وبلاگ
نمایندگان موافق و مخالف لایحه بودجه سال آینده چه گفتند؟

نمایندگان موافق و مخالف لایحه بودجه سال آینده چه گفتند؟

نمایندگان موافق و مخالف لایحه بودجه سال آینده چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1403 به بیان نظرات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در نشست علنی امروز (سه‌شنبه،21آذر) مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه لایحه بودجه سال1403 کل کشور، نمایندگان به بیان نظرات خود پرداختند.

مفتح: ارقام قابل وصولی در بودجه آمده و احکام پیش بینی شده دارای رویکرد بودجه ای است

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه‌وبودجه در جلسه علنی امروز ضمن قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: ارقام قابل وصولی در بودجه آمده و احکام پیش بینی شده دارای رویکرد بودجه ای است و از اصلاح قوانین دائمی پرهیز شده که این موارد از نکات مثبت لایحه بودجه است.

وی ادامه داد: عدم تطابق لایحه بودجه با مصوبات مجلس در برنامه هفتم از نقاط ضعف بودجه است به طوری که اگر این لایحه، اولین بودجه برنامه هفتم باشد، همخوانی نخواهد داشت. همچنین میزان رشد حقوق کارکنان و بازنشستگان نصف تورم موجود بوده و باعث کاهش قدرت خرید آن ها می شود.
باقری(مخالف): دولت منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها را برای مجلس مشخص کند

حجت الاسلام محمد باقری در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: در بخش منابع بیشترین درآمد مربوط به افزایش درآمدهای مالیاتی و گمرکی با 40 درصد بوده و وابستگی به درآمدهای نفتی 24 درصد کاهش یافته است.

نماینده مردم بناب در مجلس با بیان اینکه البته این موضوع بدون در نظر گرفتن منابع هدفمندی یارانه‌ها است، افزود: این یعنی تمام فشاری که بر تولید و اصناف در سال 1402 وارد شد، در سال آینده 40 درصد دیگر افزایش پیدا می‌کند یعنی اگر در سال 1402، 60 میلیون تومان مالیات می‌داد سال آینده باید 100 میلیون تومان مالیات بدهد، یا اگر واحد تولیدی یک میلیارد تومان مالیات داده سال آینده باید یک میلیارد و 400 میلیون تومان مالیات پرداخت کند.

وی ادامه داد: مجلس مصوب کرده که پایه‌های مالیاتی به چه میزان افزایش پیدا کند و این افزایش 40 درصدی که در بودجه 1403 آمده باید مشخص شود از کدام بخش گرفته خواهد شد.

باقری با بیان اینکه کمیسیون تلفیق بودجه 6 نقطه قوت و 8 نقطه منفی را برای لایحه دولت احصاء کرده است، ادامه داد: 750 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها دیده شده است که مشخص نیست از کدام منابع تأمین خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: متأسفانه عدم شفاف‌سازی در این حوزه نگرانی‌هایی را به وجود آورده کخه مشخص نیست این 750 میلیارد تومان قرار است از کجا تأمین و در کجا هزینه شود، من نمی‌گویم که قرار است بنزین و گازوئیل گران شود ولی دولت باید به صورت مشخص منابع و مصارف را معلوم کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با یادآوری اینکه نکته مهم بعدی کسری هدفمندی یارانه‌ها است، اضافه کرد: در شرایطی که منابع مشخص نباشد با کسری مواجه خواهیم شد و عملاً منجر به تعطیلی پروژه‌های عمرانی و تورم می‌شود.

باقری اضافه کرد: با 300 هزار تومان نمی‌شود یارانه به مردم پرداخت کرد، اگر می‌خواهیم یارانه واقعی به مردم بدهیم باید بالغ بر 2 الی 3 میلیون تومان به مردم یارانه پرداخت کنیم.
حاجی دلیگانی(مخالف): این بودجه نمی تواند رشد اقتصادی با نرخ 8 درصد مدنظر را فراهم کند

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 1403 کل کشور، گفت: از طرف مردم انتخاب شدیم که نگرانی های آن ها را مدنظر قرار دهیم بنابراین نمی توان در صحن علنی با لایحه بودجه موافقت کرده اما فردا روز در پاسخ به مردم جواب منطقی نداشته باشیم. این در حالی است که دولت و سازمان برنامه و بودجه برای تنظیم لایحه بودجه با مشکلاتی روبه رو بوده اند اما ما نمی توانیم عیوب بودجه را نادیده بگیریم.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: کل بودجه 2 هزار و 700 همت است که اگر ما 30 درصد تورم سال آینده را نیز در آن در نظر بگیریم، می شود هزار و 900 همت، یعنی همان عدد و عملکردی که برای سال 1402 پیش بینی شده بود، بنابراین ما هیچ افزایش بودجه ای در سال آینده نخواهیم داشت که این عدم افزایش بودجه باعث توقف رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق آنچه سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری آمده این است که نرخ ها افزایش پیدا نکنند و ما بتوانیم نرخ تورم را تک رقمی کنیم اما در این کلیات اثری از اینکه بتوان نرخ تورم را تک رقمی کرد، وجود ندارد. ضمن آنکه افزایش مالیات ها باعث گرانی و تورم بیشتر خواهد شد.

عضو کمیسیون قضائی مجلس اضافه کرد: افزایش مالیات باعث توقف تولید خواهد شد و زمانی که تولید متوقف شود دستمزدها کم شده و بیکاری و مشکلات معیشتی ایجاد خواهد شد. ضمن آنکه در این کلیات وضعیت توده های کف جامعه دیده نشده و همه را مانند افراد حقوق بگیر البته صرفا حقوق بگیران تهران دیده اند لذا افرادی که درآمد ندارند چطور باید زندگی خود را ادامه دهند؟

حاجی دلیگانی مطرح کرد: از طرفی این بودجه نمی تواند رشد اقتصادی با نرخ 8 درصد مدنظر را فراهم کند و به یقین میان فقرا و اغنیا فاصله بیشتری ایجاد خواهد کرد. ضمن آنکه دولت 320 همت اوراق در بودجه گذاشته در حالی که این اوراق کشور را بیش از این بدهکار می کند.

وی با بیان اینکه در عمل آثاری از برنامه هفتم در این لایحه بودجه دیده نمی شود، گفت: از طرفی جلو اصراف ها، حقوق های نجومی، ریخت و پاش ها گرفته نشده و برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز فکری نشده است.
یوسفی(موافق): منابع لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقعی پیش‌بینی شده است

مجتبی یوسفی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1403 گفت: یکی از موضوعات و مزیت‌های این لایحه مربوط به اجرای اصلاح ساختاری است که ما در برنامه هفتم بر آن تأکید کردیم. در واقع در این لایحه از کسری عملیاتی بودجه جلوگیری شده و منابع واقعی پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس ادامه داد: دربودجه سال 1402، 29 درصد منابع را به فروش نفت یعنی فروش روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت گره زده بودیم، البته باید منابع اجتناب‌ناپذیر دولت برای پرداخت حقوق کارگران و کارمندان پرداخت می‌شد اما به دلیل برخی مشکلات مانند مصرف داخلی امکان صادرات فراهم نشد بنابراین درآمد پیش‌بینی شده محقق نشد، این وضعیت موجب ایجاد کسری بودجه شد که کسری بودجه، تورم و به دنبال عدم انجام پروژه‌های عمرانی و عدم اشتغال‌زایی را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مزیت‌های لایحه بودجه 1403 این است که در این لایحه به موضوعات بودجه‌ای پرداخته شده نه اینکه به احکام دائمی ورود شود.

یوسفی با بیان اینکه دولت در این لایحه هزینه‌های جاری خود را کاهش داده، تصریح کرد: هرچند موضوعاتی مانند همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی حقوق معلمان باید در بودجه 1403 مرود توجه قرار گیرد، باید به این نکته توجه کرد که در این بودجه حدود 50 همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مورد توجه قرار گرفت، این نخستن بار است که با همراهی دولت و مجلس این اتفاق رخ می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: دولت از خود شروع کرده و بیش از 10 درصد از مجموع هزینه‌های جاری خود را کم کرده است و پاداش‌ها و پرداخت‌های نجومی را کم کرده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این لایحه به سفره مردم توجه شده است، گفت: در این لایحه بیش از 750 هزار میلیارد تومان برای یارانه‌ها پیش‌بینی شده است، در بودجه 1402 در منابعی که برای تبصره 14 پیش‌بینی شده بود این احتمال وجود داشت که محقق نشود که همین اتفاق نیز رخ داد بنابراین در پرداخت پول گندمکاران با مشکل روبرو شدیم زیرا منابع مربوط به این حوزه را واقعی ندیدیم.

وی اضافه کرد: دولت تراز عملیاتی خود را کاهش و این عدد را از 455 همت در بودجه 1402 به 305 هزار میلیارد تومان رسانده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره افزایش انتشار اوراق در لایحه گفت: رشد 35 درصدی این موضوع در لایحه مربوط به بازپرداخت 90 درصد اوراق اسلامی است که سررسید آن شده است.

یوسفی با اشاره به پیش‌بینی 20 هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل گفت: باید در بررسی جزئیات بودجه به گونه‌ای عمل شود که افزایش حقوق کارمندان به گونه‌ای باشد که بتواند تورم را جبران کند، همچنین مالیات نباید به گونه‌ای افزایش یابد که فشاری به اقشار ضعیف و متوسط و کسب و کار خرد وارد شود بلکه باید از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود.

در حال تکمیل…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *