفن همراه و تبلت تولید می‌شود.

مدیرعامل این کارخانه می‌گوید:‌ ما از هیچ تسهیلات دولتی استفاده نکرده‌ایم و هزینه همه امور از سرمایه شخصی انجام شده است. البته استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی نیز در دستور کار ما قرار دارد.

به گفته وی، «ما شناخت خوبی از بستر بازارهای ایرانی و خارجی داریم؛ به این منظور، هدف اصلی ما رفع نیاز داخلی کشور و در کنار آن، صادرات به بازارهای خارجی است. حتی با متاقضیانی از افغانستان‌ و سوریه برای تهیه تولید تلفن همراه ایرانی نیز جلساتی داشته و آن‌ها نیز درخواست‌ داشته‌اند.»

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *