وبلاگ
همه چیز درباره کارت مرابحه و مزایا و معایب‌ آن

همه چیز درباره کارت مرابحه و مزایا و معایب‌ آن

کارت مرابحه به کارت‌هایی می‌گویند که بانک صادرکننده برای مشتریان خود صادر می‌کند تا در قالب اعتباری که داخل کارت قرار داده شده، نسبت به خرید هر کالای موردنیاز خود اقدام کند. هدف از راه‌اندازی این کارت‌ها این بود: هم رفاه خانواده‌ها در رابطه با خرید کالاهای موردنیاز برای زندگی تامین شود و هم شرکت‌های تولیدکننده و کارخانه‌ها با افزایش تقاضا برای خرید جنس در بازار روبه‌رو شوند. طرحی که هم کیفیت زندگی مردم را بالا می‌برد و هم به گردش چرخ تولید در کارخانه‌ها رونق می‌داد.

کارت مرابحه چه فرقی با بقیه کارت‌ها دارد؟

مهمترین تفاوت کارت مرابحه با کارت‌های بانکی در این است: کسی که کارت مرابحه برایش صادر شده با اعتبار داخل کارتش می‌تواند کالا بخرد، اما امکان گرفتن پول نقد را ندارد. یعنی کارت مرابحه در واقع وام و تسهیلاتی است که برای خرید جنس و کالا از طرف بانک در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و خبری از پول نقد نیست.

چطور این کارت را بگیریم؟

مبلغی که بانک در قالب کارت مرابحه به مشتری‌هایش می‌دهد. دارنده کارت هم با استفاده از مبلغی که بانک صادرکننده مرابحه در اختیارش گذاشته، می‌تواند هر کالا یا خدماتی را که می‌خواهد خریداری کند و هزینه آن را به صورت کشیدن کارت مرابحه در دستگاه کارتخوان بپردازد. البته دارنده کارت چون از اعتباری که بانک به او داده، استفاده کرده نسبت به بانک صادرکننده کارت بدهکار می‌شود. پس باید نسبت به تسویه مبلغ اعتبار داخل کارت به صورت اقساطی اقدام کند. این شیوه گرفتن کارت مرابحه و خرید و فروش از طریق آن چهار برنده دارد: بانک صادرکننده کارت که اعتبار کارت را همراه سود از متقاضی کارت می‌گیرد، شرکت یا کارخانه‌ای که متقاضی برای خرید کالا یا داشتن خدماتش با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شود، دارنده کارت که بدون داشتن پول می‌تواند کالای موردنیازش را تهیه کند و در آخر فروشگاه یا مرکز خدماتی که اعتبار کارت مرابحه را تحویل می گیرد.

اعتبار کارت مرابحه و اقساط آن چقدر است؟

مقدار مبلغ و اعتباری که بانک صادرکننده در اختیار متقاضی کارت مرابحه قرار می‌دهد، بستگی به رتبه اعتبارسنجی و امتیاز اعتباری او دارد. یعنی هر قدر امتیاز مشتری بانک بالاتر باشد، امکان گرفتن سقف اعتبار کارت مرابحه برای او بیشتر خواهد بود. اما سقف اعتبار چقدر است؟ طبق اعلام بانک مرکزی سقف تسهیلات در قالب کارت اعتباری مرابحه 300میلیون تومان است. میزان اقساط برای پرداخت این تسهیلات هم بین 12 تا 36 ماه خواهد بود.

کسانی که قبلا وام خرد گرفته‌اند، کارت اعتباری می‌گیرند؟

کارت مرابحه در قالب وام خرد بانکی به متقاضیان داده می‌شود. پس اگر کسی قبلا از شبکه بانکی وام خرد گرفته باشد و تقاضای دریافت کارت مرابحه کند، امکان گرفتن کارت مرابحه را دارد. اما مابه التفاوت بین وام خردی که دریافت کرده با سقف تسهیلات کارت مرابحه – که 300 میلیون تومان است – به او داده می‌شود.

آیا می‌توان کارت مرابحه را به پول نقد تبدیل کرد؟

خیر. اعتبار کارت مرابحه تنها قابلیت کشیده شدن در دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه‌های تحت قرارداد با بانک صادرکننده یا مراکز خدماتی را دارد. پس اگر نیاز به خرید کالا یا خدمات را دارید، بهترین راه گرفتن کارت مرابحه است، اما اگر نیاز به پول نقد دارید، بهتر است سراغ روش‌های دیگر برای گرفتن «وام خرد» بروید که در سایت رده کامل معرفی‌اش کرده‌ایم.

The post همه چیز درباره کارت مرابحه و مزایا و معایب‌ آن appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *