وبلاگ
نگاهداری: جنایات در غزه با هیچ شاخص شرافتی همخوانی ندارد

نگاهداری: جنایات در غزه با هیچ شاخص شرافتی همخوانی ندارد

نگاهداری: جنایات در غزه با هیچ شاخص شرافتی همخوانی ندارد

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: جنایت‌هایی که در غزه رخ می دهد، با هیچ شاخص شرافتی همخوانی ندارد. استانداردهای دوگانه ای که این روزها جامعه جهانی در برابر مردم غزه در پیش گرفته، نشان می دهد که حقوق بشر بیش از گذشته، مضحکه ای در اختیار قدرتمندان و مستکبران است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس،‌ بابک نگاهداری امروز (چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲) در دومین هفته دومین دوره مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس(ره) با محوریت حکمرانی حوزه زنان و خانواده با اشاره به وقوع فجایع انسانی و نسل کشی در غزه، اظهار کرد: در هر یک ساعت ۶ کودک و پنج زن در غزه شهید می شوند و این ماشین جنایت کار متوقف نمی شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرکاری با شرافت زیباست و حتی جنگیدن هم شرافتی دارد، گفت: جنایت‌هایی که در غزه رخ می دهد، با هیچ شاخص شرافتی همخوانی ندارد. استانداردهای دوگانه ای که این روزها جامعه جهانی در برابر مردم غزه در پیش گرفته، نشان می دهد که حقوق بشر بیش از گذشته، مضحکه ای در اختیار قدرتمندان و مستکبران است.

قانون جنگل هم توسط صهیونیست‌ها در غزه رعایت نمی شود

وی با بیان اینکه قانون جنگل هم توسط صهیونیست‌ها در غزه رعایت نمی شود، تصریح کرد: حیوانات کودک کشی نمی‌کنند و از گرسنگی دادن و تشنگی دادن دشمن، به عنوان ابزار کشتن استفاده نمی کنند درحالیکه جنایات غزه، نشان می دهد که مردم با دشمنی به مراتب پست‌تر از حیوانات مواجه هستند.
مشارکت فعال بانوان از شاخصه های توسعه و پیشرفت است

نگاهداری در ادامه بر توانمندسازی زنان و برگزاری دوره های آموزشی برای حضور بانوان در پست های مدیریتی تأکید و اظهار کرد: مشارکت فعال بانوان در عرصه های مختلف اجتماعی یکی از شاخصه های توسعه و پیشرفت جامعه است و ارتقای حقوق زنان از شاخصه های کلیدی در این حوزه به شمار می رود.
وی با بیان اینکه گفتمان توسعه و پیشرفت به سمت توسعه انسانی رفته است، بیان کرد: بانوان در تعلیم و تربیت و تربیت نسل ها نقشی اساسی دارند و همین مساله نشانه ای از اهمیت نقش کلیدی آنان در توسعه انسانی است.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای تقویت حضور فعالانه زنان در عرصه های حکمرانی و اجتماعی برنامه ریزی داشته باشیم، افزود: باید شیوه های مدیریت را تغییر دهیم تا موانع و مشکلات حضور زنان در اجتماع برداشته شود. یکی از راه های برداشتن این موانع، توانمندسازی بانون در عرصه های حکمرانی و قانونگذاری است.
مدیریت زنانه از فرصت‌های تحول در تحقق گام دوم انقلاب است

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان و در خصوص لزوم تحول در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از فرصت‌های تحول در گام دوم انقلاب، می تواند توجه به مدیریت زنانه باشد که این امر با توانمندکردن زنان محقق می شود.
افزایش حضور اجتماعی زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

نگاهداری با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته روند مدیریت کشور به سمت رشد و توسعه حضور بانوان در اجتماع بوده، گفت: در حال حاضر آمار رو به پیشرفتی از حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماع داریم؛ به عنوان مثال ۴۶ درصد دانشجویان دوره دکتری را بانوان تشکیل می دهند. بانوان حضور ۲۷.۵ درصدی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها دارند. ۷۳۵ مدیرعامل دانش بنیان کشور بانوان هستند، دو هزار و ۳۹۰ نفر از اعضای هیئت مدیره شرکت های کشور از بانوان هستند. بانوان در مشارکت بیش از ۳۱.۵ درصدی در فناوری اطلاعات دارند و مدیریت ۲۰ درصد مراکز کارآفرینی در اختیار بانوان است.
وی ادامه داد: ۲۵.۲ درصد پست های مدیریتی در اختیار بانوان است؛ در مقایسه با مجلس شورای اسلامی اول، حضور بانوان در مجلس چهار برابر شده است. هزار و ۱۲۱ زن در حوزه قضا فعالیت دارند و همه این آمار با اینکه هنوز به وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما نشانه ای از پیشرفت در حضور اجتماعی و سیاسی زنان در جامعه است.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه به مقایسه بین حکومت داری و حکمرانی پرداخت.
نیاز جامعه به حکمرانی زنانه

وی بیان کرد: حکومت داری مبتنی بر عقلانیت ابزاری و از طریق سلسله مراتب و با رویکرد بالا به پایین اداره می شود. در حالیکه حکمرانی مبتنی بر عقلانیت ارتباطی است، نگاه شبکه ای و از پایین به بالا دارد و با قدرت نرم به اداره امور می پردازد.
نگاهداری گفت: حکمرانی با درنظرگرفتن اختیار انسان ها و همه ذی نفعان و احترام به حق انتخاب آنان، جامعه را اداره می کند. در این نوع مدیریت، انعطاف حکمران در برابر ذی نفعان حداکثری می شود و اختیار آنان تا حد ممکن به رسمیت شناخته می شود.
وی با بیان اینکه در حکومت داری، حکم از بالا به پایین صادر شده، قانون و سیاست ها مبتنی بر قدرت بروکراتیک تدوین و اجرا می شوند و حداقل انعطاف برای ذی نفعان درنظر گرفته می شود، ادامه داد: در ادبیات مدیریت، سازمان های بروکراتیک بر قواعد اداری استوار هستند. از سوی دیگر به سازمان های شبکه ای، سازمان زنانه می گویند.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دانشگاه را نمونه ای از سازمان با مدیریت نرم و زنانه عنوان کرد و گفت: در عصر کنونی که ارتباطات و اطلاعات حاکم است و به پیچیدگی و عدم قطعیت شناخته می شود، باید با نحوه حکومت داری مردانه خداحافظی کرده و به حکمرانی زنانه سلام کنیم.
وی تأکید کرد: این نوع حکمرانی نیازمند حضور بیشتر زنان در کشورداری است تا مرجیعت نظام و دولت از طریق نرم افزایش پیدا کرده و سرمایه اجتماعی نظام نیز ارتقا یابد.
فهم نوین مشارکت زنان در جمهوری اسلامی

نگاهداری با اشاره به اینکه نیازمند ارتقای سرمایه اجتماعی در شرایط فعلی کشور هستیم، افزود: جمهوری اسلامی ایران به استناد مبانی اسلامی، فهم نوینی از مشارکت زنان را در عرصه جهانی و بین المللی شکل داده است. همچنین رهبر معظم انقلاب بارها بر ضرورت مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان تأکید داشته اند.
وی به اثر مشارکت زنان در نظام تقنینی کشور اشاره کرد و گفت: در ماده ۴۹ قانون اساسی بر حق مشارکت و در ماده ۱۱۶ به حق انتخاب شدن زنان اشاره شده است. در بند ۱۵ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه نیز ضمن تأکید بر تحکیم نهاد خانواده، به رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان تصریح شده است.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسناد بالادستی به سمت حداکثرسازی مشارکت زنان سوق داده شده اند، گفت: با این حال موانع فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و تقنینی، سازمانی و خانوادگی در برابر افزایش مشارکت اجتماعی بانوان قرار دارد.

وی یکی از این موانع را غلبه کلیشه های جنسیتی و بی اعتمادی به نقش و توانمندی های زنان در اداره امور دانست و بیان کرد: همچنین توزیع نابرابر قدرت، ساختار دولتی مردانه، قدرت کم لابی گری زنان که باعث حضور کمرنگ آنان در جریان های سیاسی شده، از جمله موانع افزایش حضور بانوان در عرصه های مختلف اجتماع شده است.
نگاهداری ادامه داد: موانع سازمانی هم در این میان باعث عدم ارتقای شغلی بانوان می شوند. گویی سقفی شیشه ای در دستیابی به مراتب بالای سازمانی وجود دارد که در واقع ناشی از عدم پذیرش مدیریت زنان در سازمان ها است.
وی همچنین به مسئولیت های خانوادگی زنان اشاره کرد و افزود: برای رفع این مانع با معرفی الگوی سوم زن می توان به قراین حمایتی و سیاستی برای مشارکت زنان در موقعیت های اجتماعی رسید.
تکوین الگوی سوم زن در جمهوری اسلامی

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، با تأکید بر تکوین الگوی سوم زن در جمهوری اسلامی و برپایه بیانات مقام معظم رهبری، توضیح داد: این الگو مبتنی بر نقش خانوادگی همراه با نقش آفرینی اجتماعی و منطبق بر ظرفیت جنسیتی زنان و بسترهای مشارکت اجتماعی و اقتصادی در سطوح مختلف حکمرانی است.
وی با بیان اینکه مشاغل مدیریتی، آموزشی، درمانی، پژوهشی و اداری با توجه به ظرفیت های جنسیتی برای بانوان مناسب تر است، گفت: همچنین می توان گفت که بانوان در مشاغل تولیدی، حسابداری، فنی و مهندسی نیز موفق تر خواهند بود.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *