وبلاگ
سامانه سیاق چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سامانه سیاق چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سامانه سیاق

سامانه سیاق چیست؟

یکی از مشکلات افرادی که پرونده مالی داشتند (چه شاکی بود چه طرف شکایت) زمان صرف شده برای مسدودی حساب و بعد از تسویه، رفع مسدودی بود. چندی پیش بانک مرکزی با همکاری قوه قضائیه از سامانه‌ای به نام سیاق رونمایی کرد. در واقع از این پس پرونده‌های مالی و بانکی برخط خواهد بود. بانک مرکزی معتقد است با تکمیل این سامانه، سرعت پاسخگویی به احکام ارسالی افزایش چشمگیری خواهد داشت و میانگین آن از ۱۶۴ روز در سال ۱۳۹۶ به حداکثر ۴ دقیقه در سال 1402 کاهش پیدا کرده است.

سامانه سیاق چکار می‌کند؟

این سامانه را بانک مرکزی با هدف اجرای احکام قضایی که برای احقاق حقوق شاکیان در دادگاه‌ها صادر می‌شوند طراحی کرده تا در کمترین زمان ممکن به شبکه بانکی ارسال و اجرایی شوند. مثلا فرض کنید دادگاه حکم به مسدود شدن حساب بانکی یک فرد بدهد، یا فردی که حساب بانکی‌اش مسدود شده بود، بعد از تسویه با طلبکار خود قصد از مسدودی بیرون آوردن حسابش را داشته باشد. تا قبل از راه افتادن این سامانه، گاهی هفته‌ها زمان می‌برد تا حساب یک نفر مسدود شده یا از مسدودی دربیاید. اما حالا تنها چند ثانیه زمان کافی است تا همه این کارها انجام شود. تا قبل از بهره‌برداری سامانه سیاق، شاکیان مالی در سیستم قضایی وارد یک بوروکراسی پیچیده می‌شدند که باید به صورت کتبی و از طریق نامه‌نگاری دستورات قضایی را به شبکه بانکی می‌رساندند که گاهی به یکسال اتلاف زمان منجر می‌شد، اما سامانه سیاق این زمان را به چند دقیقه رسانده است.

مزایا و معایب سامانه سیاق

مهمترین مزیت این سامانه انجام لحظه‌ای و آنی احکام قضایی متعددی است که به بانک‌ها ابلاغ می‌شود. حجم زیاد نامه‌های قضایی که در رابطه با پرونده‌های مالی به بانک‌‌ها ارسال می‌شود، گاهی چنان پرتعداد و پرحجم می‌شد که فاصله بین صادر شدن یک حکم – مثل مسدود کردن دارایی‌های بانکی یک شرکت- در دادگاه، تا اجرایی شدن همان حکم در شعبه بانک، ماه‌ها طول می‌کشید.

اما این سامانه به دلیل تازه راه افتادن معایبی هم دارد؛ بررسی نظرات کاربران این سامانه نشان می‌دهد، سیاق هنوز به بلوغ اجرایی خود نرسیده و نیاز به فعالیت بیشتری دارد تا در اصطلاح مشکلاتش برطرف شود. مثلا برخی کاربران ادعا می‌کنند این سامانه گاهی مواقع به خاطر برگشت خوردن چک یک شرکت، حساب شخصی مدیر عامل شرکت در بانکی غیر از بانک صادرکننده چک را مسدود می کند، در حالی که در حساب‌های دیگر این شرکت به اندازه مبلغ چک موجودی وجود داشته است.

The post سامانه سیاق چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *