وبلاگ
بایدها و نبایدهای اقتصاد خانواده پس از ازدواج

بایدها و نبایدهای اقتصاد خانواده پس از ازدواج

اقتصاد پس از ازدواج

هیچ فرمول از پیش‌طراحی‌شده‌ای در مورد انتخاب‌های اقتصادی زوجی که تازه ازدواج کرده‌اند وجود ندارد که بتوان آن را به همه پیشنهاد داد و تضمین کرد. در واقع اقتصاد خانواده پس از ازدواج شامل اقداماتی است که حتما باید مورد توجه زوج‌های جوان باشد. این دستورالعمل‌های ساده می‌تواند زندگی مشترک رو به جلویی را رقم بزند یا شما را از دوستان‌تان عقب بیندازد.

حساب مشترک یا جدا؟ مسئله این است

بعضی‌ از زوج‌ها به این توافق میرسند که برای سر و سامان دادن به اقتصاد خانواده پس از ازدواج، به اصطلاح، جیب‌شان را یکی کنند. بعضی هم ترجیح می‌دهند هر کدام حسابی فردی داشته باشند و فقط وقت حل‌کردن مسائل مشترک مالی، بودجه‌ای جداگانه/خانوادگی تعریف کنند. بسیاری از این برنامه‌ها هم به محض آمدن فرزندان، تغییر می‌کنند یا به‌ طور کلی از بین می‌روند.

بنابراین بهتر است هر زوج با توجه به شخصیت و رفتاری که دارد، برنامه‌ای تازه برای خود تعریف کند. توجه داشته باشید که نیازی نیست راجع به این برنامه با همه حرف بزنید چون به هر حال با موجی از انتقادات روبه‌رو خواهید شد. همیشه دور و بر شما زوج‌هایی وجود دارند که با برنامه‌های دیگر و سرمایه‌گذاری‌های دیگری حواستان را پرت می‌کنند. برای مثال زوج‌هایی که توافق کمتری بر سر اهداف مالی مشترک دارند و به تناسب آن اعتماد کمتری هم به حساب مشترک، ممکن است شما را ترغیب کنند که خودتان جداگانه برای سرمایه‌گذاری عمل کنید و روی همسرتان-تا ابد-حساب نکنید. یا برعکس، آزادی عملی به هم بدهند که برای زوجی که شرایط راحتی مثل خودشان نباشند، فکر خوبی نیست. اما چیزی که اهمیت دارد این است که هیچ کدام از این برنامه‌ریزی‌ها ابدی نیست. زندگی مشترک هر زوج پر از چالش‌هایی منحصر به خودش است. در زندگی اتفاقات زیادی خواهد افتاد (مثل از دست‌دادن شغل یا پول، مثل به دنیا آمدن ناگهانی فرزند، مخارج پزشکی، تورم و اتفاقات اجتماعی و …) که شما از قبل فکرش را نکرده بودید پس بهتر است اولویت‌تان برای برنامه‌ریزی، خودتان، همسرتان و همه‌ی عادت‌ها و رفتارهایی باشد که از هم سراغ دارید.

۵ کاری که در دوران رکود اقتصادی نباید انجام دهید

جدا کردن خرج‌های مشترک از غیرمشترک

در بخش قبل به حساب جدا و نقش آن در اقتصاد خانواده پس از ازدواج اشاره کردیم ولی جدا کردن خرج‌ها لزوما به معنی جدا بودن حساب‌ها نیست. این یک راه خوب برای کمترکردن تنش است. وقتی خرج‌های مشترک‌تان را یادداشت کنید و در ستونی دیگر (در صورت داشتن یک جدول) خرج‌های انفرادی هرکس را بنویسید می‌توانید از اینکه زندگی مشترک شما به چه بودجه‌ای و زندگی فردی شما به چه بودجه‌ای احتیاج دارد برسید. برای مثال زوجی که مدت‌ها در پی این بودند که چرا هر یک بودجه‌ای کافی برای خرید لباس تازه یا ابزار نجاری تازه ندارند. چیزهایی که علاقه‌های فردی هرکدام بود. طی گفتگوهایی صادقانه راجع به خرج و مخارج و تنظیم این جدول متوجه شدند خیلی از اوقات در حال پر کردن سبد خانواده از بودجه فردی خود بوده‌اند درحالیکه بودجه خانواده صرف هدیه‌هایی به دوستانشان شده است. در مورد هدیه به دوستان مشترک، بهتر است با بودجه خانواده جلو بروید ولی در کل، هدیه آنقدر خوشایند است که نمی‌توان جای آن را در ستون مخارج به طور قطع مشخص کرد. این زوج بعد از بررسی مخارج مشترک به این نتیجه رسیدند که اگر هدایای فردی را کنار بگذارند و همیشه به دوستان‌شان هدایایی بدهند که در حد بودجه خانواده باشد یا می‌توانند با عوض‌کردن عادات معاشرت (هزینه‌هایی که صرف شام و ناهار و قرارهای کافه با دوستان‌شان می‌شود) و تغییر آن‌ها به قرارهایی کم‌خرج‌تر در خانه، با غذاهای خودشان یا در طبیعت و بودجه‌ای کمتر می‌توانند پولی ذخیره کنند که در طی چندماه بتوانند ابزار و لباس مورد نظرشان را بخرند. حتی متوجه شدند که به تناسب دوستان و معاشرت‌هایشان گاهی به سفرها و مهمانی‌هایی رفته‌اند که با بودجه خانواده کوچک خودشان سازگار نبوده ولی در آن زمان به این فکر می‌کردند که چاره‌ای ندارند و باید برای حفظ معاشرت‌ها و دوستان‌ به چنین مخارجی تن بدهند.

ما باید موقعیت و شرایط اقتصادی خودمان را خوب بپذیریم. این پذیرش را برای تصمیمات بزرگ و سخت و همینطور ردکردن خیلی از این دعوت‌های پرخرج نیاز داریم.

۴ اصل اقتصادی مهم در ابتدای زندگی مشترک

اگر در جایی از زندگی برای اقتصاد خانواده پس از ازدواج به این نتیجه رسیدید که حرف‌زدن راجع به پول و حساب و کتاب برای هردویتان سخت است می‌توانید یک بازی راه بیاندازید و بعد مرحله به مرحله جدی‌تر شوید

شروع کنید به ساختن جملاتی با این مقدمه‌ها:

– اگه می‌تونستم هر کاری با پول‌هام انجام بدم، اولین کاری که می‌کردم…

– اگر موضوع پول وسط نبود، آرزوم بود…

– اگه پولم کافی بود و می‌خواستم برای همسرم یه کار فوق‌العاده انجام بدم…

– اگه سرمایه‌گذاری رو پول خانواده بر عهده من بود روی … سرمایه‌گذاری میکردم و …

و بعد از به‌صف‌کردن آرزوها، با توجه به بودجه‌ای که دارید و اتفاقاتی که در حال رخ‌داد است، از خودتان این سؤالات را بپرسید:

– اصلا آمار خرج‌شدن پول‌های تو حسابمو دارم؟ چقدر حواسم به مانده حسابم هست؟ چقدر پول نقد توی خونه دارم؟

– آیا قرض‌هام رو به بقیه جایی نوشته‌ام؟ حواسم هست هرکدوم از این افراد چقدر به من وقت دادن تا قرضم رو پس بدم؟

– آیا حساب و کتاب بودجه خانواده رو دارم؟ می‌دونم در گذشته دور و نزدیک برای هر چیز بزرگی که داریم چقدر وام و قرض گرفتیم؟

– اگه می‌شد یه خرج رو از زندگی مشترک‌مون حذف کنم، قطعا اولی‌ش … بود (و بعد راجع به اینکه چرا انقدر سریع آن خرج همیشگی را اضافی تلقی کرده‌اید با همسرتان حرف بزنید)

در کل همیشه حواستان به این امر مهم باشد که جلساتی منظم و همیشگی در مورد مسائل مالی خانواده جلوی خیلی از بحث‌ها و دعواها را می‌گیرد. بحث و دعوا معمولا ریشه در سکوتی دارند که در آن هر دو فرد از علت بعضی از خرج‌ها بی‌اطلاع‌اند یا نمی‌توانند با هم راجع به اضافی یا لازم بودن بعضی از مخارج روراست باشند و گفتگو کنند. مسائل مالی هنوز در علل از هم‌پاشیدن ازدواج‌ها رتبه بالایی دارد. این راه حل‌ها گرچه هرکدام ممکن است بدیهی و معمولی به نظر برسند، همه در راستای این هستند که جلوی بحث بزرگتری را بگیرند.

چری لوئه نویسنده‌ای مشهور که معمولا در مورد همین مسائل می‌نویسد یکی از مقالاتش را با این جمله به پایان می‌رساند که: «حواستان باشد، این بحث‌ها مثل یک سری جانور از هم تغذیه می‌کنند، بزرگ و بزرگتر می‌شوند و ناگهان بدون اینکه خودتان بفهمید دقیقا چطور کار به اینجا رسید، زندگی‌ مشترک‌تان را از بین برده و می‌بلعند.»

The post بایدها و نبایدهای اقتصاد خانواده پس از ازدواج appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *