وبلاگ
آیا وام 960 میلیونی مسکن به صرفه است؟

آیا وام 960 میلیونی مسکن به صرفه است؟

سود این وام چقدر است؟

تا سال گذشته، متقاضیان وام بانک مسکن این تسهیلات را با سود 17/5 درصد از بانک می‌گرفتند، اما بعد از افزایش مبلغ این وام به 960 میلیون تومان، سود آن هم به 22/5 درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی با گرفتن وام، علاوه بر اصل مبلغ، باید حدود یک میلیارد و 600میلیون تومان هم سود به بانک پرداخت کنید. احتمالا شما هم با یک حساب‌وکتاب به این نتیجه می‌رسید که چرا باید بابت دریافت وامی که 960 میلیون تومان است و تازه برای دریافتش باید حدود 190 میلیون تومان هم اوراق حق تقدم بانک مسکن بخرید، 1/6 میلیارد تومان سود بدهید. اما کافی است نگاهی به بازار مسکن بیندازید: از سال 1395 تا 1402 – یعنی ظرف مدت 7سال – قیمت خانه در تهران و بیشتر شهرهای بزرگ 20 تا 25 برابر افزایش پیدا کرده است. پس گرفتن وامی که زمان بازپرداختش 12ساله است و طی این مدت زمانی دو برابر مبلغ وام از شما سود می‌گیرد، حتما ارزش دارد و نباید در گرفتنش تعلل کرد.

برای اقساط وام بانک مسکن با اوراق قرضه باید چقدر بپردازیم؟

بزرگ‌ترین مشکل برای گرفتن وام 960 میلیون تومانی مسکن، توان بازپرداخت اقساط وام برای متقاضی گرفتن آن است. وقتی حداقل حقوق یک کارگر و کارمند دولت امسال 8 میلیون تومان است، توان پرداخت اقساط وام خرید مسکن مهمترین مساله است. متقاضیان وام مسکن باید توان پرداخت ماهانه 16 میلیون تومان برای وام مسکن و 4/5 میلیون تومان برای وام جعاله را داشته باشند. یعنی مبلغ هر قسط وام مسکن 960 میلیونی برای یک ماه حدود 20 میلیون و 500هزار تومان تومان خواهد بود. برای پرداخت این مبلغ یا زن‌ و شوهر باید هر دو شاغل باشند، یا یکی از زوجین درآمدی بیشتر از 30 میلیون تومان در ماه داشته باشد. اما اگر درآمد ماهانه‌تان کمتر از این مبلغ است، گرفتن این وام تصمیم عاقلانه‌ای نیست، چون فشار اقتصادی خیلی زیادی به‌تان وارد خواهد کرد. اما می‌توانید تا آنجایی که توان پرداخت اقساط دارید از این وام استفاده کنید.

جدول وام مسکن ۱۴۰۲

یه سال بخور نون و تره…

زمان بازپرداخت و تعداد اقساط وام 960 میلیونی مسکن 12سال طول می‌کشد. یعنی بعد از گرفتن این وام باید 144 قسط ماهانه برای تسویه این تسهیلات بپردازید. برای بازپرداخت وام 800 میلیونی خرید مسکن هر ماه 16 میلیون تومان و در صورتی که وام جعاله 160 میلیونی را هم بگیرید، 4/5 میلیون تومان دیگر هم به قسط ماهانه‌تان اضافه می‌شود. یعنی برای وام 960 میلیونی هر ماه 20 میلیون و 500هزار تومان می‌پردازید.

نکته طلایی در بازپرداخت اقساط این است: ممکن است در یکی دو سال اول، پرداخت اقساط وام مسکن برای وام‌گیرنده سخت باشد. اما از سال سوم با افزایش حقوق سالانه و تورم 40درصدی سالانه که باعث بالا رفتن همه قیمت‌ها و طبعا دستمزد هم می‌شود، فشار پرداخت اقساط وام مسکن کمتر خواهد شد. تجربه تمام کسانی که وام بانک مسکن گرفته‌اند همین است: پرداخت اقساط در سال‌های اول سخت است، اما به مرور از فشار آن کاسته می‌شود. خودمانی‌اش یعنی اینکه شاید پرداخت ماهی 20 میلیون قسط در سال 1402 خیلی سنگین باشد، اما پرداخت همین مبلغ در سال 1407 شاید کمتر از 30درصد حقوق دریافتی‌تان باشد. در یکی دو سال اول کیفیت زندگی شما افت می‌کند ولی بعدها ثمره آن را با رفاه نسبی و آرامش فکر خواهید چشید.

هزینه اوراق مسکن چقدر می‌شود؟

فراموش نکنید گرفتن وام 960 میلیونی مسکن برای همه امکان‌پذیر است. اگر مجرد باشید، 400میلیون به‌تان می‌دهند و زوج‌ها و مجردهای شهرهای بزرگ به جز تهران هم مبالغ دیگری می‌گیرند که همه‌شان را در مطلب «وام خرید مسکن با اوراق» در سایت رده توضیح داده‌ایم و می‌توانید تعداد اوراق حق تقدم برای هر کدام از متقاضیان وام مسکن را اینجا ببینید. اما عجالتا بگوییم برای وام 800 میلیونی مسکن 1600 اوراق و برای گرفتن وام جعاله 160 میلیونی هم 320 اوراق حق تقدم مسکن نیاز دارید. مبلغ اوراق هم به قیمت روز محاسبه می‌شود که در لحظه نوشتن این گزارش حدود 100هزار تومان است. پس برای گرفتن وام 960 میلیونی مسکن، باید 190 میلیون تومان بابت اوراق حق تقدم مسکن پرداخت کنید.

The post آیا وام 960 میلیونی مسکن به صرفه است؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *