وبلاگ
همه چیز درباره صندوق تامین مالی

همه چیز درباره صندوق تامین مالی

صندوق‌ سرمایه گذاری تامین مالی

صندوق تامین مالی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است که با هدف تامین منابع مالی مورد نیاز برای پروژه‌ها و طرح‌ها تاسیس می‌شود. صندوق‌های پروژه، صندوق‌های زمین و ساختمان، صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی از انواع صندوق‌های تامین مالی هستند که هر کدام مکانیزم عملکردی خاص خود را دارند. در این مطلب از رده به بررسی نحوه کارکرد صندوق‌های تامین مالی، انواع آن و فواید صندوق تامین مالی می‌پردازیم.

این صندوق چگونه کار می‌کند؟

دلیل تشکیل صندوق‌های تامین مالی، استفاده از سرمایه‌های اندک و پراکنده‌ی افرادی است که می‌خواهند با پولی که در اختیار دارند سرمایه‌گذاری کنند، اما پروژه‌ای را نمی‌شناسند. این صندوق‌ها پول‌های اندک سرمایه‌گذاران را تجمیع می‌کنند و با پروژه‌های مختلف وارد مذاکره می‌شوند و در صورت پذیرفتن شرایط و ضوابط یک‌دیگر، در آن‌جا اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صندوق‌های تامین مالی به دلیل حجم بالای نقدینگی‌شان، قدرت چانه‌زنی بالایی دارند و می‌توانند برای سود مذاکره کنند و به سودهای اندک قانع نباشند. در این صورت، سود سرمایه‌گذاران نیز حداکثر می‌شود. هم‌چنین این صندوق‌ها این امکان را دارند که تضمین‌های مناسبی را از پروژه‌ها دریافت کنند، که در صورت نیاز از آن به عنوان اهرم فشار استفاده کنند و پروژه‌ها نتوانند به راحتی ضرری به صندوق برسانند.

انواع صندوق‌ تامین مالی

1.صندوق پروژه

صندوق پروژه یکی از انواع صندوق‌های تامین مالی است که با کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف تامین مالی پروژه‌ها فعالیت می‌کند. هدف اصلی این صندوق‌ها ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های تولیدی مختلف مانند احداث کارخانه، نیروگاه و غیره است. به بیان ساده‌تر، صندوق‌های پروژه با جمع‌آوری وجوه سرمایه‌گذاران و اختصاص آن به اجرای پروژه، به ساخت آن کمک می‌کنند. در این صورت، هم پروژه به جریان می‌افتد و هم سرمایه‌گذاران در سود حاصل از پروژه سهیم می‌شوند.

نکته: این صندوق‌ها با هدف انجام پروژه مورد نظر خود در چارچوب اساسنامه و با رعایت مقررات، یک شرکت سهامی خاص به نام شرکت پروژه تاسیس می‌کند که آن شرکت، پس از تکمیل و آغاز مرحله بهره‌برداری تبدیل به یک شرکت سهامی عام می‌شود که در بازار بورس قابل معامله است.

2.صندوق زمین و ساختمان

صندوق‌های زمین و ساختمان نوعی از صندوق‌های تامین مالی هستند که دارایی‌های پایه خود را صرف تامین مالی پروژه‌های ساختمانی (مسکونی، اداری و تجاری) می‌کنند. در واقع، سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای این صندوق‌ها در تامین مالی ساخت‌وسازها شریک می‌شوند و زمانی که پروژه‌های عمرانی به سرانجام رسیدند، سود حاصل از فروش آن‌ها بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود.

نکته: دقت کنید که سرمایه‌گذاری در صندوق زمین و ساختمان به این معنا نیست که شما در ازای سرمایه‌گذاری مالک واحدهای ساخته شده می‌شوید. بلکه به این معنی است که صرفا از درآمد فروش سود کسب می‌کنید.

3.صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه

صندوق جسورانه یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که با هدف تامین مالی برای استارتاپ‌ها به وجود آمده و برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال ریسک و بازدهی بیشتر هستند، بسیار مناسب است. این صندوق‌ها معمولا بین 50 تا 60 درصد دارایی خود را روی سهام پروژه‌های نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند و مابقی سرمایه‌شان نیز در اوراق با درآمد ثابت و یا سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. هدف صندوق‌های جسورانه علاوه بر کسب بازدهی بالا از سرمایه‌گذاری در این حوزه، کمک به رشد اقتصادی و کارآفرینی، ایجاد اشتغال و توسعه فناوری است.

نکته: صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بورسی در قالب یک هلدینگ تشکیل می‌شوند که زیرمجموعه آن شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرند. این صندوق‌ها در ازای دریافت درصدی از سهام با آن شرکت‌ها شریک می‌شوند و حتی در نحوه مدیریت دارایی‌ها و نقل‌وانتقال پول نیز نقش مهمی دارند.

4.صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی

صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی نوعی ابزار سرمایه‌گذاری است که اداره آن بر عهده سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خصوصی است. سرمایه این صندوق‌ها با این هدف تامین می‌شود که بخشی از سرمایه و سهام یک شرکت خصوصی به تملک دربیاید و سپس در یک بازه زمانی واگذار شود. به طور کلی می‌توان گفت که فعالیت این صندوق‌ها جمع‌آوری منابع مالی و سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی است که موضوع فعالیت آن‌ها از قبل برای صندوق مشخص شده است.

برای بررسی و مقایسه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انتخاب بهترین صندوق تامین مالی، می‌توانید به بخش صندوق سرمایه‌گذاری مراجعه کنید.

فواید صندوق تامین مالی

1.تشخیص پروژه‌های سودده کار دشواری است، اما با استفاده از صندوق‌های تامین مالی می‌توان در تامین مالی پروژه‌های مناسب شرکت کرد و سود به دست آورد.

2.صندوق‌های تامین مالی باعث درگیر کردن سرمایه سرمایه‌گذاران خرد در یک فعالیت اقتصادی مثبت می‌شوند که این موضوع به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.

۳.یکی دیگر از فواید صندوق‌های تامین مالی، شفافیت عملیات است. این یعنی، این صندوق‌ها باید در دوره‌های زمانی معین گزارش‌هایی را منتشر کنند تا روند پیشرفت مالی پروژه‌ها قابل رصد باشد.

۴.واحدهای صندوق‌های تامین مالی نقدشوندگی بسیار بالایی دارند.

5.این صندوق‌ها به دلیل حجم بالایی که در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند علاوه بر نظارت بر پروژه‌ها، بعضا اعمال نفوذ هم داشته باشند و اجازه ندهند که افراد نالایق مدیریت پروژه‌ها را در دست بگیرند.

The post همه چیز درباره صندوق تامین مالی appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *