وبلاگ
همه چیز درباره سپرده گذاری

همه چیز درباره سپرده گذاری

همه چیز درباره سپرده گذاری

سپرده‌گذاری چیست؟

یکی از پرکاربردترین اصطلاحات بانکی که تقریباً همه اسمش را شنیده‌اند، واژه سپرده‌گذاری است. اما در مباحث مالی و بانکی سپرده‌گذاری به چه معناست. اگر شما مقداری پول به بانک بسپارید و بانک هم متعهد شود که در ازای نگه داشتن اصل پول سودی به صاحب پول سود پرداخت کند، در اصطلاحات بانکی و مالی شما در بانک سپرده‌گذاری کرده‌اید. سپرده‌گذاری در بانک یا مؤسسات مالی با این‌که سود خیلی زیادی ندارد، اما هم اصل پول را ضمانت می‌کند و هم سودی که در قرارداد آمده به حسابی که اعلام کرده‌اید، واریز خواهد شد. در واقع سپرده‌گذاری به درد سرمایه‌گذارانی می‌خورد که اهل کارهای پرریسک نیستند و سرمایه‌گذاری تضمین‌شده می‌خواهند.

سپرده‌گذاری کوتاه مدت چیست؟

اگر به دنبال باز کردن حسابی برای انجام کارهای روزمره و متداول بانکی مانند واریز و برداشت به حساب‌های مختلف یا خدمات دیگر بانکی روزانه می‌گردید، حساب سپرده‌گذاری کوتاه مدت انتخاب خوبی است. علاوه بر این‌که سرمایه‌تان در بانک نگه داشته می‌شود و کارهای بانکی روزمره‌تان را انجام می‌دهید، سود خیلی کمی هم به سرمایه شما تعلق می‌گیرد. هر وقت هم نیاز به پولتان داشتید، امکان برداشت پول وجود دارد. سود سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت عادی زیر 10درصد است، اما سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه با سود 12 تا 14درصد هم در شبکه بانکی وجود دارد. برای استفاده از سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه باید پول‌تان را حداقل 3 تا 6ماه در بانک نگه دارید.

سپرده گذاری بلند مدت چیست؟

اگر سرمایه‌ای در اختیارتان است و برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری – حداقل تا یک سال آینده- ندارید، افتتاح سپرده‌گذاری بلندمدت بانکی راهکار خوبی است. در سپرده‌گذاری بلند‌مدت قراردادی با بانک می‌بندید که برای مدت‌زمان مشخص‌شده در قرارداد- از یک تا 5سال- اجازه برداشت پول را نخواهید داشت، اما بانک هم به شما تعهد می‌دهد هر ماه سود پولی را که سپرده کرده‌اید، به حساب شما واریز کند. البته فراموش نکنید تا پیش از مدت‌زمان تعیین شده اجازه برداشت پول را نخواهید داشت و در صورتی که به پول‌تان قبل از موعد مثلاً یکسال نیاز پیدا کنید، باید ضرر و زیان برداشت پیش از موعد سرمایه‌تان را به بانک بپردازید.

نکته مهم: مبلغ سپرده شده در سپرده‌گذاری بلند‌مدت طی مدت‌زمان داخل قرارداد قابل افزایش نیست.

انواع سپرده‌گذاری در بانک

اگر سرمایه‌ای در اختیارتان است و تصمیم گرفته‌اید آن را در بانک سپرده‌گذاری کنید، انواع مختلفی وجود دارد. یادتان باشد انتخاب روش سپرده‌گذاری در بانک بستگی به شرایط و اولویت‌های شما دارد.

سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت

کسانی که به دنبال داشتن یک حساب با سرمایه اندک برای رتق و فتق امور بانکی و جابه‌جایی پول هستند و به دنبال سود یا افزایش سرمایه نیستند.

سپرده کوتاه مدت

سپرده‌گذاری بلندمدت

مناسب سرمایه‌دارانی که دنبال یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و بدون خطر هستند. سود ماهانه تضمین‌شده و بدون ریسک از دست رفتن سرمایه، هر چند کمتر از مقدار تورم و سود بازارهای دیگر.

سپرده بلندمدت

سپرده‌گذاری قرض الحسنه پس‌انداز

راستش خیلی به کار سرمایه‌گذاری نمی‌خورد. سپرده‌گذاران قرض‌الحسنه معمولاً مبلغ ناچیزی را برای کارهای خیریه در اختیار بانک می‌گذارند و ممکن است در قرعه‌کشی این نوع حساب‌ها شرکت کنند. هر مبلغی هم داخل این حساب‌ها نگه دارید، هیچ سودی بهشان تعلق نخواهد گرفت. اصولا دو نوع سپرده گذاری قرض الحسنه داریم؛ قرض‌الحسنه جاری و قرض‌الحسنه پس‌انداز.

قرض‌الحسنه پس‌انداز

سپرده گذاری قرض الحسنه جاری

اگر قصد معامله و تجارت در بازارهای مالی را دارید، این نوع سپرده‌گذاری به کارتان می‌آید. سپرده‌گذاران حساب جاری معمولاً پولشان را برای مدتی کوتاه در این حساب‌ها نگه می‌دارند تا مبلغ چک خود را پاس کنند و سودی به پول داخل این نوع سپرده‌گذاری تعلق نمی‌گیرد.

قرض‌الحسنه جاری

اوراق گواهی سپرده

گواهی سپرده ویژه سرمایه‌گذاری، اوراق بهاداری است که سازمان‌ها و ارگان‌ها و مؤسسات مالی برای تأمین بخشی از هزینه‌های مالی با اخذ مجوز از بانک مرکزی منتشر می‌کنند. جدول «رده» کمکی است برای مقایسه بهتر این سپرده‌ها.

اوراق گواهی سپرده

سپرده‌های طرح‌دار

گاهی اوقات بانک‌ها علاوه بر طرح‌های ثابت سپرده‌گذاری، طرح‌های ویژه‌ای برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند. معمولا شکل و نحوه اجرای این طرح‌ها با نمونه‌های معمولی که در بالا ذکر شد تفاوت دارد.

سپرده‌های طرح‌دار

نکته: نگرانی خیلی از سپرده‌گذاران این است که آیا سپرده‌گذاری در مؤسسات مالی هم مشمول ضمانت می‌شود، یا خیر؟ اگر موسسه مالی که برای سپرده‌گذاری انتخاب کرده‌اید، مجوز بانک مرکزی را دارد، پس هر نوع حسابی که باز کنید، مشمول ضمانت توسط بانک مرکزی می‌شود. مؤسسات مالی معمولاً سود یکی دو درصدی بالاتری به سپرده‌گذاران خود می‌دهند.

The post همه چیز درباره سپرده گذاری appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *