وبلاگ
خزعلی: مانع شرعی و قانونی‌ برای فعالیت اجتماعی زنان وجود ندارد

خزعلی: مانع شرعی و قانونی‌ برای فعالیت اجتماعی زنان وجود ندارد

خزعلی: مانع شرعی و قانونی‌ برای فعالیت اجتماعی زنان وجود ندارد

معاون امور زنان ریاست‌جمهوری، گفت: هیچ مانعی از نظر شرع، دین و قانون برای فعالیت اجتماعی و مشارکت زنان وجود ندارد، بلکه آن چیزی که ذکر می‌کند تکلیف است و امام (ره) و رهبر انقلاب این مشارکت سیاسی، فعالیت و همراهی زنان را به عنوان یک تکلیف ذکر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در دومین نشست «زنان و مشارکت سیاسی در ایران» که به همت اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب دفتر حفظ و نشر آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برگزار شد، گفت: اولین تظاهراتی که در قم بعد از خبر مرحوم سید مصطفی فرزند حضرت امام خمینی (ره) به راه افتاد در صحن فیضیه بود که مردان شعار سر دادند و ما نیز به همراه چند تن از خواهران دیگر که در کنار صحن ایستاده بودیم و شعار سر می‌دادیم.

وی تصریح کرد: آقایان از شعار دادن ما ناراحت شدند و اقداماتی را برای متفرق کردن ما انجام دادند که تحلیل‌شان این بود که کارِ ما خلاف شرع است؛ در مدتی بعد از آن اعلامیه امام (ره) اعلام شد که زنان نیز هم‌دوش مردان در این نهضت حضور داشته باشند و در واقع ما یک آرامشی پیدا کردیم و حرکتی شکل گرفت، این را مدیون امام(ره) بودیم

خزعلی تصریح کرد: هیچ مانعی از نظر شرع، دین و قانون برای فعالیت اجتماعی و مشارکت زنان وجود ندارد، بلکه آن چیزی که ذکر می‌کند تکلیف است و امام (ره) و رهبر انقلاب این مشارکت سیاسی، فعالیت و همراهی زنان را به عنوان یک تکلیف ذکر کرده‌اند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، ادامه داد: خیلی از این مشارکت‌ها در رأی دادن، مشارکت‌های اجتماعی، همراهی‌هایی که طی جنگ انجام گرفت و در مقاومت‌هایی که در همه عرصه‌ها حضور داشتند، زنان با تمام وجود، زندگی و خانواده‌شان شکل گرفت که نشان دادند پای کار هستند.

خزعلی در ادامه، گفت: اما عواملی برای ضعف در بخشی از این مشارکت‌ها نسبت به زنان وجود دارد؛ ۷۸ زن در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی کرسی‌هایی را کسب کردند که هنوز فضا برای مشارکت زیاد است؛ برخی از این عوامل درونی و بعضی نیز بیرونی بوده است.

وی افزود: یک بخش عوامل درونی خود خانم‌ها هستند که شاید به آن باور لازم نرسیده‌اند و یا این احساس مسئولیت را در بحث‌های اجتماعی کمتر می‌کنند، همچنین به دلایل و شرایط ویژه‌ای که دارند ترجیح می‌دهند که مسئولیت‌های سنگین را نپذیرند.
معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، عنوان کرد: در بخش‌های بیرونی از نظر عرف و یا فرهنگی که در جامعه ما حاکم است، شاید خیلی از این مسائل برای زنان پسندیده نیست و یا مقدماتش فراهم نمی‌شود.

خزعلی تشریح کرد: وجود زنان در مشارکت سیاسی، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و اداره کشور یکی از این جهت که حق آنان بوده، لازم است و از جهت دیگر اینکه حق کشور و حق کشورداری و برای بهتر مدیریت شدن کشور لازم است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری یادآور شد: نمی‌خواهم بگویم که در این صورت فقط تنها زنان از حقشان محروم می‌شوند، بلکه جامعه از فکر زن محروم می‌شود و اگر ما زنان را از مدیریت جامعه حذف کنیم، در واقع از بخشی، نگاه مدیریتی را حذف کرده‌ایم.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *