وبلاگ
قانون عجیب؛ دوبرابر چک برگشتی به حساب‌تان واریز کنید!

قانون عجیب؛ دوبرابر چک برگشتی به حساب‌تان واریز کنید!

چه زمانی چک برگشت می‌خورد؟

قبل از هر چیز باید بدانید چه زمانی چک بانکی که شما صادر کرده‌اید، تبدیل به چک برگشتی می‌شود؟ دلایل مختلفی می‌تواند باعث برگشت خوردن یک چک شوند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • زمانی که موجودی حساب شما به اندازه مبلغ نوشته شده روی چک نباشد.
  • به دلایلی مانند عدم‌تطابق امضا یا خط خوردگی، در نوشتن چک مشکلی پیش آمده باشد.
  • چک از حساب مسدود شده بانکی صادر شده باشد.

اگر صادرکننده چک توان مالی و اراده پرداخت مبلغ چک را نداشته باشد، شما باید وارد مراحل قضایی شوید تا بتوانید به حق‌وحقوق خودتان برسید که تمام مراحل و فرآیند برگشت زدن چک را همین جا به‌تان توضیح داده‌ایم.

مراحل و روش برگشت زدن چک

دردسرهای چک برگشتی برای صاحب آن!

خیلی وقت‌ها هم صادرکننده چک قصد و اراده‌ای برای تامین نکردن مبلغ چک در زمان مقرر ندارد. مثلا فراموش می‌کند در تاریخ مقرر چک صادر کرده، یا اصلا مبلغ چک را هم داخل حسابش دارد، اما به دلیل مغایرت امضا یا خط خوردگی روی برگه، چک برگشت می‌خورد. در این شرایط صاحب چک امکان پرداخت مبلغ مورد تعهد را به گیرنده چک دارد. اما قانونی عجیب هم سد راه صادرکننده چک می‌شود، هم نقد‌کننده آن. قانون عجیب واریز دوبرابر اصل مبلغ چک به حساب بانکی.

تصور کنید چکی به مبلغ ۳۰میلیون تومان صادر کرده‌اید. اما در روز مقرر فراموش کرده‌اید پول را به حساب جاری خودتان انتقال دهید. به خاطر همین سهل‌انگاری زندگی شما در معرض یک چالش بزرگ قرار می‌گیرد. در گام اول بانک تمام حساب‌های بانکی شما را مسدود می‌کند. در مرحله دوم هم برای رفع سوءاثر چک و پاس شدن آن از شما می‌خواهند که دوبرابر مبلغ روی چک – یعنی ۶۰ میلیون تومان – را به حساب متصل به چک واریز کنید. اما اگر به دلیل خط خوردگی یا مغایرت امضا چک‌تان برگشت بخورد، شامل این قانون نمی‌شود و بعد از رفع مغایرت کافی است به اندازه همان مبلغ روی چک داخل حساب‌تان موجودی داشته باشید. در این حالت هم البته یک قانون عجیب وجود دارد؛ اینکه چک باید حتما توسط دارنده چک نقد شود و در غیر این صورت حساب شما مسدود می‌شود.

دوبرابر مبلغ چک برگشتی به حساب‌تان بریزید!

تامین دوبرابر مبلغ چک برای خیلی از صادرکنندگانی که چک‌شان برگشت خورده، امکانپذیر نیست. مثلا اگر مبلغ چک بالا باشد( مثلا چک خرید خانه به مبلغ یک میلیارد تومان) امکان تامین دوبرابر مبلغ چک برای بیشتر افراد وجود ندارد. در این شرایط هم قدرت پاس کردن چک برگشتی خودتان را ندارید هم حساب‌های بانکی شما مسدود می‌شوند. قانون عجیبی که در قوانین چک برگشتی هم نیامده و اصلا معلوم نیست بانک‌ها طبق کدام ضوابط و قانون آن را اجرا می‌کنند و بیشتر از عمل به قانون به نظر می‌رسد یک سیاست تنبیهی را در پیش گرفته باشند. پس اگر چک شما برگشت خورد، تنها راهش این است که به اندازه دوبرابر مبلغ چک به حسابتان واریز کنید. مبلغ اضافی واریز شده هم ۴۸ساعت بعد از نقد شدن چک، از مسدودی خارج شده و امکان برداشت آن را دارید.

بخشنامه بانک مرکزی چه می‌گوید؟

بانک مرکزی اما واکنشی متفاوت نسبت به این تصمیم بانک‌های زیرمجموعه‌اش دارد و آن را غیر قانونی می‌داند. طبق قانون چک اگر موجودی حساب جاری برای نقد شدن مبلغ روی چک کافی نباشد، صادرکننده باید مابه‌التفاوت آن را تامین کند: « در ماده (۹) قانون صدور چک، در صورت مسدودسازی بخش از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده چک، شخص باید این امکان را داشته باشد تا با واریز ما به التفاوت مبلغ چک و مبلغ مسدود شده در حساب جاری خود (از جمله از محل وجوه قابل برداشت سایر حساب‌های خود نزد شبکه بانک)، نسبت به تکمیل وجه چک اقدام و بدین طریق زمینه رفع سوءاثر چک را فراهم نماید.»

بانک مرکزی هم در بخشنامه‌ای که ۲۱خرداد ۱۴۰۲ صادر کرده و به اطلاع تمام بانک‌های دولتی و غیردولتی رسانده، گفته است در هیچ جای قانون چک نیامده که صادرکننده چک برگشتی باید دوبرابر مبلغ داخل چک را به حسابش واریز کند تا حسابش از مسدودی خارج شود و چک نقد شود. برای همین هم بانک‌ها را از انجام این کار برحذر داشته، اما بانک‌ها با این بهانه که هنوز بخشنامه‌ به دست‌شان نرسیده، از دستور بانک مرکزی تمکین نمی‌کنند.

The post قانون عجیب؛ دوبرابر چک برگشتی به حساب‌تان واریز کنید! appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *