وبلاگ
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس: لازمه برقراری عدالت شناخت اندیشه رهبران انقلاب است

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس: لازمه برقراری عدالت شناخت اندیشه رهبران انقلاب است

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس: لازمه برقراری عدالت شناخت اندیشه رهبران انقلاب است

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس در جمع دانشجویان حاضر در 28 امین دوره طرح ولایت، گفت: لازمه برقراری عدالت شناخت اندیشه رهبران انقلاب است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، علی خضریان عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در بیست و هشتمین دوره طرح ولایت دانشجویان پسر سراسر کشور در دانشگاه شهید بهشتی، اظهار داشت: ریشه فساد در جامعه تفکر باطل و ترویج این تفکر است، لذا مبارزه با فساد در اصل در بعد فکری باید محقق شود و ریشه این تفکر خشکانده شود.

وی افزود: البته از ابتدای خلقت تاکنون فساد در زمین جاری بوده و آنچه که باعث زیرپا گذاشتن امیال نفسانی شده است وجود یک ناظر متعالی در انسان بوده که مانع درونی مهمی در مبارزه با فساد است.

خضریان خاطرنشان کرد: دو رویکرد در موضوع مبارزه با فساد وجود دارد. یک رویکرد مبارزه با فاسد است و سوال اصلی در این رویکرد این است که چه کسی فساد انجام داده و می‌بایست فاسد را پیدا کنیم و با او برخورد کنیم. رویکرد دوم روی نحوه و ایجاد انگیزه فساد متمرکز می‌شود و سوال اصلی در این رویکرد چرایی و چگونگی فساد است.

نماینده مردم تهرانT با تمثیل فساد به یک چهارراه پر رفت و آمد، گفت: در یک وضعیت چهارراه و برخورد با متخلفین که از چراغ قرمز عبور می‌کنند توسط عامل انسانی کنترل می‌شود که در عین اینکه با بخش مهمی از متخلفان برخورد خواهد شد، چند آسیب ازجمله امکان خطای انسانی، برخورد دوگانه بر مبنای قرابت و یا دوری با فرد متخلف و همچنین احتمال بروز فساد در فردی که می‌بایست با متخلف برخورد کند، قابل پیش بینی است.

خضریان در تشریح وضعیت دیگر چهارراه تمثیلی فساد گفت: در وضعیتی دیگر چهاراه مجهز به دوربین ثبت تخلف می‌شود و در این شرایط امکان تخلفات دیگری همچون پنهان کردن یا مخدوش کردن پلاک برای فرد متخلف وجود دارد. اما تا حد زیادی عامل فساد عامل انسانی و برخورد دوگانه حذف شده است. البته این موضوع مطلق نیست و عاملان پرقدرت فساد همچنان در پشت صحنه امکان دستکاری دارند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص وضعیت دیگر برای تقاطع پر رفت و آمد فساد افزود: در وضعیتی دیگر تقاطع غیرهمسطح زده می‌شود. در این شرایط عامل بروز تخلف و فساد برچیده می‌شود و فردی که بخواهد تخلفی را مرتکب شود، عملاً امکان انجام آن برایش سلب می‌شود.

خضریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش جریان زنده و پویای دانشجویی در مقابله با فساد، گفت: جریان دانشجویی می‌تواند با ایجاد یک سه ضلعی میان محیط دانشجویی، اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی و رسانه‌ها ضمن شناسایی چهارراه‌های فساد و پیدا کردن راهکارهای عملی برای ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح، زمینه مبارزه با فساد و سازوکار فسادزا را از مسیر آگاهی بخشی اجتماعی مطالبه گری و طرح راهکار دنبال کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برقراری عدالت یکی از اهداف انقلاب اسلامی بوده است و برای پیشبرد این هدف لازم است با شناخت نسبت به اندیشه رهبران انقلاب و روش مبارزه آن ها اقدام کرد.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین تفاوت و برجستگی امام راحل با مبارزان پیش از انقلاب که به مخالفت با رژیم پهلوی برخاسته بودند، اعتقاد راسخ ایشان به مبانی دینی و اسلام سیاسی بود که از یک سو امام را از صف مبارزانی همچون چپ‌ها، ملی‌گراها و لیبرال‌ها جدا می‌کرد و از سوی دیگر میان خط امام با جریان‌های معتقد به اسلام گرایی غیرسیاسی فاصله ایجاد می‌کرد.

خضریان افزود: نکته مهمتر و متمایزکننده امام خمینی(ره) با دیگر گروه‌های مبارز در کنار تفاوت فکری و ایدئولوژیکی، روش مبارزه با رژیم پهلوی بود که در این خصوص ایشان را حتی با برخی علما متفاوت می‌کرد و امام خمینی(ره) برخلاف اکثریت این گروه‌ها که بر پایه ارتباط با بخش کوچکی از جامعه به عنوان گروه‌های برگزیده شکل گرفته بود، با اعتقاد و اعتماد به عموم مردم و مبارزه مردمی بنیان نهاده شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایمان به مردم در کنار ایمان به هدف و ایمان به راه جز خصوصیات برجسته امام راحل از منظر شهید مطهری بود و ایشان در دوران دفاع مقدس نیز با ایمان به مردم و اداره مردمی جنگ و استفاده از آحاد جامعه و پیر و جوان در میدان مبارزه و پشتیبانی جنگ را با افتخار پیش بردند. در نتیجه این مدیریت جبهه انقلاب یک جبهه مردمی و وسیع شد و امام به مردم فهماند که هیچ محدودیتی نباید آن ها را از صحنه بیرون نگه دارد.

خضریان در پایان تأکید کرد: براساس این روش شناسی از امام راحل باید مبارزه با فساد را پیگیری کرد و باید قاعده کار در نقطه‌ای قرار گیرد که همه محیط دانشگاهی و عموم مردم توانایی فعالیت در جبهه مقابله با فساد را داشته باشند.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *