وبلاگ
زنان اغلب گرفتار کدام اشتباهات مالی می‌‌شوند؟

زنان اغلب گرفتار کدام اشتباهات مالی می‌‌شوند؟

در دنیای امروز، زنان نقش بسیار مهمی در اقتصاد و مدیریت مالی خانواده‌ها و جامعه دارند. اما متأسفانه، بسیاری از زنان هنوز هم با برخی اشتباهات مالی روبرو می‌شوند که می‌تواند تأثیرات منفی بر امور مالی و زندگی آن‌ها داشته باشد. در این مطلب از رده، به بررسی اشتباهات مالی شایعی که زنان اغلب با آن‌ها مواجه می‌شوند، خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که هدف از این بررسی صرفا افزایش آگاهی زنان درباره مسائل مالی و ارائه راهکارهای عملی برای جلوگیری از این اشتباهات است. در واقع همه می‌دانیم تقسیم‌بندی زنانه و مردانه موضوعات چندان خوشایند نیست اما هماهنطور که برخی اشتباهات مالی در مردان رواج دارد، برخی اشتباهات مالی در زنان نیز بیشتر از مردان دیده می‌شود. اشتباهات فهرست شده زیر به این معنی نیست که مردان از چنین اشتباهاتی مصون هستند.

اشتباه اول: نداشتن یک هدف مالی

اگر هدف مالی مشخصی نداشته باشید، باید مسیری طولانی را طی کنید. برای یک زندگی مطلوب و فارغ از دغدغه‌های مالی، به چه مقدار پول نیاز دارید؟ آیا به جای اندوختن ثروت، به اندوختن اشیا مشغول هستید؟ اگر در ذهن خود یک هدف مالی ندارید، فقط در حال درجا زدن هستید. برای شروع می‌توانید یک جدول برای خودتان ترسیم کنید. در انتهای جدول، مقدار پولی را که امروز پس‌انداز کرده‌اید، یادداشت کنید. در بالای جدول، هدف مالی خود را بنویسید. این هدف می‌تواند بلندمدت یا کوتاه‌مدت باشد.

قطعا موانع زیادی بر سر راه‌تان وجود خواهد داشت. مثلا فرض کنید پس‌انداز سالیانه خود را به مبلغ مورد نظر رسانده‌اید، اما ناگهان سقف خانه خراب می‌شود و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. مجبور هستید که سقف خانه را تعمیر کنید اما اجازه ندهید این‌گونه موارد موجب ناامیدی شما شود. بنابراین، مهم نیست که هدف مالی‌تان خرید اتومبیل باشد یا خرید خانه؛ هر چه که باشد، مهم این است که بدانید مبلغ مورد نیاز شما چقدر است و از گام برداشتن در این راه، هراسی نداشته باشید. کنفوسیوس می‌گوید: «یک سفر هزاران کیلومتری، تنها از یک قدم واحد آغاز می‌شود».

اشتباه دوم: عدم آگاهی از دارایی خالص

فرقی نمی‌کند هدف مالی مورد نظر شما چه باشد، تا وقتی موقعیت فعلی خود را نشناسید، نمی‌توانید برای آینده برنامه‌ریزی کنید. بسیاری از خانم‌ها حتی از میزان دارایی خود اطلاعی ندارند. در حالی که به سادگی می‌توانید ارزش دارایی‌های خود (پس‌انداز، خانه، اتومبیل و غیره) را محاسبه کنید. آگاهی از این مبلغ نباید شما را ناامید کند. این به شما یک دید کلی از وضعیت‌تان می‌دهد. بنابراین هر چه زودتر دارایی خالص خود را محاسبه کنید.

۵ نکته برای آموزش مفهوم مالیات به فرزندان

اشتباه سوم: توجه به صحبت‌های افراد منفی‌باف

اگر اطلاعاتی در دست دارید که می‌تواند به شما در پیدا کردن مسیر درست و ادامه آن کمک کند نیاز نیست به صحبت‌های افراد منفی‌باف اهمیت دهید. در واقع این یکی از بزرگترین اشتباهات مالی زنان است. هنگام نظرخواهی، مقصود خود را به طور مشخص بیان کنید یا اصلا نظرخواهی نکنید. به جای این که از دوستان یا فامیل بپرسید آیا فکری که دارید، ایده خوبی است یا نه، از آن‌ها در مورد تجربیات‌شان در این مسیر سوال کنید. به عنوان مثال، موضوع خود را این‌طور مطرح کنید: «من فکر می‌کنم سرمایه‌گذاری در املاک بسیار سودآور است. آیا تا به حال چنین کاری کرده‌ای؟ و آیا نتیجه مثبتی گرفته‌ای؟». این نحوه صحبت باعث می‌شود تا افراد بی‌صلاحیتی که دانش و تجربه چنین کاری را ندارند، به خودشان اجازه ندهند که درباره عقیده شما اظهار نظر کنند.

با افراد مثبت‌اندیش بیشتر در ارتباط باشید. در میان اطرافیان خود، افراد خوش‌بین و مثبت‌اندیش، در عین حال واقع‌گرا و فعال را شناسایی کنید. افرادی که می‌توانید برای مشورت و نظرخواهی به آن‌ها اعتماد کنید. البته جانب احتیاط را نگه دارید. گاهی اوقات، افراد منفی‌باف هم به نکات صحیحی اشاره می‌کنند که می‌تواند برای شما سودمند باشد. پس آن‌ها را کاملا نادیده نگیرید.

اشتباه چهارم: ماندن در یک موضع امن

جرات رویاپردازی داشته باشید. این حرف ممکن است خیلی کلیشه‌ای و تکراری باشد، اما بسیاری از افراد به شغل کم‌درآمد یا شغلی که از آن راضی نیستند ادامه می‌دهند، فقط به این دلیل که جرات رویاپردازی در مورد آن چه در حقیقت آن‌ها را خشنود و راضی می‌کند را ندارند. بنابراین شیوه زندگی خود را تغییر دهید. همین حالا سری به قسمت وام‌ها بزنید و از کارهای کوچک آغاز کنید.

اشتباه پنجم: بالا نبردن معلومات اقتصادی

کسب معلومات اقتصادی به قواعد خاصی نیاز دارد. ممکن است تا به حال این کار را انجام نداده باشید، چون به کارهای جالب‌تر از آن فکر می‌کرده‌اید، اما این کار را انجام دهید چون برای خودتان مفید است. این کار را انجام دهید چون به شما کمک می‌کند به اهداف شخصی خود برسید. این کار را انجام دهید چون رسیدن به اسقلال مالی بسیار بهتر از زندگی کردن مطابق میل دیگران و تحت کنترل آن‌هاست. برای این کار، به ۳ توصیه زیر عمل کنید:

  • هر روز زمانی را به خواندن مطلبی درباره پول و مسائل اقتصادی اختصاص دهید، برنامه‌های اقتصادی شبکه‌های تلویزیونی را ببینید و خود را غرق در اطلاعات اقتصادی کنید.
  • درباره پول گفت‌وگو کنید. مثلا هفته‌ای یک‌بار گفت‌وگویی درباره پول داشته باشید؛ ترجیحا با فردی که بیشتر از خود شما اطلاعات دارد. ببینید و بپرسید افراد دیگر چگونه از پول خود استفاده می‌کنند. از آن‌ها ایده بگیرید.
  • پس‌انداز را آغاز کنید. فرقی نمی‌کند مقدار آن ۵۰ هزار تومان باشد یا ۵ میلیون تومان، مهم این است که عادت پس‌انداز را در خود به وجود بیاورید. هر ماه مبلغی از درآمدتان را پس‌انداز کنید. بعد از گذشت چند ماه، می‌توانید طبق بررسی‌ها و گفت‌وگوهایی که در این زمینه انجام داده‌اید، سرمایه‌گذاری کنید. پس از مدت کوتاهی متوجه می‌شوید که حساب‌و‌کتاب عجب کار جالبی است!

۷ گام ساده برای رسیدن به استقلال مالی

اشتباه ششم: احساسی برخورد کردن در هنگام خرید

قطعا برای شما هم پیش آمده که برای خرید چیزی قیمت گزافی پرداخت کرده باشید، اما بعد از خریدتان پشیمان شده‌اید. هر تصمیمی که از روی احساس گرفته شود، بعدها موجب پشیمانی می‌شود. فرقی نمی‌کند این تصمیم‌گیری در مورد ازدواج باشد یا خرید یک اتومبیل. اگر عاقلانه و واقع‌گرایانه در مورد آن فکر نکنید، مرتکب اشتباهی خواهید شد که بعدها در زندگی افسوس می‌خورید. بنابراین، قبل از تصمیم‌گیری در مورد خریدهای بزرگ (خانه، اتومبیل و غیره) با افرادی مشورت کنید که تجربه این کار را داشته‌اند.

همچنین در نظر بگیرید برای پرداختن بهای چیزی که می‌خواهید بخرید، چند ساعت باید کار کنید. درآمد ساعتی خود را محاسبه کنید. قیمت کالای مورد نظرتان را نیز در نظر بگیرید. میزان درآمد خود را به قیمت آن کالا تقسیم کنید، نتیجه حاصل، تعداد ساعاتی است که باید کار کنید تا بتوانید بهای آن را بپردازید. شاید اصلا از خرید آن منصرف شوید!

اشتباه هفتم: آیا سرمایه‌گذاری با پول ناکافی چیزی را تغییر نمی‌دهد

اندیشیدن به این موضوع که سرمایه‌گذاری با پول ناکافی، چیزی را تغییر نمی‌دهد، طرز فکری بسیار مضحک و همین‌طور خطرناک است. چنین نگرشی، وضعیت شما را بغرنج‌تر می‌کند. وقتی خود شما باور داشته باشید که پول‌تان برای سرمایه‌گذاری کافی نیست، سرمایه‌گذاری نمی‌کنید. در نتیجه وابستگی مالی شما قطعی خواهد بود. بنابراین باید نوع نگرش خود را از «سرمایه‌گذاری با ۵۰ میلیون تومان، دردی را دوا نمی‌کند» به «می‌توان روی ذره ذره پول هم حساب کرد» تغییر دهید. برای تمرین این نوع نگرش، ماهانه بخش اندکی از درآمد خود را به خرید سهام اختصاص دهید. به محض این که عادت سرمایه‌گذاری را در خود به وجود آوردید و مطمئن شدید که سرمایه شما در حال رشد است، بهتر است مبلغ آن را افزایش دهید. رشد سرمایه به اندازه‌ای برای شما دلچسب خواهد بود که احساس می‌کنید بدون سرمایه‌گذاری، دیگر قادر به زندگی نیستید.

اشتباه هشتم: خرید خانه را به تعویق انداختن

معمولا افرادی که مالک خانه هستند، بهتر از مستاجران زندگی می‌کنند. به نظر متخصصان، تا زمانی که مستاجر هستید و اجاره خانه می‌پردازید، ثروتمند نخواهید شد. حتی اگر برای خرید خانه آمادگی ندارید، تحقیقات لازم را درباره آن انجام دهید. آگاهی خود را در رابطه با مسائل مربوط به ملک، ارزش آن و غیره بالا ببرید تا زمانی که آمادگی خرید آن را پیدا کردید، با اطلاعات کامل دست به کار شوید. تصور نکنید اولین خانه شما آخرین خانه شماست. این فکر باعث می‌شود برای خرید خانه، وسواس بیش از اندازه داشته باشید.

اشتباه نهم: قرض دادن پول به دوستان و اقوام

تا اینجا هشت مورد از اشتباهات مالی زنان را مرور کردیم. شاید شما هم این جمله را شنیده باشید: «اگر به دوستان یا اعضای فامیل خود پولی را قرض دادی، باید فرض کنی آن را هدیه داده‌ای، چون هیچ‌وقت آن را پس نخواهند داد». اگر فکر می‌کنید کار درستی می‌کنید که به آن‌ها پول قرض می‌دهید، باید بگوییم شما نه تنها پول‌تان، بلکه روابط خود را نیز با آن‌ها به خطر انداخته‌اید. البته عوامل دیگری را هم باید در نظر گرفت، مانند مقدار پولی که قرض داده می‌شود، نوع رابطه‌ای که با آن فرد دارید، سابقه آن فرد در پس دادن پول‌هایی که قبلا قرض گرفته است و نیازی که به آن پول دارد. آگاهانه عمل کردن در این مورد، موجب می‌شود پول خود را از دست ندهید.

The post زنان اغلب گرفتار کدام اشتباهات مالی می‌‌شوند؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *