وبلاگ
۵ راه برای کنترل استرس پرداخت قسط و اجاره

۵ راه برای کنترل استرس پرداخت قسط و اجاره

اضطراب پرداخت قسط

پیش‌تر نوشتیم که همه ما درگیر یک استرس مالی مداوم در زندگی‌مان هستیم. هزینه‌های زندگی، ما را دچار حساسیت ذهنی می‌کند. حالا باید یک گام به پیش برداریم و ببینیم چه روش‌هایی برای کنترل این استرس و بیش از همه استرس پرداخت قسط وجود دارد.

استرسی که پرداخت اقساط به انسان وارد می‌کند می‌تواند منجر به اتفاق‌هایی جبران‌ناپذیر برای سلامتی ما شود بنابراین مهم است دنبال راهکارهایی برای تحمل این فشار روانی و در عوض زیاد کردن تعداد این اقساط نباشیم. اگر در چنین مسیری برای سریعتر رسیدن به بلندی‌ها هستیم، بایستیم و توقف کنیم زیرا در حال آسیب‌زدن به زندگی خودمان هستیم.

پیشنهاد اول: بپذیر و کمتر حرص بخور

اینکه موفق شویم انرژی منفی یا استرس پرداخت قسط و اجاره را از روی خودمان برداریم ومتوجه باشیم که به خاطر انتخاب‌های خودمان در آن موقعیت سخت قرار داریم، «پذیرش» است که به ادامه این راه کمک می‌کند. ما همه‌ی این کارهای سخت را برای ساختن زندگی بهتر تحمل می‌کنیم پس بهتر است آن را با فشار کمتری از سر بگذرانیم. در واقع ما همانجای متن هم وارد راهکار اول شده‌ایم. راهکاری که از ما دعوت می‌کند به «چرایی» این پرداخت‌ها فکر کنیم.

تصمیمی مثل «خانه‌دارشدن»، به خودی خود تصمیمی نیست که بدون پرداخت اقساط یا قرض و وام، شدنی باشد؛ حداقل برای بیشتر آدم‌ها. پس اگر برای ماشین و خانه و زمین و چیزی قسط پرداخت می‌کنید که قرار است در آینده از خودتان متشکر باشید، بپذیرید که در حال نزدیک‌شدن به چیزی بهتر هستید و رسیدن به این هدف، مستلزم گذراندن روزهایی سخت است.

پیشنهاد دوم: تو لایق تشویقی نه سرزنش

اما بسیاری از ما، با اقساطی درگیریم که ناخواسته هستند. در واقع برای گذران زندگی عادی «مجبور» به پرداختن آنها هستیم. این موقعیت، تمرکز و تسلط ما را بر روی ذهنمان سخت‌تر می‌کند ولی حتی در آن اوضاع هم فکر کردن به «چرایی» و داشتن روحیه‌ای جنگجو (برای ساختن یک زندگی بهتر) می‌تواند حجم زیادی از این حال بد را از بین ببرد. لابد می‌پرسید چرا؟ چون همه ما وقت‌هایی نیاز داریم که یک تلنگر به خودمان بزنیم. برای این که کمتر خودمان را سرزنش کنیم و بفهمیم این وضعیت مالی ما نیست که بازتاب وضعیت کلی زندگی ماست و طبیعتا نیازی نیست به خاطر این فشارها کل زندگی‌مان را زیر سؤال ببریم و از خودمان متنفر باشیم. پس از داشتن اقساط مختلف و استرس پرداخت قسط نه غمگین شوید و نه ناامید.

استرس مالی چیست و چطور از آن رها شویم؟

پیشنهاد سوم: دست از انکار بردار

خیلی از ما متوجه نیستیم که در حال انکار وضعیت اقتصادی‌مان هستیم. پاکت‌های قبض را تا روزهای پایانی ماه باز نمی‌کنیم، به پیغام‌های اقساط بی‌اعتناییم، درتصمیمات اقتصادی عجول‌تر عمل می‌کنیم و حوصله‌ی مکالمه با کسانی را که به آن‌ها بدهکار هستیم نداریم، درحالیکه از چند سرمایه‌گذاری خرد شکست خورده‌ایم بدون مشورت و بازبینی وارد یک مسیر جدید می‌شویم تا شاید شانس به ما رو کند و دائما هم به این فکر می‌کنیم که اشکالی ندارد، همه اوضاع‌شان همینقدر آشفته است. نه. مجبور نیستید با ریسک‌کردن در شرایطی که وضعیت اقتصادی‌تان ثبات ندارد، اوضاع را بدتر کنید و می‌توانید همه‌ی این سختی‌ها را در اوضاع روانی بهتری از سر بگذرانید. به یاد داشته باشیم که این رفتارها فقط به خودمان ضرر می‌زند و ما را بیشتر از قبل عصبانی و کلافه می‌کند. شاید حتی همین بدرفتاری‌ها موجب شود بقیه هم بیش از قبل به ما سخت بگیرند.

اضطراب دائم که قبلا هم به آن پرداختیم دقیقا رفتاری مقابل رفتاری است که از انکار سرچشمه می‌گیرد بنابراین راهکاری که روی یک فرد تأثیر می‌گذارد می‌تواند کاملا ضد رفتاری باشد که روی شخص دیگری تأثیر گذاشته است. ایگوی هرکس، درک آن فرد از خودش است. پس اگر خودمان را بیشتر درک کنیم، می‌توانیم بر ایگو و سرزنش‌هایی که نثارش می‌کنیم بیشتر مسلط باشیم.

پیشنهاد چهارم: در دنیای امروز، حواست به خرید آنلاین باشد

تصور کنید در حالی که استرس پرداخت قسط سراغتان آمده یک پیشنهاد اغوا کننده را در موبایلتان مشاهده کنید. در چند سال اخیر که خرید آنلاین جزء روتین آدم‌ها شده است، کاربران زیادی از سایتهای مشاوره اقتصادی در کشورهای خارجی، سؤال‌هایی تکراری دارند و آن هم اینکه: «چرا با تمام این مسائل و فشارها باز در دام خریدهای ریز و درشت اینترنتی می‌افتند؟»

ما در هر شرایطی به خوشی‌های کوچک احتیاج داریم. خرید کردن هم، در لحظه حال خوشی دارد پس چرا حین تحمل اینهمه فشار به دام آن نیفتیم؟ لذا تکرار مکرر این اشتباه، قابل درک است اما برای جلوگیری از تأثیرات بد آن، این بار که رفتید در یک فروشگاه اینترنتی و همینطور خرد خرد به کالای داخل سبد اضافه می‌کردید، یا قبل از اینکه حتی وارد فرآیند خرید شوید، لحظه‌ای مکث کنید و ببینید چرا آنجا هستید؟ چون ناراحتید؟ چون بی‌حوصله شده‌اید و نیاز دارید منتظر رسیدن کالا یا غذای خاصی باشید؟ چون دلتان یک تغییر می‌خواهد که دقیقا نمی‌دانید چیست؟ اینکه روی احساس خودتان در لحظه «اسم» بگذارید خودش یک قدم به جلو است.

وقتی احساسات و رفتارهایتان علت و نام پیدا می‌کنند، حواستان بیشتر به آنها جمع است. اگر در آن حالت توانستید خودتان را راضی کنید که از خیر آن خرید بگذرید، به خودتان چیز دیگری را که دوست دارید بدهید: مثلا معاشرت با یک دوست یا نوشتن همین تجربه یا ثبت آن در قالبهای مختلف.

حتی اگر دلتان خواست یک لیست تهیه کنید از دلایلی که خرید آنلاین را در این برهه کنار گذاشته‌اید و آن را یک جایی دم دست بچسبانید تا با مرور آن بیشتر به این عادت مسلط شوید. در همه این مراحل حواستان به این باشد که بدانید این یک برهه است و قرار نیست همیشه همینطور زندگی کنید.

پیشنهاد پنجم: دخل و خرجت را یادداشت کن

یکی از کارسازترین راه‌های کنترل استرس پرداخت قسط و اجاره، داشتن پول به اندازه کافی در حساب‌تان است، اما راهش چیست؟ این خیلی کمک‌کننده است که بدانید در هر ماه دقیقا چقدر درآمد دارید و دقیقا چقدر خرج می‌کنید. برای برخی از افراد ثبت این جزئیات اضطراب بیشتری دارد ولی بهتر است بر آن مسلط شوید و با تکرار این کار به آن عادت کنید. ما در همه این مراحل در حال تلاش برای چیره‌شدن بر آشفتگی بزرگتری هستیم که خرج و مخارج زندگی برایمان درست کرده‌؛ پس بهتر است با دقت به گوشه‌ گوشه‌ی آن مسلط باشیم. با نوشتن آنها و مقایسه‌ی ماهیانه‌ی آن‌ها گاهی متوجه نکاتی در عادت‌هایی می‌شویم که کاملا بعید است بدون «مرور» و «مقایسه» آنها را ببینیم. تجربه‌ی خیلی از افراد نشان داده که با این کار متوجه مخارج مخفی و ریزی در زندگی می‌شوند که کنترلشان کمک مؤثری به آن‌ها کرده است.

بنابراین بهتر است تمرکزتان را روی پذیرش و مدیریت اقساط بگذارید و اگر در حال انکار یا برون‌ریزی‌های روانی اشتباهی هستید که فقط خرج و مخارج‌تان را بیشتر می‌کند، نسبت به آنها هوشیار شوید. هوشیاری و درآمدن از وضعیت انکار، خودش درمانگر حال انسان است.

The post ۵ راه برای کنترل استرس پرداخت قسط و اجاره appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *