همه چیز درباره تیرگی زانوها

تیره شدن زانو در افراد با هر رنگ و انواع پوست رایج است. این تیرگی­ها نشانه غلظت بالاتر ملانین هستند، رنگدانه ای که به پوست، چشم­ها و موهای ما رنگ می­دهد.

هایپرپیگمانتاسیون روی زانو و آرنج ممکن است عجیب به نظر برسد، اما جای نگرانی نیست و نیازی به مراقبت پزشکی ندارد.

 

دلایل تیره شدن زانوها

اگر رنگ پوست طبیعی شما متوسط تا تیره باشد، پوست شما به احتمال زیاد ملانین زیادی تولید می کند و ممکن است در مقطعی از زندگیتان احتمال اینکه زانو یا آرنج شما تیره شود بیشتر باشد.

رنگ پوست شما مهم نیست، چیزهای زیادی می­توانند باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون روی زانو شوند. رایج­ترین این عوامل عبارتند از:

  • اصطکاک زیاد
  • قرار گرفتن محافظت نشده در معرض آفتاب
  • تجمع سلول­های مرده پوست
  • بیماری­های پوستی التهابی مانند اگزما و پسوریازیس
  • خشکی پوست

ملانین اضافی بی ضرر است. اما اگر پوست بدون هیچ دلیل مشخصی دچار خارش یا پوسته پوسته شدن شد، با پزشک خود یا یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

درمان های روشن کننده پوست برای زانوهای تیره

اگر نگران ظاهر زانوهای تیره خود هستید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می­تواند روش­هایی برای یکدست کردن رنگ پوست به شما توصیه کند.

توجه به این نکته مهم است که برخی از محصولات روشن کننده پوست ممکن است باعث تحریک متوسط تا شدید پوست یا حساسیت بیشتر به اشعه های UVA و UVB شوند.

اگر طبق دستورالعمل از این محصولات استفاده نکنید، ممکن است منجر به آسیب پوست و هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شود که مشکل اولیه را بسیار بدتر می­کند. برای آشنایی بیشتر با محصولات روشن کننده پوست به داروخانه آنلاین مراجعه کنید.

مراقب کرم­ها و سرم های بدون نسخه (OTC) که حاوی مواد زیر هستند، باشید:

  • هیدروکینون. این یک ماده موثر روشن کننده پوست است، اما می­تواند باعث واکنش­هایی مانند قرمزی و خشکی در پوست­های حساس شود.
  • آب اکسیژنه. از آب اکسیژنه به مقدار کم استفاده کنید، زیرا می­تواند باعث تحریک پوست و تاول شود.
  • جیوه. این عنصر دارای خاصیت روشن کنندگی پوست است. اما می­تواند خورنده باشد و در صورت استفاده نادرست به پوست آسیب برساند.
  • استروئیدهای موضعی. این دسته معمولاً در داروهای بدون نسخه یافت نمی­شوند زیرا می­توانند عوارض جانبی مانند علائم کشش، پوست نازک، کبودی آسان یا حتی مشکلات غده فوق کلیوی را ایجاد کنند. داروخانه آنلاین بی نسخه فعال در ارائه داروهای بدون نسخه

درمان­های دیگر ممکن است چرخش سلولی شما را تسریع کند و به روشن شدن پوست کمک کند. محبوب ترین این درمان ها عبارتند از:

  • ویتامین C. دارای خواص آنتی اکسیدانی است و ممکن است اثرات مسدودکننده رادیکال­های آزاد ضد آفتاب شما را تقویت کند. همچنین به مسدود کردن تیروزیناز، آنزیم تولید ملانین در بدن کمک می­کند.
  • رتینوئیدها. ویتامین A به بازسازی سریعتر پوست کمک می­کند. استفاده مکرر از آن برای کاهش آسیب­های ناشی از نور خورشید و رنگ ناهموار پوست بسیار عالی است.
  • لایه بردارهای آلفا هیدروکسی اسید. این لایه بردارها با خلاص شدن از شر تجمع سلول­های مرده پوست به صاف و یکدست شدن بافت پوست کمک می­کنند.

به خاطر داشته باشید که اکثر متخصصان پوست توصیه می­کنند از اسکراب­های فیزیکی اجتناب کنید. آنها لایه بردارهای موثری هستند، اما اصطکاک ممکن است تیرگی زانوها را بدتر کند.

 

درمان های طبیعی برای تیرگی زانو

اگر روش­های خانگی را ترجیح می­دهید، چندین روش می­تواند به مرور زمان به بهبود رنگ و بافت تیره زانوهای شما کمک کند. رایج­ترین آنها عبارتند از:

آلوئه ورا. این گیاه دارای خواص تسکین دهنده و آرام بخش است که به کاهش ناراحتی ناشی از سوزش و آفتاب سوختگی کمک می­کند. یک مطالعه نشان داد که آلوئه ورا همچنین می­تواند به کاهش تیرگی طبیعی پوست که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود می آید، کمک کند.

زردچوبه. این ادویه همه کاره رنگدانه زرد خود را از ترکیب شیمیایی به نام کورکومین به دست می آورد. بسیاری از مردم به طور سنتی از این ماده گیاهی برای صاف کردن رنگ پوست و کاهش رنگدانه های بیش از حد استفاده می­کنند.

چای سبز. برگ های چای سبز دارای ترکیب شیمیایی به نام اپی گالوکاتچین گالات هستند. این ترکیب می­تواند یکی دیگر از عوامل روشن کننده پوست باشد، زیرا آنزیم­هایی که به ساخت ملانین کمک می­کنند را مسدود می­کند.

به خاطر داشته باشید که شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان دهد داروهای خانگی روشن کننده پوست موثر هستند. اگر نگران آسیب و تحریک پوست خود هستید، قبل از امتحان مواد طبیعی با پزشک مشورت کنید.

.

چگونه از سیاهی زانو جلوگیری کنیم

بهترین راه برای درمان تیرگی زانو پیشگیری از آن است.

  • از ضد آفتاب با SPF 50 یا بالاتر استفاده کنید
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید
  • پوست خود را مرطوب نگه دارید

اگر متوجه ملانین غیرعادی در سایر قسمت­های بدن خود شدید، فوراً با پزشک خود صحبت کنید. تیره شدن غیرمنتظره پوست ممکن است نشانه ای از بیماری مرتبط با غدد درون ریز مانند بیماری آدیسون باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *