وبلاگ
همه ‌چیز درباره حساب بانکی مشترک

همه ‌چیز درباره حساب بانکی مشترک

طبق قانون بانکداری، امکان استفاده از یک حساب بانکی برای دونفر یا بیشتر وجود دارد. این نوع حساب برای افرادی که قصد دارند پولشان را در یک حساب پس انداز کنند و همزمان اجازه خرج کردن از آن را داشته باشند، کارایی دارد. از دو عضو یک خانواده بگیرید، تا زن و شوهری که ممکن است به خاطر کهولت سن ترجیح بدهند اجازه دسترسی همزمان به یک حساب را داشته باشند. به خاطر همین کاربردی بودن حساب مشترک هم تعداد زیادی از مردم از آن استقبال کرده‌اند.

شرایط افتتاح حساب مشترک

اگر قصد باز کردن حساب مشترک بانکی را دارید و دنبال صدور کارت برای حساب مشترک می‌گردید، اول از همه باید شرایط زیر را داشته باشید.

  • اولین شرط لازم افراد برای این حساب، داشتن سن بالای 18سال است.
  • تمام افتتاح کنندگان حساب مشترک باید حضوری به بانک مراجعه کنند و امکان نیامدن صاحب حساب وجود ندارد.
  • در هنگام باز کردن حساب، سهم هر کدام از صاحبان حساب مشخص خواهد شد. در صورت مشخص نشدن سهم، طبق قانون اصل بر تساوی سهم شریک‌ها از موجودی حساب خواهد بود.
  • در زمان افتتاح، ذینفعان باید تکلیف برداشت از حساب را اعلام کنند. اینکه اجازه برداشت از حساب برای یکی یا همه صاحبان حساب فراهم باشد.

سپرده کوتاه مدت عادی

صدور کارت برای حساب مشترک

مانند تمام حساب‌های بانکی، کارت برای تمام طرفین حساب مشترک هم می‌توان صادر کرد. حالا ممکن است این سوال به ذهن‌تان خطور کند که آیا می‌توان حساب مشترک با چند کارت داشت. اگر حساب مشترک حقوقی باشد، این امکان وجود ندارد که برای حساب مشترک حقوقی کارت صادر کرد. اما برای حساب‌های مشترک حقیقی این امکان وجود دارد که کارت برای دارندگان حساب دریافت کرد. به این ترتیب شماره تلفن همراه هر کدام از صاحبان هم در بانک ثبت می‌شود تا واریز و برداشت از حساب به اطلاع تمام دارندگان حساب مشترک برسد. اما تنها یک کارت برای حساب مشترک صادر می‌شود. این کارت هم در اختیار کسی قرار می‌گیرد که در زمان افتتاح حساب طرفین توافق کرده‌اند کارت در اختیارش قرار بگیرد.

بستن حساب مشترک

وقتی برای افتتاح حساب به بانک می‌روید، صاحبان حساب اعلام می‌کنند که در زمان بستن حساب کدام یک از اعضا حضور داشته باشند؛ مثلا اگر حساب بانکی مشترک با 6نفر افتتاح شود، اعضا می‌توانند به بانک اعلام کنند حساب مشترک با امضای 4نفر از آنها بسته شود. اما از طرفی ممکن است حساب مشترک زن و شوهری باز کرده باشید. در زمان افتتاح حساب هم شرط بسته شدن حساب را حضور هر دو نفر بگذارید. در این صورت باید برای بستن حساب هر دو نفر حضور داشته باشند. پس یادتان باشد در زمان افتتاح حساب مشترک، شروطی مانند اجازه برداشت از حساب، سهم هر نفر از موجودی حساب و شرایط بستن حساب را هم اعلام کنید.

سپرده بلند مدت

معایب حساب مشترک

قبل از هر چیز این را بدانید که اگر در زمان افتتاح حساب مشترک، به بانک اعلام کنید هر کدام از طرفین چقدر اجازه برداشت از حساب را دارند و اگر یکی از طرفین حضور نداشت سهم نفر دوم چقدر خواهد بود و در صورت فوت یکی از طرفین آن یکی می‌تواند چقدر از وجودی حساب را برداشت کند، در واقع تکلیف خیلی چیزها را روشن کرده‌اید و ممکن است در آینده اصلا به مشکلی برخورد نکنید. اما چون خیلی مواقع تکلیف این سهم‌بندی‌ها مشخص نیست، در آینده گاهی حساب مشترک صاحبان حساب را دچار مشکل می‌کند. مثلا زن و شوهری که در ابتدای زندگی حساب مشترک باز کرده‌اند، اما به هر دلیلی کارشان به طلاق کشیده شده و حالا تکلیف موجودی داخل حساب بانکی مشترکشان را باید دادگاه معلوم کند. یا خدای نکرده در صورت مرگ یکی از صاحبان حساب، برداشت از حساب مشترک بعد از فوت امکانپذیر نیست تا وضعیت انحصاروراثت فرد فوت کرده مشخص شود. پس یادتان باشد قبل از کور شدن این گره، در زمان افتتاح حساب مشترک حقیقی یا حقوقی تکلیف این مسائل را روشن کنید.

برداشت از حساب مشترک بعد از فوت

یکی از نکاتی که باید در زمان افتتاح حساب مشترک بانکی حواس‌تان به‌اش باشد، سهم و اجازه برداشت از حساب است؛ یعنی صاحبان حساب مشخص می‌کنند هر نفر چه میزان اجازه برداشت از حساب را خواهد داشت. اما خیلی‌ها این سوال را دارند که اگر مثلا زن و شوهری حساب مشترک بانکی باز کنند و یک نفر از آنها فوت کند، تکلیف موجودی داخل حساب چه می‌شود. در صورت فوت یکی از صاحبان حساب اما ماجرا فرق می‌کند. همه توافقات و اجازه برداشت از حساب طرفین تنها در زمانی است که هر دو نفر در قید حیات باشند. پس اگر یکی از طرفین فوت کند و نفر دوم حتی اجازه برداشت تمام موجودی را داشته باشد، باز هم نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. طبق قانون در صورت فوت یکی از طرفین، اجازه برداشت از حساب تنها بعد از انجام مراحل انحصار وراثت امکانپذیر خواهد بود.

The post همه ‌چیز درباره حساب بانکی مشترک appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *