وبلاگ
تفاوت‌ چک رمزدار و چک تضمینی چیست؟

تفاوت‌ چک رمزدار و چک تضمینی چیست؟

تفاوت چک رمزدار و چک تضمینی

یکی از سوالات پرتکرار که خیلی از مشتریان بانکی با آن درگیر هستند، کاربرد چک تضمینی و تفاوت آن با چک رمزدار است. هر دوی آنها ابزارهای مالی هستند که در تجارت و معاملات روزمره بکار می‌روند. اما هر کدام آنها کاربرد جداگانه‌ای دارند. در این مطلب سایت رده سراغ بررسی کارایی هر دو نوع چک و تفاوت‌های آنها رفته‌ایم.

چک تضمینی چیست و چه مزایایی دارد؟

چک تضمینی یک سند بانکی و مالی است. هر بانکی که شما در آن حساب داشته باشید، به درخواست خودتان می‌تواند برایتان چک تضمینی صادر کند. اما چک تضمینی در چه مواقعی و برای کدام شرایط صادر می‌شود. چک تضمینی – همان‌طور که از اسمش هم پیداست – برای ضمانت و تعهد حسن انجام کار داده می‌شود. یعنی چکی که توسط بانک شما و به درخواست خودتان صادر می‌شود و مبلغ نوشته شده روی برگ چک هم توسط بانک ضمانت می‌شود و حتما پاس خواهد شد. در واقع بانک در زمان صادر کردن چک تضمینی مبلغ نوشته شده روی برگ چک را در حساب درخواست‌کننده مسدود می‌کند. این پول در حساب آن شخص تا زمان نقد شدن چک تضمینی مسدود خواهد ماند. پس این چک هیچ‌وقت برگشت نمی‌خورد.

چک تضمینی چه کاربردی دارد؟

مهمترین کاربرد این چک استفاده در قراردادها و معاملات تجاری است که یکی از طرفین باید بابت حسن انجام کار یا پروژه ضمانت بدهد. شرکت در مزایده‌ها، خرید خانه و ماشین و هر معامله دیگری که فرد قصد تامین پول یک قرارداد در آینده را داشته باشد، با چک تضمینی امکانپذیر است.

نکات مهم درباره چک تضمینی:

  • هیچ‌کس (فرد درخواست دهنده برای صدور چک یا هر کس دیگر) حق ندارد پرداخت وجه چک تضمینی را مسدود کند.
  • فوت، ورشکستگی یا طلبکاران دیگر نمی‌توانند مانع وصول چک از سمت کسی شوند که چک تضمینی برایش صادر شده است.
  • مبلغ داخل چک، حتما باید روی برگ آن ماشین‌نویسی و اصطلاحا پرفراژ شود.
  • چک تضمینی باید دارای رمز، شماره امضا، مهر شعبه بانک و مهر صاحب امضا باشد.
  • چک تضمینی تنها توسط گیرنده – نامش روی چک نوشته شده – قابل نقد شدن است.

چه مواقعی چک رمزدار صادر می‌شود؟

زمانی که شما بخواهید بین دو حساب بانکی پول انتقال بدهید، از چک رمزدار استفاده می‌شود. فرض کنید نیاز دارید مبلغ ۲۰۰میلیون تومان را از یکی از حساب‌های خودتان به حساب شخصی دیگر -مثلا صاحبخانه – واریز کنید تا قرارداد رهن خانه را ببندید. در چنین شرایطی بهترین کار این است: به بانکی که در آن حساب دارید، مراجعه کرده و از بانک بخواهید چک رمزدار به مبلغ ۲۰۰میلیون تومان برایتان صادر کند. چک رمزدار هم مانند چک تضمینی هیچ ریسکی ندارد و بانک نقد شدن آن را ضمانت می‌کند. در واقع بانک همان لحظه‌ای که برای درخواست‌کننده چک رمزدار صادر می‌کند، پول را از حساب او برداشت می‌کند و نزد خودش به امانت نگه می‌دارد تا دریافت‌کننده چک – همان کسی که نام او روی نقد کننده چک نوشته شده – به بانک برود و آن را نقد کند.

چک رمزدار چه کاربردی دارد؟

برخلاف چک ضمانت که بابت تعهد و ضمانت انجام کار یا معاملات تجاری صادر می‌شود، چک رمزدار نوعی شیوه انتقال پول امن بین بانکی برای افراد محسوب می‌شود. برای خرید خانه و خودرو یا هر تعهد مالی دیگری که شما قصد انتقال پول به حساب دیگران را دارید، به سادگی از طریق چک رمزدار انجام می‌شود.

نکات مهم درباره چک رمزدار:

  • برای گرفتن چک رمزدار، باید شماره حساب و کد شعبه بانک گیرنده چک را هم بدانید چون حتما باید روی چک رمزدار ماشین‌نویسی شود.
  • مبلغ داخل چک رمزدار ماشین‌نویسی و اصطلاحا پرفراژ می‌شود.
  • چک رمزدار حتما باید به نام گیرنده صادر شود و صدور این چک در وجه حامل ممنوع است.
  • اگر چک رمزدار گم یا سرقت شود، هیچ خطری صاحب اصلی چک را تهدید نمی‌کند و تنها خود او می‌تواند چک رمزدار را نقد کند.

The post تفاوت‌ چک رمزدار و چک تضمینی چیست؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *