وبلاگ
برای بالا بردن امتیاز اعتبارسنجی چکار کنیم؟

برای بالا بردن امتیاز اعتبارسنجی چکار کنیم؟

اولین قدم برای گرفتن وام و تسهیلات بانکی گرفتن استعلام اعتبارسنجی و ارائه آن به بانک است. برای به دست آوردن رتبه اعتباری هم باید وارد سامانه اعتبارسنجی شوید. بعد از دادن مشخصات فردی، این سامانه امتیازی بین صفر تا ۱۰۰۰ به متقاضی می‌دهد. برای گرفتن وام باید حداقل امتیاز ۵۰۰ را از سامانه اعتبارسنجی گرفته باشید. در غیر این صورت بانک شما را به عنوان مشتری خوش‌حساب بانکی نمی‌شناسد و از وام خبری نیست.

دلایل کاهش امتیاز اعتبارسنجی

مرجع بررسی سامانه اعتبارسنجی برای دادن امتیاز، سوابق وام‌های گذشته و بازپرداخت اقساط شماست. پس اگر برای بار اول قصد گرفتن وام دارید، امتیاز شما صفر خواهد بود. در صورتی که قبلا وام نگرفته‌اید و امتیازی ندارید، باید بعد از هماهنگی با مدیر شعبه بانک مراحل کاری را جلو ببرید. اما چه عواملی از امتیاز اعتباری شما کم می‌کنند:

  • اولین و مهمترین نکته تاخیر در بازپرداخت اقساط وام است که بیشترین امتیاز منفی را در سامانه اعتبارسنجی برایتان ثبت می‌کند.
  • داشتن چک برگشتی باعث ثبت امتیاز منفی در پرونده اعتبارسنجی شما خواهد شد.
  • امهال بانکی (یعنی فرصت گرفتن از بانک برای پرداخت اقساط گذشته) هم باعث کاهش رتبه اعتباری شما در سامانه می‌شود.
  • بالا بودن تعداد وام‌های همزمان و جاری از دید بانکی یعنی فرد در شرایط پایدار مالی به سر نمی‌برد و امتیاز منفی برای فرد بسیار وام‌گیرنده دارد.
  • اگر ضامن فردی برای گرفتن وام شده‌اید و آن فرد هم اقساطش را به موقع پرداخت نمی‌کند یا قسط معوقه دارد، امتیاز منفی برای شما – یعنی ضامن – هم در نظر می‌گیرند.

کارنامه مالی و بانکی خود را آنلاین اعتبارسنجی کنید

راه‌های بالا بردن امتیاز اعتبارسنجی

این روزها رتبه اعتبارسنجی یا امتیاز اعتباری که در واقع شناسنامه مالی و بانکی شماست، اهمیت خیلی زیادی دارد. یعنی هر کدام از بانک‌ها برای دادن وام به مشتریان غیر از فرآیندهای مرسوم سابق، امتیاز اعتباری متقاضی وام را هم در نظر می‌گیرند. اگر قصد بهبود وضعیت اعتباری خودتان را دارید، حتما این موارد را رعایت کنید:

  • در صورتی که برای گرفتن وام ضامن کسی می‌شوید، حتما بابت پرداخت به موقع اقساط شرط و شروط کافی را با او بگذارید. راه دوم هم ضمانت افرادی است که خوش‌حسابی آنها به‌تان اثبات شده است.
  • مالیات و عوارض گمرکی خودتان را حتما پرداخت کنید. ثبت سابقه پرداخت به موقع آنها در سامانه‌های مختلف، برای شما امتیاز مثبت به همراه دارد.
  • تاریخ چک‌هایی که صادر کرده‌اید را جایی یادداشت کنید تا در روز مقرر، پول کافی داخل حساب‌تان موجود باشد و چک‌تان برگشت نخورد.
  • همیشه قراردادهای وام و تسهیلات فعال خودتان را کم و در تعداد کم نگه دارید. گرفتن وام‌های همزمان زیاد در منطق شبکه بانکی یعنی فرد دچار مشکلات مالی شده و برای او امتیاز منفی در پی خواهد داشت.
  • باز کردن سپرده‌های بانکی برای افراد امتیاز مثبت دارد. هر قدر هم مبلغ سپرده بانکی بالاتر باشد، امتیازی که به‌تان تعلق می‌گیرد، بیشتر خواهد بود.
  • صورتحساب‌ خریدهای اقساطی و اعتباری خود را حتما در زمان تعیین شده تسویه کنید. به ازای هر روز دیرکرد برای شما امتیاز منفی محاسبه می‌شود.

سامانه اعتبارسنجی چیست

سوابق مالی تا چندسال در سامانه اعتبارسنجی باقی می‌ماند؟

سوابق منفی بانکی و مالی تا ۵سال در سامانه اعتبارسنجی باقی می‌ماند. به خاطر اینکه ﺳــابقه ﻣﻨﻔﻰ اﻋﺘﺒﺎرى طولانی‌مدت در شبکه بانکی باقی می‌ماند و ﺑــﻪ ﺳــﺮﻋﺖ از ﺑﯿﻦ ﻧﻤﻰ‌رود، برای بالا بردن امتیاز اعتباری ﻧﯿﺎز ﺑﻪ زﻣﺎن دارید. بهترین راه پیدا کردن دلایلی است که باعث ثبت امتیاز منفی برای شما شده است. بعد هم سعی کنید این دلایل را مرتفع کنید و تمام تعهدات مالی و بانکی خود را سر زمان مقرر شده پرداخت کنید. در این صورت امکان بالا بردن امتیاز اعتباری ظرف مدت یکسال وجود دارد. پس اگر رتبه اعتباری تان آن‌قدر پایین است که وام به شما تعلق نمی‌گیرد، اول باید نکات منفی را از شناسنامه اعتباری خود پاک کنید و بعد هم برای مدت یکسال، تمام تعهدات مالی را سر وقت انجام دهید تا اثراتش در رتبه اعتبارسنجی شما خودش را نشان بدهد.

The post برای بالا بردن امتیاز اعتبارسنجی چکار کنیم؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *