وبلاگ
راهنمای خرید سهم و پاسخ به 8 سؤال مهم قبل از خرید

راهنمای خرید سهم و پاسخ به 8 سؤال مهم قبل از خرید

بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل پرطرفدار بودن یک سهم یا به پیشنهاد یک کارشناس مالی، آن سهم را از روی هیجان و احساسات خریداری می‌کنند. ما اکثراً نمی‌توانیم تمام‌وقت در مورد سهم‌ها تحقیق کنیم، بنابراین خرید فوری ممکن است منطقی به نظر برسد. با این حال، داشتن حداقل اطلاعات پایه از آنچه می‌خرید بسیار حائز اهمیت است. سرمایه‌گذاری همیشه مستلزم ریسک است، اما پرسیدن سؤالات درست می‌تواند به کاهش نوسان عملکرد پورتفولیوی شما کمک کند. قبل از خرید سهام یک شرکت، این ۸ سؤال را حتماً از خود بپرسید.

1.شرکت چه کاری انجام می‌دهد؟

در حالت ‌ایده‌آل، داشتن درک اولیه از آنچه شرکت انجام می‌دهد بسیار مهم است. به عنوان مثال، فرض کنید سهام کسب و کاری را که لوله‌هایی برای سیستم‌های برودتی و گرمایشی تولید می‌کند در نظر دارید. لازم نیست تمام مراحل تولید را بدانید، اما باید بدانید این مجرا‌ها چه کاری انجام می‌دهند. اگر نمی‌دانید بهتر است گزینه‌های دیگر را برای سرمایه‌گذاری بررسی کنید.

2.آیا شرکت سودآور است؟

ممکن است برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت دلایل زیادی داشته باشید. شاید این کسب و کار یک استارتاپ جالب یا شرکت بزرگی باشد که ده‌ها سال سابقه دارد. اما واقعیت این است که هر کدام از این شرکت‌ها ممکن است ضرر ببینند. اگر یک کسب و کار به طور مداوم ضرر می‌کند ممکن است در معرض خطر ورشکستگی قرار گیرد، بنابراین باید از آن اجتناب شود.

برای این که بفهمید شرکت سودآور است یا نه، می‌توانید گزارش‌های فصلی و سالانه شرکت‌ها را در سایت کدال مشاهده کنید. در این گزارش‌ها ارقامی مانند درآمد خالص، حاشیه سود خالص و تغییر خالص نقدینگی را خواهید دید. اگر این اعداد مرتباً مثبت باشند، نشان‌دهنده این است که شرکت از نظر مالی در مسیر درستی قرار دارد.

۳.میزان EPS و P/E آن چقدر است؟

ارقام دیگری که باید بررسی کنید، نسبت قیمت به درآمد (P/E) و سود به ازای هر سهم (EPS) هستند. این ارقام به شما ‌ایده کلی از این که آیا شرکت بیش از حد ارزش‌گذاری شده است یا کمتر، می‌دهد. به عنوان مثال، اگر نسبت P/E آن بالا باشد این احتمال وجود دارد که کسب و کار بیش از حد ارزش‌گذاری شده باشد چون قیمت نسبت به درآمد شرکت بالا است. اما اگر EPS آن بالا باشد، ممکن است کمتر ارزش‌گذاری شده باشد چون به ازای هر سهم سود بالایی دریافت می‌کند. زیاد یا کم بودن این ارقام مستقیماً به رقبای شرکت بستگی دارد. بنابراین، استاندارد‌ها ممکن است برای صنایع مختلف متفاوت باشد.

4.رقبای آن چه کسانی هستند؟

همان‌طور که یک کسب و کار باید رقبای خود را بشناسد، سرمایه‌گذاران نیز باید در مورد آن‌ها بدانند. شناخت رقیبان به عنوان یک سرمایه‌گذار مهم است چون می‌تواند شما را با چالش‌های احتمالی رقابتی آشنا کند. اگر شرکتی که در نظر دارید بخشی از یک صنعت با رقابت شدید باشد، ممکن است تهدید‌های دائمی برای سود نهایی آن وجود داشته باشد. این می‌تواند به سودآوری و در نتیجه ماندگاری طولانی‌مدت آن به عنوان یک هدف سرمایه‌گذاری مناسب آسیب برساند.

۵.شرکت چگونه خود را متمایز می‌سازد؟

با توجه به رقابت، کسب و کار‌ها باید بتوانند خود را متمایز بسازند. اگر شرکت هیچ اقدامی برای متمایز کردن خود از رقبا انجام ندهد، ممکن است بر میزان سودآوری آن تأثیر بگذارد. باز هم، این بستگی به رقابتی بودن صنعت دارد. اگر این صنعت تحت تسلط یک یا دو شرکت قدرتمند است، لزومی ندارد خیلی نگران رقابت باشید. اما اگر با یک صنعت بسیار تخصصی با عوامل زیاد سروکار دارید، رقابت سخت در نهایت می‌تواند بر میزان سودآوری شرکت اثر بگذارد.

۶.شرکت چه برنامه‌ای برای آینده دارد؟

معمولاً کسب و کار‌ها در مورد برنامه‌های خود برای یک یا دو سال آینده صحبت می‌کنند. شاید آن‌ها محصولات یا خدمات عمده‌ای داشته باشند که قصد دارند به زودی منتشر کنند یا شاید در حال کار بر روی برخی از محصولات و خدمات فعلی خود هستند. به دنبال اخبار و گزارش‌های مرتبط با برنامه‌های آتی آن شرکت باشید. اگر اطلاعاتی در مورد چندین پروژه آینده پیدا کردید، نشان‌دهنده این است که شرکت مدنظر شما سخت در تلاش است تا در رقابت باقی بماند.

۷.آیا شرکت چیزی به سرمایه‌گذاران می‌دهد؟

آیا شرکتی که در نظر دارید چیزی به سرمایه‌گذاران (به صورت سود سهام) می‌دهد؟ اغلب کسب و کار‌های باسابقه و قدیمی که در صنایع مختلف جا افتاده‌اند، به طور منظم سود سهام تقسیم می‌کنند. از طرف دیگر، اگر یک استارتاپ در یک صنعت نوظهور باشد ممکن است سود سهام تقسیم نکند، چون در این مرحله تمرکز اصلی استارتاپ روی سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه (R&D) است. با این که هر کدام از این شرایط دارای مزایا و معایبی هستند، اما بهتر است به عنوان یک سرمایه‌گذار انتظارات منطقی داشته باشید.

8.آیا سایر سرمایه‌گذاران نسبت به آن شرکت خوش‌بین هستند؟

برخی از پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل سهام سرنخ‌هایی در مورد احساسات سرمایه‌گذار به شما می‌دهند. در برخی موارد ممکن است اطلاعاتی در مورد احساسات کوتاه‌مدت و بلندمدت مشاهده کنید. اگر سرمایه‌گذاران نسبت به یک سهم خوش‌بین باشند، درواقع شما یک فرصت سرمایه‌گذاری خوب پیدا کرده‌اید. با این حال، سرمایه‌گذاران از رفتار گله‌ای مصون نیستند، پس حواس‌تان به تصمیماتی که می‌گیرید باشد. با این وجود، این یک عامل دیگری است که همراه با موارد فوق ذکر شده باید در نظر بگیرید.

کلام آخر: اگرچه ممکن است خرید سهامی که در حال حاضر داغ و پرطرفدار است وسوسه‌انگیز باشد، اما به نفع‌تان است که در رویکرد خود برای سرمایه‌گذاری منطقی و هوشمند عمل کنید. سؤالات کلیدی در مورد خود شرکت و همچنین میزان سودآوری و رقابت آن از خود بپرسید. اگر پس از پاسخ دادن به این سؤالات کلیدی، سهام قوی و سودآور به نظر رسید ممکن است یک فرصت سرمایه‌گذاری مناسب پیدا کرده باشید. در غیر این صورت بهتر است سهام شرکت دیگری را در نظر بگیرید.

The post راهنمای خرید سهم و پاسخ به 8 سؤال مهم قبل از خرید appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *