وبلاگ
چطور بدون قرارداد، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان انتقال دهیم

چطور بدون قرارداد، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان انتقال دهیم

انتقال پول بیش از ۲۰۰ میلیون

لحظه‌ای این موقعیت را در ذهن‌تان بسازید: برادر، پسر، دوست و رفیق یا هر کس دیگری برای خرید خودرو یا خانه یا هر نیاز دیگری از شما مثلا ۵۰۰میلیون تومان پول درخواست می‌کند و شما هم این پول را در حساب‌تان دارید و قصد قرض دادن هم دارید. طبق قانون بانک مرکزی شما برای انتقال وجه بالای ۲۰۰میلیون تومان باید سند یا مدرک معتبری به بانک ارائه کنید.

قانون بانک مرکزی چه می‌گوید؟

طبق دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی که بانک مرکزی آن را منتشر کرده و به بانک‌های زیرمجموعه ابلاغ کرده، آمده است: « در کلیه نقل‌وانتقالات حضوری وجوه بالاتر از ۲۰۰میلیون تومان درون بانکی و بین بانکی اشخاص حقیقی و وجوه بالاتر از یک میلیارد برای اشخاص حقوقی و حساب‌های تجاری، انتقال منوط به تکمیل قسمت «بابت» در فرم‌های مربوط و ارائه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد یا انتقال وجه خواهد بود.

مدارک و اسناد مورد قبول بانک مرکزی برای انتقال وجه

اگر قصد انتقال پول بیش از عرف مورد قبول بانک مرکزی را داشته باشید، باید مدارک و اسنادی به بانک ارائه کنید که نشان بدهد انتقال پول به دلیل انجام این معامله یا سند است. اما انجام تراکنش‌های بالای بانکی با کدام موضوعات مورد تایید شبکه بانکی است. امور درمانی، امور سرمایه‌گذاری و بورس، امور ارزی در چهارچوب قوانین و ضوابط بانکی، معاملات اموال منقول و غیرمنقول، عوارض گمرکی، خرید کالا، خرید خدمات و کمک‌های خیریه با مستندات موردنیاز هر کدام از آنها مورد قبول بانک است. مثلا برای خرید کالا و خدمات نیاز به ارائه پیش‌فاکتور به بانک دارید. انتقال وجه برای امور درمانی تنها با اسناد درمانی اجرا می‌شود و… . فراموش نکنید صاحبان حساب‌های حقیقی برای انتقال پول بالای ۲۰۰میلیون تومان و صاحبان حساب‌های حقوقی برای انتقال وجه بیش از یک میلیارد تومان نیاز به ارائه یکی از این مدارک به بانک دارند.

چطور بدون ارائه مدرک بیش از ۲۰۰میلیون انتقال دهیم؟

خیلی مواقع هم افراد نه قصد خرید کالا و خدمات دارند، نه معامله خانه و ماشین. مثلا خودتان قصد دارید بیش از مبلغ مورد تایید بانک مرکزی، به یکی از دوستان یا اقوام پول قرض بدهید. یکی از اتفاقات شایع هنگام خرید خانه، قرض گرفتن پول از اقوام درجه اول یا دوستان نزدیک خریدار خانه است. خب در چنین مواقعی تکلیف چیست. مثلا برادرتان نیاز به ۳۰۰میلیون تومان پول دارد و شما هم قبول کرده‌اید آن را به حسابش واریز کنید. طبیعی است که هیچ سند و مدرکی برای پول قرض دادن به برادر یا دوست آدم وجود ندارد که به بانک نشان دهید و بانک هم بدون مدرک معتبر این پول را انتقال نمی‌دهد. در چنین شرایطی بهترین راهکار این است که پول را در پارت‌های ۱۹۹میلیون تومانی واریز کنید. یادتان باشد تنها برای مبالغ بالای ۲۰۰میلیون تومان نیاز به مدرک دارید، اما بانک بابت انتقال ۱۹۹میلیون تومان ازتان سند نمی‌خواهد. پس پولی که قصد انتقالش را دارید، در چند بخش و تا حداکثر ۱۹۹میلیون تومان (در هر مرتبه) با روش ساتنا انتقال دهید. در حال حاضر روش دیگری برای انتقال پول بدون سند و مدرک وجود ندارد.

چرا بانک مرکزی در انتقال وجه با مبالغ بالا سختگیری می‌کند؟

دلیل مصوبه بانک مرکزی درباره لزوم ارائه مدرک برای انتقال پول بیش از ۲۰۰میلیون تومان، جلوگیری از پولشویی و سوءاستفاده‌های مالی از شبکه بانکی است. برای همین هم بانک ها برای انتقال مبالغ سنگین از مشتریان خود مدرک می‌خواهند. اما حتی اگر شما مدارک مورد تایید را برای انتقال وجه ندارید و به هر دلیل باید پول را حواله کنید، کافی است آن را با مدیر شعبه مطرح کنید. در صورتی که برای انتقال پول – حتی بدون سند و مدرک – منع قانونی وجود نداشته باشد، بانک از شما می‌خواهد فرم انتقال وجه را پر کنید. بعد هم آدرس محل سکونت و مشخصات فردی دقیق شما را می‌گیرد و بعد هم پول را برایتان منتقل می‌کند. خلاصه اینکه اگر به یک دلیل موجه باید پول به حسابی واریز کنید اما مدرک و سندی هم توی دست‌تان ندارید، نگران نباشید. کافی است بعد از مطرح کردن دلیل و دادن اطلاعات کامل شخصی، پول را از داخل شعبه انتقال دهید.

The post چطور بدون قرارداد، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان انتقال دهیم appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *