وبلاگ
سامانه مودیان مالیاتی چیست و چطور کار می کند؟

سامانه مودیان مالیاتی چیست و چطور کار می کند؟

سامانه مودیان مالیاتی

تمام افرادی که صاحب کسب‌وکار هستند و همه اشخاص حقوقی و صاحبان شرکت‌ها و کسانی که در زمینه فروش کالا یا عرضه خدمات فعالیت می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند و باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت‌نام کنند. پس اگر در هر صنف و حوزه‌ای فعالیت اقتصادی دارید و در طول سال از این راه درآمد دارید، باید در سامانه مودیان مالیاتی اطلاعات مربوط به کسب‌وکار و درآمد خودتان را ثبت کنید.

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

از ابتدای سال ۱۴۰۲همه کسانی که مشمول پرداخت مالیات هستند، ملزم شده‌اند تا صورتحساب‌های خود را به صورت الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی که وزارت امورد اقتصادی و دارایی آن را راه‌اندازی کرده، بفرستند. اما به این خاطر که چند ماهی از این ماجرا می‌گذرد، خیلی‌ها نمی‌دانند این سامانه چیست و چه مزایا و معایبی دارد و چه کسانی باید گزارش مالی‌شان را در آن اعلام کنند؟ سامانه مودیان مالیاتی، در واقع یک سایت است که سازمان امور مالیاتی آن را راه انداخته تا ارتباط و تعامل بین مودیان مالیاتی و سازمان امور مالیاتی کشور با سهولت و سادگی بیشتری امکانپذیر باشد.

این سامانه چطور کار می‌کند؟

این سامانه یک سری ابزار و خدمات الکترونیکی مختلف برای گرفتن شناسه کالا و صدور صورتحساب الکترونیکی دارد. در نهایت هم اطلاعات مربوط به صورتحساب‌های فروش کالا به صورت آنلاین و لحظه‌ای به اداره مالیات ارسال خواهد شد.

جای نگرانی هم نیست؛ اگر صورتحساب‌ها خطایی داشت یا مغایرتی به چشم مودی مالیاتی خورد هم امکان تغییر و اصلاح وجود دارد. بعد از فرستادن صورتحساب به سامانه هم این امکان وجود دارد تا خریدار نسبت به تایید یا رد آن اقدام کند. همین‌طور مودیان مالیاتی با فرستادن صورتحساب‌های مالی به صورت الکترونیک از مزایا و بخشودگی‌های مالیاتی هم برخوردار خواهند بود. اما در صورت عدم ارسال اطلاعات از طریق سامانه نه‌تنها از بخشودگی خبری نیست، بلکه مودی مالیاتی مشمول جریمه هم خواهد بود.

چه کسانی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟

دیر و زود دارد اما سوخت ‌و سوز نه. همه افراد حقیقی و حقوقی و هر کسی که فعالیت اقتصادی دارد، باید صورتحساب‌های مربوط به شغلش را در این سامانه وارد کند. اما سازمان امور مالیاتی زمانبندی مشخصی را برای ورود شرکت‌ها و اصناف به این سامانه اعلام کرده است. طبق اعلام سازمان امور مالیاتی تمام اصناف و شرکت‌ها باید تا اول دی‌ماه امسال اطلاعات مالی‌شان را در این سامانه وارد کنند. جزییات زمانبندی ورود شرکت‌ها و اصناف به سامانه مودیان مالیاتی را اینجا ببینید:

  • شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس/ از اول آبان ۱۴۰۱
  • شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری / از اول دی ۱۴۰۱
  • اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده / از اول فروردین ۱۴۰۲
  • صاحبان مشاغل موضوع فراخوان‌های مالیات بر ارزش افزوده / از اول تیر ۱۴۰۲
  • صاحبان مشاغل گروه‌های اول و دوم موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم / از اول مهر ۱۴۰۲
  • کلیه اشخاص باقیمانده / از اول دی ۱۴۰۲

چه کسانی مشمول ثبت‌ نام در این سامانه نیستند؟

اما چه اصناف و اشخاصی نیازی به ارایه صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی ندارند.

اشخاص حقیقی موضوع ماده ۸۱ مالیات مستقیم: افرادی که کارهای کشاورزی‌، دامپروری‌، دامداری‌، پرورش ماهی، طیور، زنبور عسل، صیادی‌، پرورش کرم ابریشم‌ و باغداری انجام می‌دهند.

اشخاص مشمول ماده ۱۴۲ قانون مالیات مستقیم: کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع دستی و خدماتی مانند گچ‌بری و رفوگری فرش.

صاحبان مشاغل گروه سوم که کالا و خدمات معاف از مالیات ارزش افزوده ارایه می‌کنند.

جریمه عدم‌عضویت در سامانه مودیان

اگر شما مشمول عضویت و ثبت نام در سامانه مودیان شده‌اید، اما هنوز نسبت به ثبت نام اقدام نکرده‌اید، مشمول جریمه خواهید شد. میزان جریمه به اندازه ۱۰درصد فروش صورت گرفته شخص یا 2 میلیون تومان (هر کدام که بیشتر است) است. ضمنا کسانی که مشمول حضور در این سامانه بوده‌اند و این کار را نکرده‌اند، از تمام معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی هم محروم خواهند بود.

حالا اگر کسی در سامانه ثبت نام کند، اما صورتحساب الکترونیکی خودش را وارد نکند، تکلیف چیست؟ در این صورت هم مودی مالیاتی مشمول جریمه ۱۰درصد مبلغ فروش یا ۲میلیون تومان (هر کدام بیشتر باشد) می‌شود.

مزایای سامانه مودیان مالیاتی

وقتی به جای مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی، همه کارها را آنلاین و غیرحضوری پیش ببرید، علاوه بر جلوگیری از معطلی‌های اداری و مرسوم این قبیل کارها، مزایای دیگری هم در آن به چشم می‌خورد.

محاسبه دقیق: کار کردن با این سامانه، به جای مراجعه حضوری به اداره مالیات، باعث دقت بالاتر سیستم مالیاتی برای محاسبه دقیق مالیات و پایان کشمکش‌های رایج درباره گرفتن مالیات بیشتر از درآمد خواهد شد.

افزایش سرعت: ارسال اطلاعات مالی و مالیاتی از طریق سامانه، سرعت محاسبه مالیات و تمام روند اداره مالیات را سریع‌تر و در مدت زمان کوتاه‌تری میسر خواهد کرد.

جلوگیری از تقلب: وقتی اطلاعات مالیاتی و صورتحساب‌های الکترونیکی به صورت آنلاین به دولت فرستاده شود، امکان دخل‌وتصرف فردی و تقلب در ارایه اطلاعات ممکن نخواهد بود.

سهولت پرداخت مالیات: یکی از ویژگی‌های سامانه مودیان مالیاتی این است که سازوکار پرداخت مالیات برای مودی را بسیار ساده و آسان کرده است.

کاهش هزینه‌ها: هزینه‌های مربوط به ارسال مکاتبات مالیاتی، هزینه‌های مربوط به حضور در دفاتر مالیاتی و.. کاهش پیدا می‌کند.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

  • ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده
  • گرفتن گواهی امضای الکترونیکی
  • دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی
  • گرفتن شناسه کالا و خدمات

The post سامانه مودیان مالیاتی چیست و چطور کار می کند؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *