وبلاگ
از کجا وام دانش بنیان بگیریم؟

از کجا وام دانش بنیان بگیریم؟

وام دانش بنیان

با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه تولید علم و فناوری فعالیت می‌کنند و می‌توانند در راه توسعه کشور و اشتغال‌زایی موثر عمل کنند، به علت نداشتن سرمایه کافی، طرح و ایده آن‌ها به سرانجام نمی‌رسد. برای رفع این مشکل، دولت تسهیلاتی را برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم کرده است. در این مطلب از رده به بررسی انواع وام شرکت‌های دانش بنیان می‌پردازیم.

وام صندوق پژوهش و فناوری دولتی

یکی از اصلی‌ترین خدمات صندوق پژوهش و فناوری دولتی، ارائه انواع تسهیلات مالی مورد نیاز توسعه محصول و توسعه بازار شرکت‌ها و بنگاه‌های خصوصی فناور یا دانش‌بنیان است. بر این اساس صندوق در قالب عقود اسلامی، انواع تسهیلات قرض الحسنه، لیزینگ، فروش اقساطی، جعاله، خرید دین، اجاره به شرط تملیک و غیره را با شرایط تسهیل شده و بر اساس منابع و ضوابط به شرکت‌های دانش بنیان یا فناور پرداخت می‌کند. برخی از انواع وام‌های این صندوق عبارتند از:

قرض‌الحسنه

صندوق در موارد زیر مي‌تواند وام قرض‌الحسنه اعطا کند:

  • تامين ابزار و ساير امكانات لازم براي ايجاد كار يا تحقيق و پژوهش در چهارچوب سياست‌ها و ضوابط كلي صندوق.
  • كمك به امر توسعه و تحقيق و پژوهش‌هاي راهبردي در چهارچوب سياست‌ها و ضوابط كلي صندوق.
  • كمك به طرح‌هايي كه جنبه پژوهشي و كاربردي دارند و از ساير تسهيلات امكان دریافت كمك ندارند.

لیزینگ

براساس قرارداد لیزینگ، صندوق کالای مورد نظر خریدار را با استفاده از منابع مالی خود از فروشنده یا تولیدکننده تأمین نموده و مورد اجاره را برای مدت تعیین شده در قرارداد (مدت بازپرداخت تسهیلات) به صورت اجاره در اختیار خریدار قرار می‌دهد.

فروش اقساطی

اعطاي این تسهيلات جهت تامين مواد اوليه، ماشين‌آلات، لوازم يدكي و ابزار كار و تاسيسات شركت‌هاي دانش بنيان یا فناور بر اساس تقاضا و تعهد خريد متقاضي و ضوابط صندوق خواهد بود.

جعاله

این عقد در بخش‌های مختلف صنعت، بازرگانی و خدمات قابل استفاده است. نحوه اجرای عقد جعاله در مواردی که صندوق عامل باشد، به این صورت است که صندوق ضمن بستن قرارداد با متقاضی، انجام کار مشخصی را قبول می‌کند؛ سپس با توجه به شرایط موضوع قرارداد، تمام یا قسمتی از عملیات اجرایی کار پذیرفته شده را به دیگران واگذار می‌کند.

متقاضیان جهت ارسال درخواست تسهیلات و تشکیل پرونده اعتباری می‌توانند به وبسایت این صندوق به نشانی my.aitf.ir مراجعه کنند.

وام صندوق نوآوری و شکوفایی (سامانه غزال)

سامانه غزال که صندوق نوآوری و شکوفایی آن را تاسیس کرده، وضعیت فنی، مالی و اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان را بررسی می‌کند و به آن‌ها خدمات مالی و تسهیلات (کمک بلاعوض، یارانه و تسهیلات کوتاه‌مدت یا بلندمدت و همچنین خدمات ضمانت ‌نامه‌ای به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم) ارائه می‌دهد. به ‌طور کلی، می‌توان هدف نهایی از ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی را کمک به رونق اقتصادی کشور از طریق حوزه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های برتر معرفی کرد.

این صندوق امکانات متنوعی را در اختیار مراجعین قرار داده ‌است که این خدمات به چند شاخه مختلف دسته‌بندی می‌شوند و نحوه ورود به هر شاخه، شرایط خاص خود را دارد. مثلا در شاخه تسهیلات، بر مبنای نیاز کسب ‌و کار، به شخص، انواع وام کم‌ بهره بین ۲ تا ۱۸ درصد اعطا می‌شود. یا مثلا در بخش ضمانت‌نامه، این امکان فراهم شده ‌است که برای شرکت در معاملات دولتی، شخص بتواند ضمانت نامه‌ بانکی را با حداکثر ۵ درصد سپرده نقدی و یا ۳۰ درصد تخفیف کارمزد دریافت کند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام عبارتند از:

  • معرفی نامه شرکت دانش بنیان
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل
  • کپی سند مالکیت یا قرارداد اجاره محل شرکت
  • کپی جواز تاسیس یا تغییرات شرکت
  • کپی آخرین صورت های مالی تأیید شده
  • کپی فاکتورهای فروش 6 ماه گذشته
  • رزومه فعالیت‌های علمی و فناورانه شرکت
  • طرح توجیهی پروژه یا فعالیت قابل حمایت

شرکت‌های دانش بنیان برای ثبت‌نام و دریافت این تسهیلات باید در وبسایت inif.ir نسبت به ثبت درخواست و ارائه طرح خود اقدام کنند.

وام اداره صنعت معدن و تجارت

متقاضيانی كه براي تكميل طرح‌های صنعتی خود، افزايش يا تثبيت توليد و اشتغال نياز به تسهيلات بانكي دارند مي‌توانند در سه بخش تكميل طرح‌هاي نيمه‌تمام با پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد، بازسازي و نوسازي و نيز تامين سرمايه در گردش، براي ثبت‌نام اقدام کنند. متقاضيان مي‌بایست پس از ثبت و ارسال الكترونيكي درخواست، نتايج را از طريق دبيرخانه‌هاي كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد واقع در سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان‌ها پيگيري کنند.

اولويت اصلي پرداخت تسهيلات با آن دسته از متقاضيانی است که عمدتاً داراي مشکلات نقدينگي بوده و از لحاظ ظرفيت توليد، دانش فني، توان مديريت و بازار، مشکلي که مانع راه‌اندازي يا افزايش توليد باشد، نداشته و با دريافت اين تسهيلات قادر به راه‌اندازي سريع، انجام نوسازي و بازسازي لازم و تثبيت و يا افزايش توليد و اشتغال باشند. همچنين ميزان تسهيلات قابل پرداخت به هر بنگاه‏ اقتصادي، براساس نياز واقعي بنگاه و تأييد کارگروه استاني خواهد بود.

شرایط این تسهیلات به شرح زیر است:

  • واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد که دارای مجوز معتبر از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
  • اولویت با بنگاه‌هایی است که عمدتاً دارای مشکلات نقدینگی بوده و با دریافت این تسهیلات قادر به راه‌اندازي سريع و ايجاد اشتغال جديد باشند.
  • نرخ سود تسهیلات، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار و برای سرمایه در گردش نرخ عقود مبادله‌ای و برای طرح‌های نیمه‌تمام نرخ عقود مشارکتی خواهد بود.
  • مدت زمان بازپرداخت تسهیلات، برای سرمایه در گردش یک سال (قابل تمدید) و برای سرمایه ثابت طرح‌های نیمه‌تمام، بنا به تشخیص کارگروه، تا مدت پنج سال تعیین شده است.

متقاضیان جهت ثبت‌نام و دریافت معرفی‌نامه به بانک در خصوص تسهیلات در حوزه صنعتی می‌بایست به سامانه بهین‌یاب behinyab.ir مراجعه کنند.

وام دانش‌بنیان بانک رسالت

برای دریافت این تسهیلات، شرکت‌ها باید حساب بانکی فعال در بانک قرض‌الحسنه رسالت داشته باشند و از طریق سامانه‌های اینترنتی این بانک، مثل پیشخوان مجازی و سامانه مرآت، درخواست خود را ثبت کنند.

سقف تسهیلات برای شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۴۰۲، 200 ر سال ۱۴۰۲، ۲۰۰ میلیون تومان است. این وام با نرخ کارمزد ۲ درصد و بازپرداخت ۱۲ تا ۶۰ ماهه به متقاضیان اعطا می‌شود. افراد بسته به نمره اعتباری که در سامانه مرآت دریافت می‌کنند، ممکن است نیاز به ضامن یا سفته الکترونیکی داشته باشند.

کلام آخر: در حال حاضر فعالیت دانش بنیان در کشور به شدت مورد توجه دولت است و به همین علت شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و نیاز مالی خود را به بهترین شکل ممکن برطرف کنند. در صورتی که شما نیز صاحب یک شرکت دانش بنیان هستید، پیشنهاد می‌کنیم این موقعیت را از دست ندهید. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

The post از کجا وام دانش بنیان بگیریم؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *