وبلاگ
چطور از سامانه ناخدا ارز دولتی بخریم؟

چطور از سامانه ناخدا ارز دولتی بخریم؟

نظام مدیریت خدمات ارز ایران

اسم اصلی‌اش سامانه « نظام مدیریت خدمات ارز ایران » است. اما مدیران بانک مرکزی با پس و پیش کردن چند حرف به مخفف «ناخدا» رسید. ناخدا هر چقدر روی فیلم تحسین شده ناصر تقوایی یعنی «ناخدا خورشید» می‌نشیند، برای یک سامانه ارزی نام بی‌هویتی به نظر می‌رسد. اما با همه این‌ها بانک مرکزی از سامانه جامع خدماتی ارزی‌اش رونمایی کرد. اما این سامانه ارزی چطور کار می‌کند و برای خرید دلار در آن باید چه شرایطی داشت؟

سامانه ناخدا چیست؟

در این سامانه قرار است هم عرضه اسکناس‌های خارجی مانند دلار و یورو ارائه شود، هم جوابگوی نیازهای ارزی شرکت‌های بازرگانی باشد. بانک مرکزی فهرستی 38موردی از افرادی که نیاز به ارز خارجی دارند هم آمده تا امکان گرفتن دلار را در این سامانه داشته باشند. پس اگر قصد خرید دلار را دارید، حتما باید زیرمجموعه یکی از این 38 دلیل برای گرفتن دلار قرار بگیرید و برای خرید ارز اقدام کنید.

همه چیز در مورد اوراق ارزی و خرید و فروش آن

قیمت دلار در سامانه ناخدا چقدر است؟

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که مشمول گرفتن ارز در سامانه تعیین شده‌اید، امکان گرفتن ارز تا 5 هزار دلار را دارید. تا پیش از این طبق بخشنامه باک مرکزی هر نفر اجازه داشت فقط یکبار در سال و آن هم تا سقف 2هزار دلار بگیرد. اما در بخشنامه جدید بانک مرکزی هر نفر تا 5هزار دلار خواهد گرفت. در حال حاضر هم قیمت دلار نیمایی 28هزار و 500تومان است. قیمت دلار در سامانه ناخدا هم فعلا قرار است با همین قیمت – یعنی قیمت نیمایی – به متقاضیان داده می‌شود.

چه کسانی می‌توانند ارز دولتی بگیرند؟

اگر قصد خرید دلار در سامانه ناخدا را دارید، باید یکی از این دلایل فهرست 38گانه بانک مرکزی را داشته باشید:

ارز درمانی، ارز ماموریت، امور دانشجویی، فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی و دانشجویان یا هزینه‌های درمانی اعضای هیئت علمی، حق عضویت و حق ثبت نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و محافل علمی و هزینه چاپ مقالات علمی در خارج از کشور، هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور، حق‌الوکاله در رابطه با دعاوی خارجی، اصل و سود سرمایه گذاری خارجی، هزینه فدراسیون‌های ورزشی و کمیته‌های متولی ورزشی، هزینه دفاتر خارج از کشور، هزینه اجاره و اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی (اینترنت، رویترز)، هزینه برگزاری همایش‌های بین‌المللی، هزینه انجام آزمایش‌های علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی‌های بین‌المللی (استاندارد، کیفیت و)، هزینه خرید امتیاز پخش فیلم و دریافت‌های ماهواره‌ای و ارتباطی، هزینه‌های شرکت‌های بیمه ایرانی، هزینه اعزام زائرین به عمره مفرده و عتبات عالیات (عراق)، هزینه ثبت نام جهت شرکت در آزمون‌های بین‌المللی مثل TOEFL IELTS ، ارز مسافرتی، هزینه‌های شرکت هواپیمایی ایرانی اعم از دولتی و غیردولتی، حق بیمه هواپیما و کشتی، حق بیمه هواپیما و کشتی، حق بیمه هواپیما و کشتی، درآمدهای ریالی شرکت های هواپیمایی خارجی، درآمدهای ریالی شرکت‌های هواپیمایی خارجی، درآمدهای ریالی شرکت‌های هواپیمایی خارجی، هزینه شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی خارج از کشورو دوره‌های آموزشی داخل کشور، هزینه ثبت نام شرکت در امتحانات علمی و تخصصی داخل و خارج از کشور، حمل جنازه، حق استفاده از واگن‌ها، مطالبات راه آهن سایر کشورها، تنخواه بازرسی و پرداخت ضروری ناشی از قراردادهای چند جانبه، تبدیل موجودی حساب‌های ریالی افراد غیرمقیم در داخل کشور، هزینه‌های دفاتر نمایندگی خارجی در ایران، خدمات کنسولی سفارتخانه‌های خارجی داخل کشور و نمایندگی‌های دیپلماتیک مقیم ایران، هزینه شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری، هزینه‌های حمل، ترانزیت و توزیع محموله‌های پستی بین‌المللی، تبدیل مجدد ریال‌های اضافی اتباع خارجی به ارز.

نکته مهم: برای هر کدام از این دلایل که نیاز به دلار یا ارز خارجی پیدا کنید، حتما باید تاییدیه یا وثیقه‌های لازم آن را هم ارائه کنید تا دلار موردنیازتان تامین شود.

The post چطور از سامانه ناخدا ارز دولتی بخریم؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *