وبلاگ
خطبه‌های نماز جمعه تهران به امامت آیت‌‎الله خاتمی آغاز شد

خطبه‌های نماز جمعه تهران به امامت آیت‌‎الله خاتمی آغاز شد

خطبه‌های نماز جمعه تهران به امامت آیت‌‎الله خاتمی آغاز شد

خطبه‌های نماز جمعه تهران به امامت آیت‌‎الله خاتمی در مصلی امام خمینی (ره) آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های نماز جمعه، در سخنانی با اشاره به فرا رسیدم ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: من فقط یک مطلب را در رابطه با دهه فجر می‌خواهم عرض کنم، قبلش این کلام امام را بخوانم که دهه فجر آینه‌ای است که خورشید اسلام در آن درخشید.

وی افزود: خطابم همه مردم و به‌ویژه نسل بعد از انقلاب است، آن‌هایی که قبل از انقلاب را ندیدند و آن مطلب این است که انقلاب تغییر یک دولت به دولت دیگر نبود، انقلاب تغییر یک گفتمان به یک گفتمان دیگر بود، تغییری که یک روز و دو روز نه، یک هفته و دو هفته نه، یک ماه و دو ماه نه، بلکه ۱۵ سال امام راحل از این شجره طیبه پاسداری کرد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران، ادامه داد: نسل جدید شایسته است که بداند ان‌شاالله در کتاب‌های درسی هم بیاید و از این تغییر گفتمان، بنده ۴ ویژگی را یادداشت کرده‌ام.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: اولین نکته این است که تغییر گفتمان انزوای اسلام و از صحنه بیرون کردن اسلام به گفتمان حضور دین در صحنه تبدیل شد، الآن بعد از ۴۵ سال این مطلب مثل آفتاب روشن است که سلسله پهلوی برای اسلام‌زدایی آمدند و نمونه‌اش تغییر تاریخ هجری شمسی به تاریخ ننگین شاهنشاهی بود و بعد از آن بنا داشتند که اسلام را در این کشور از رسمیت بیندازند، حکومتی که ارکان آن را بهایی‌ها پر کرده بودند و خدا به آن‌ها امان نداد.

وی افزود: انقلاب پیروز و قانون اساسی تدوین شد که در این قانون اساسی، محور اسلام قرار داده شد و طبق اصل چهارم قانون اساسی، کلیه قوانین و مقررات باید براساس موازین اسلام باشد، امروز سرمان را بلند می‌گیریم که الله بر ما حاکم است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران، اظهار کرد: این قانون اساسی یک جزوه ۵ صفحه‌ای نیست، حداقل ۵۰ فقیه و ۵۰ مجتهد، ۹۰ روز روی کلمه به کلمه قانون اساسی کار کردند.

آیت‌الله خاتمی گفت: دوم، تبدیل گفتمان بردگی زیر سلطه بودن به گفتمان استقلال است، هم دولت قاجار و هم دولت پهلوی دقیقاً فرهنگشان تحت‌الحمایه بود و قرارداد تنباکوی دولت قاجار این بر چه اساسی بود؟، بر این اساس بود که انگلیس را همه کاره می‌دیدند که فتوای مرحوم میرزای شیرازی تمام رشته‌های آن‌ها را پنبه کرد.

وی در همین زمینه، افزود: بعد هم انگلیس‌ها رضاخان را بر سر کار آوردند و سپس او را بردند و پسرش را سر کار آوردند و از سال ۱۳۳۲ کشور را به آمریکا سپردند، به‌طوری که خودِ شاه در خاطراتش می‌گوید که ای کاش این همه نوکری برای آمریکا نمی‌کردم. یک کشور کاملاً تحت‌الحمایه که همه پست‌های حکومتی به افرادی داده می‌شد که آمریکا آن‌ها را معرفی می‌کرد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران، گفت: به فضل خدا، با پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی، کشور مستقل شد و به صراحت می‌گویم، افتخار می‌کنیم امروز مستقل‌ترین کشور جهان جمهوری اسلامی ایران است.

آیت‌الله خاتمی افزود: سوم، گفتمان طاغوت، استبداد و خفقان بود، ندیدند نسل بعد که چه‌ها بر این ملت گذشت و اگر به شاه نمی‌گفتند اعلی حضرت، می‌گفتند به شاه اهانت کردی و باید به زندان بروی.

وی در ادامه، گفت: در گزارشات هست که برخی از مخالفان شاه را در قفس‌های شیر باغ وحش انداختند و شاه هم خندید و گفت که این چنین باید مخالفان را تنبیه و مجازات کرد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران، افزود: خدا آیت‌الله فاضل لنکرانی را رحمت کند، می‌گفت کسانی که قدر جمهوری اسلامی ایران را نمی‌دانند، طاغوت را ندیده‌اند، نمی‌دانند که در این دوره سیاه چه خبر بود و استبداد و دیکتاتوری حرف اول را می‌زد و کتاب‌های فراوان نوشته شده، این کتاب‌ها را بخوانید.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: چهارم، تغییر گفتمان فحشا و گناه به گفتمان حیا و عفاف بود، جشن هنری که در ماه رمضان سال ۵۷ در خیابان‌های شیراز برگزار شد، آنچنان زشت و سخیف بود که سفیر وقت انگلیس می‌گفت که به شاه گفتم که این صحنه در هرکدام از خیابان‌های انگلستان اتفاق می‌افتاد، فرماندار آن شهر عزل می‌شد، شاه هم قاه‌قاه خندید؛ ادبیات در آن زمان فحشا و گناه بود.

وی افزود: گرچه ما و شما از این بی‌حجابی‌ها رنجیده‌ایم، بی‌حجابی‌ها را ناسپاسی نسبت به انقلاب می‌دانیم، اما هرگز مقایسه این زمان با طاغوت قیاس مع‌الفارق است و امروز حجاب و عفاف قانون و و بی‌حجابی خلاف شرع و قانون است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین، گفت: کسانی می‌خواهند غُرق شرع و قانون را بشکنند، به‌عنوان خطیب جمعه نصیحت می‌کنم، اگر به فرهنگ جای دیگر هم دلبسته‌اید، احترام مردم و متدینین را نگه دارید، بی‌حجابی‌ها تیر به قلب متدینین است.

تکمیل می‌شود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *