وبلاگ
آیا باید درباره مشکلات مالی با فرزندان‌مان صحبت کنیم؟

آیا باید درباره مشکلات مالی با فرزندان‌مان صحبت کنیم؟

مشکلات مالی و کودکان

مشکلات و مسائل مالی برای اکثر خانواده‌ها ایجاد می‌شوند و ممکن است از خود بپرسید که آیا فرزندان شما نیز باید از این موضوع آگاهی داشته باشند یا خیر؟ اگرچه صادق و روراست بودن با فرزندان مهم است اما به عقیده کارشناسان بهتر است از ارائه تمام جزئیات مسائل اقتصادی خانواده، خودداری کنید. شاید دوست نداشته باشید کودکان درگیر مشکلات بزرگسالان شوند اما آن‌ها متوجه استرس و اضطراب شما می‌شوند. پس تظاهر به این که همه چیز عالی است، فایده‌ای ندارد. این که کودکان بفهمند شما در چه موقعیتی هستید عیبی ندارد اما حواس‌تان باشد اطلاعاتی بیشتر از توان درک آن‌ها ارائه ندهید. در این مطلب از رده به نحوه اشتراک‌گذاری جزئیات درباره مسائل مالی با فرزندان و حفظ تعادل حین انجام آن می‌پردازیم.

مسائل مالی را با عباراتی که برای آن‌ها قابل درک است ارائه کنید

به هیچ وجه قبض‌های معوقه را به آن‌ها نشان ندهید. در عوض، موضوع را طوری پیش بکشید که کودکان بتوانند مشارکت داشته باشند. کارشناسان می‌گویند: «وقتی صحبت از مسائل مالی می‌شود بهتر است درباره کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید صحبت کنید، نه کار‌هایی که توان‌شان را ندارید». مثلاً به فرزندان خود بگویید که پول‌تان را برای پرداخت قبض برق پس‌انداز می‌کنید، نه این که بگویید نمی‌توانید کفش کتانی جدید را بخرید. توصیه بعدی به والدین این است که به فرزندان خود بگویید برای رسیدگی به این وضعیت و حل مسائل چه برنامه‌ای دارید، مثلاً «بیشتر کار می‌کنم تا پول بیشتری داشته باشیم» یا «قرار است با افرادی ملاقات کنم که می‌توانند به پرداخت اجاره بهای این ماه به ما کمک کنند».

بایدها و نبایدهای اقتصاد خانواده پس از ازدواج

اولویت‌های خانواده را توضیح دهید

اگر در حال تعیین بودجه و اولویت‌بندی هزینه‌ها هستید، حتماً با فرزندان خود این موضوع را در میان بگذارید. با در میان گذاشتن این موضوع، آن‌ها می‌فهمند که چه انتظاراتی باید داشته باشند. برای مثال، می‌توانید بگویید این ماه برای چیز‌های غیرضروری پول خرج نمی‌کنیم اما می‌توانیم با کار‌هایی که هزینه‌بر نیستند (مانند رفتن به پارک یا بازی) وقت بگذرانیم.

به فرزندان‌تان اطمینان دهید که امنیتشان تأمین است

این که فرزندان بدانند قرار است تا اطلاع ثانوی کمتر هزینه کنید و مخارج مجدداً اولویت‌بندی می‌شوند عیبی ندارد، اما سعی کنید بیش از حد نگران نشوند. یک توضیح ساده و درست به گونه‌ای است که بچه‌ها بدانند چه انتظاراتی باید داشته باشند و خاطرجمع باشند که بزرگسالان شرایط را تحت کنترل خود دارند.

یک مثال از توضیح ساده این است: «ما سخت کار می‌کنیم تا قبض‌ها را بپردازیم. اما برای چند هفته آینده نمی‌توانیم لباس اضافی بخریم یا بیرون غذا بخوریم». به گفته کارشناسان، کودکان وقتی استرس‌شان را تأیید می‌کنید احساس امنیت می‌کنند و مطمئن می‌شوند که والدین همه چیز را تحت کنترل دارند.

نگذارید کودکان عمق فاجعه‌ای را تجربه کنند

نگذارید شاهد گفت‌وگوهای ناراحت‌کننده باشند و آن‌ها را تجربه کنند. به گفته کارشناسان، کودکان نباید جر و بحث‌های شما بر سر مسائل مالی یا پیام صوتی صاحبخانه عصبی و تهدیدات او مبنی بر خالی کردن خانه را بشنوند. کودکان اغلب بر اساس آنچه می‌بینند و می‌شنوند نتیجه‌گیری می‌کنند. پس اگر توضیح ساده‌ای به آن‌ها ندهید، ممکن است بیش از حد نگران شوند و بترسند.

شرایط افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر 18 سال

رفتاری مناسب سن فرزندان از خود نشان دهید

مکالمات خود را با ظرافت بیان کنید و سن فرزندتان را در نظر بگیرید. موارد زیر برای در میان گذاشتن مسائل مالی با فرزندان در سنین مختلف پیشنهاد می‌شود:

پیش دبستانی‌ها

با کلمات و رفتاری مثبت موضوع را بیان کنید. فرزندان در این سن هنوز مفهوم پول و نحوه به دست آوردن یا خرج کردن آن را درک نمی‌کنند.

دبستانی‌ها

فرزندان در این سن می‌توانند توضیحات ساده‌ای درباره نحوه پس‌انداز برای پرداخت قبض یا این که چگونه از پول خود برای خرید موارد ضروری استفاده می‌کنید را درک کنند.

نوجوانان ۱۰ تا ۱۴ سال

فرزندان در این سن قدرت درک نسبتاً بالایی دارند و می‌توانند مکالمات دقیق‌تر درباره وضعیت مالی را بفهمند. شما می‌توانید به آن‌ها مستقیماً بگویید که نمی‌توانید از عهده خرید برخی لباس‌ها با برند خاص یا رفتن به رستوران بربیایید چون باید برای موارد ضروری پول خرج کنید. اگر از دیگران برای رفع مشکلات خود کمک دریافت می‌کنید، می‌توانید این موضوع را با فرزند خود در میان بگذارید.

نوجوانان ۱۴ تا ۱۹ سال

با فرزندان در این رده سنی به راحتی می‌توانید در مورد مشکلات مالی صحبت کنید. نوجوانان در این سن باید با ارزش پول آشنا شوند که این امر با گفت‌وگو‌های آموزشی والدین محقق می‌شود. مثلاً می‌توانید ارزش پول را با ساعات کاری نشان دهید و بگویید با فلان ساعت کار کردن می‌شود هزینه خرید مواد غذایی را تأمین کرد یا این که برای پرداخت قبض برق باید فلان ساعت کار کرد.

با این که مطمئناً نمی‌خواهید فرزندان‌تان نسبت به این که چقدر می‌خورند یا برق مصرف می‌کنند احساس گناه کنند اما به گفته کارشناسان مهم است که بدانند چقدر برای تأمین نیاز‌های اساسی تلاش می‌کنید. همچنین متوجه می‌شوند که نه گفتن شما برای خرید برخی چیز‌ها به این معنی نیست که شما صرفاً با آن‌ها مخالفت می‌کنید، بلکه پول کافی ندارید.

در هر حالت، حد و حدود مناسب را نگه دارید

بدترین اتفاقی که ممکن است به خاطر مسائل مالی برای خانواده پیش بیاید را با فرزندان در میان نگذارید. کارشناسان می‌گویند: «مشکلات و مسائل را طوری نشان ندهید که فاجعه‌ای رخ داده است. هرگز نگویید که در بدترین حالت ممکن چه اتفاقاتی می‌تواند بیفتد». علاوه بر این، به هیچ عنوان وضعیت خود را با دوستان یا خانواده‌های دیگر مقایسه نکنید.

کودکان عموماً خودمحور هستند که با خودخواهی متفاوت است و جزئی از رشد طبیعی به حساب می‌آید. آن‌ها نگران این هستند که چگونه تغییرات بر زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و چگونه نیاز‌های آن‌ها برآورده می‌شود. معمولاً بهتر است فقط زمانی به مسائل مالی اشاره شود که کودک به طریقی مستقیماً تحت تأثیر تغییرات مالی یا وضعیت به وجود آمده قرار می‌گیرد. درنتیجه، والدین باید صادقانه و دقیق به فرزندان بگویند که چه چیزی ثابت می‌ماند و کودک باید انتظار چه تغییراتی را داشته باشد. این کار کمک می‌کند تا کودکان سؤال بپرسند و با پاسخ دادن به سؤالات‌شان می‌توانید از ایجاد استرس بیشتر برای خودتان و آن‌ها جلوگیری کنید.

کلام آخر: صحبت درباره مشکلات مالی با فرزندان بسیار مهم است و می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در آینده بهتر با مسائل مالی روبرو شوند. با استفاده از روش‌های مناسب و توجه به ارزش‌های مالی، می‌توان این صحبت‌ها را به صورت موثر و مفید انجام داد. در پایان این نکته یادتان نرود که صحبت درباره مشکلات مالی با فرزندان نیازمند توجه به سن و توانایی فهم آن‌هاست.

The post آیا باید درباره مشکلات مالی با فرزندان‌مان صحبت کنیم؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *