وبلاگ
چگونه از تخلفات بانکی شکایت کنیم؟

چگونه از تخلفات بانکی شکایت کنیم؟

این روزها زندگی مالی خیلی از ما به بانک‌ها گره خورده است. از حساب‌های بانکی که هر کدام چندتایی‌شان را داریم، تا وام‌ و تسهیلات که خیلی از مواقع درگیر گرفتن آنها هستیم. البته هر کدام از خدمات و سرویس‌هایی که ما از یک بانک می‌گیریم، در واقع قراردادی است دوطرفه که بین ما و بانک بسته می‌شود. شبیه هر قرارداد دیگری ممکن است گاهی مواقع بین دوطرف اختلاف پیش بیاید. شاید به نظر برسد به چالش کشاندن یک بانک برای یک مشتری بانکی کاری عجیب و غیرواقعی برسد، اما این‌طور نیست. کافی است راهش را بدانید تا به شکایت شما هم رسیدگی شود.

اولین گام: تماس با پشتیبانی

اگر در زمان گرفتن سود سپرده بانکی با بانک خودتان مشکل پیدا کردید، یا به هر دلیلی بانک از دادن وام به شما طفره رفت، در حالی که شما به لحاظ قانونی مشکلی برای دریافت آن نداشته باشید، اولین کار تماس با واحد پشتیبانی همان بانک است. پس اول با پشتیبانی تماس بگیرید و طرح شکایت کنید. بعد از ثبت شکایت، اپراتور پشتیبانی شکایت شما را ثبت کرده و یک کد پیگیری به شما می‌دهد. بررسی شکایت شما یک هفته زمان لازم دارد. بعد از یک هفته دوباره با پشتیبانی تماس گرفته و بعد از اعلام کد پیگیری، شکایت‌تان را دنبال کنید.

گام دوم: بازرسی بانک

اگر از بخش پشتیبانی بانک نتیجه گرفتید که فبهاالمراد. اما اگر نتیجه‌ای نگرفتید، باید به مرحله دوم بروید؛ یعنی تماس با بخش بازرسی بانک. تماس با واحد بازرسی هر کدام از بانک‌هایی که نسبت به عملکرد شعبه بانک یا یکی از کارمندان آن اعتراض دارید، قطعی‌ترین مسیر برای شکایت است. ممکن است شما نسبت به نوع رفتار کارمند بانک یا سختگیری غیرقانونی شعبه بانک در رابطه با ضمانت تسهیلات یا سود سپرده بانکی‌تان اعتراض داشته باشید. کافی است با واحد بازرسی آن بانک تماس بگیرید و ثبت شکایت کنید. مطمئن باشید واحد بازرسی به شکایت شما رسیدگی می‌کند. پس بعد از ثبت شکایت در سامانه بازرسی، منتظر تماس تلفنی آنها باشید.

گام سوم: شعبه مرکزی

اگر طی تماس با پشتیبانی و بازرسی و شکایت از بانکی که با آن مشکل پیدا کرده‌اید، به نتیجه نرسیدید، آخرین راه‌حل تماس با شعبه مرکزی بانک است. البته اگر شما قبلا مسیر تماس با بخش پشتیبانی و امور مشتریان و بازرسی بانک را رفته‌اید، احتمال این‌که کارتان در این مرحله از شعبه مرکزی انجام شود، خیلی کم است. اما بهتر است همین شانس اندک را هم امتحان کنید. بالاخره یک در باز، بهتر از یک دیوار سیمانی بدون روزنه است.

گام چهارم: بانک مرکزی

اگر احساس می‌کنید هیچ‌کس در آن بانک متوجه منافع به‌حق شما نمی‌شود و گوشش‌شان هم بدهکار حرف حساب نیست، باید سراغ بانک مرکزی بروید که نقش پدر خانواده را برای همه بانک‌ها بازی می‌کند. در واقع شما شکایت از پسرناخلف را پیش پدر می‌برید تا به حق وحقوق‌تان برسید. در این مواقع دو راه پیش‌رویتان قرار دارد: راه اول تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی با شماره تلفن «۲۷۰۶» است. مسیر دوم هم ورود به سامانه «ثبت و رسیدگی به شکایات» است.

گام پنجم: نهاد ریاست جمهوری

تصور کنید از هیچ‌کدام از مراحل بالا نتیجه‌ای نگرفته باشید. یعنی نه قسمت پشتیبانی و بازرسی بانک جواب شما را داده باشد، نه بانک مرکزی وقعی به‌تان گذاشته باشد.حالا تکلیف چیست؟ تنها راه باقیمانده رفتن به سامانه نهاد ریاست جمهوری و طرح شکایت است. کافی است وارد «مرکز ارتباطات مردمی» نهاد ریاست جمهوری شوید و شکایت‌تان را آنجا ثبت کنید. برای ثبت تخلفات بانکی، روی گزینه «شکایت» کلیک کنید و بعد از ثبت آن کد پیگیری برایتان پیامک می‌شود.

The post چگونه از تخلفات بانکی شکایت کنیم؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *