وبلاگ
آل‌ اسحاق: اگر تولید متناسب با نقدینگی باشد تعادل اقتصادی بوجود می‌آید

آل‌ اسحاق: اگر تولید متناسب با نقدینگی باشد تعادل اقتصادی بوجود می‌آید

آل‌ اسحاق: اگر تولید متناسب با نقدینگی باشد تعادل اقتصادی بوجود می‌آید

عضو سابق شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: به آن نسبتی که حجم نقدینگی متناسب با تولید نباشد باعث به هم ریختن تعادل اقتصادی به ویژه تورم می‌شود و اگر تولید متناسب با حج نقدینگی باشد تعادل اقتصادی بوجود می‌آید.

یحیی آل‌ اسحاق عضو سابق شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر تولیدکنندگان در رابطه با لزوم توفق رشد نقدینگی، گفت: همین‌طور که مقام معظم رهبری اشاره کردند مسئله آثار حجم نقدینگی در اقتصاد و به ویژه در مسئله تورم کشور نقش اساسی و کلیدی دارد. یعنی به آن نسبتی که حجم نقدینگی متناسب با تولید نباشد باعث به هم ریختن تعادل اقتصادی به ویژه تورم می‌شود و اگر تولید متناسب با حجم نقدینگی باشد تعادل اقتصادی بوجود می‌آید.

آل اسحاق تصریح کرد: پس بنابراین آنچه مهم است یک تناسب منطقی بین حجم نقدینگی و مقدار تولید ناخالص کشور است اگر این به هم بریزد تعادل اقتصادی کشور به هم می‌ریزد و یکی از عوامل عمده تورم مسئله عدم تناسب حجم نقدینگی و تعادل اقتصادی است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: نکته این است که اگر بخواهیم این آثار منفی‌ آن را کنترل کنیم و حجم نقدینگی زیاد نشود و این کنترل اگر درست و منطقی نباشد، فشار مربوطه بیشتر به واحدهای کوچک می‌آید.

وی افزود: یعنی واحدهایی که برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش و برای سرمایه‌گذاری‌های خودشان نقدینگی‌شان به اندازه کافی نیست و نقدینگی هم در اعتبارات بانکی و نوع برخورد بانک یعنی به جای اینکه انبساطی باشد انقباضی خواهد بود و انقباضی هم یعنی منابع محدود خواهد شد و این محدودیت اگر مراقبت نشود دودش به چشم واحدهای متوسط و کوچک خواهد رفت که اینها هم بیشترین اثر اشتغال و عدالت اجتماعی را دارند.

آل اسحاق گفت: لذا رهبر انقلاب فرمودند که باید نقدینگی کنترل شود ولی باید طوری مدیریت شود که واحدهای کوچک به مشکل برنخورد و این نظام بانکی و تولیدی کشور باید مراقبت‌های لازم و پیشگیری‌های لازم را انجام دهند.

وی در ادامه تأکید کرد: افزایش تولید برآیند مجموعه‌ای از بازیگرانی است که در بخش تولید نقش دارند. یعنی مسئله تولید تحت تأثیر عوامل متعددی است.

عضو سابق شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: اولین بحث، بحث تقاضا برای تولید است. اگر تقاضای مؤثر و کشش لازم برای تولید نباشد، اتوماتیک‌وار سرمایه‌گذاری و توجه به مسئله تولید در حد بازار خواهد بود و بازار به دلایل مختلف یعنی به دلیل قدرت خرید مردم و به دلیل عدم امکان رقابت و به دلیل واردات بی‌رویه ممکن است ضربه بخورد.

وی افزود: اگر هزینه‌های بانکی و تولید بالا برود و اگر هزینه‌های تأمین مواد اولیه بالا برود و اگر دستمزد و حقوق بالا برود و قدرت رقابت تولید از دست برود تولید رشد پیدا نمی‌کند و به نوعی به حجم نقدینگی هم آسیب می‌زند.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *