وبلاگ
صندوق طلا چیست؟ مزایا و معایب صندوق طلا

صندوق طلا چیست؟ مزایا و معایب صندوق طلا

صندوق طلا بورس

بدون شک تمام افراد خرید طلا را به عنوان یک روش سرمایه گذاری قبول دارند و حتی بسیاری از آن‌ها سعی کرده‌اند تا با خرید طلای فیزیکی، سرمایه گذاری انجام دهند. اما جالب است بدانید که برای سرمایه گذاری از این روش نیازی نیست که حتما طلای فیزیکی تهیه کنید، بلکه می‌توانید از صندوق سرمایه گذاری طلا استفاده کنید تا سرمایه گذاری مقرون به‌صرفه‌تری داشته باشید. در این مطلب از رده تمام آن چه در مورد صندوق طلا و مزایا و معایب آن باید بدانید را مطالعه می‌کنید.

صندوق طلا چیست؟

یکی از روش‌های سرمایه گذاری مشترک و قابل معامله، صندوق سرمایه گذاری طلا است که در آن افراد به جای خرید سهام، بر روی وجه نقد و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه گذاری می‌کنند. در این صندوق‌ها، حداقل 70 درصد دارایی‌ها در خرید سکه طلا سرمایه گذاری می‌شود، بقیه دارایی‌ها در اوراق با درآمد ثابت قرار می‌گیرند. به طوری که مدیر صندوق سکه‌های مورد نیاز را از بازار یا بانک خریداری کرده و در یک بانک عامل سپرده می‌کند. توجه داشته باشید که در این صندوق‌ها، سرمایه گذاری بر روی گواهی‌های سکه طلا انجام می‌گیرد، از طرف دیگر قیمت طلا به دو عامل دلار و قیمت اونس جهانی بستگی دارد، در نتیجه می‌توان گفت که این روش یک روش سرمایه گذاری غیر مستقیم محسوب می‌شود.

آشنایی با سرمایه گذاری در صندوق طلا

واضح است که در صندوق طلا بورس، ارزش آن به قیمت طلا بستگی دارد. درمورد صندوق با درآمد ثابت باید بگوییم که ارزش ابطال یا NAV ابطال همواره صعودی است. در واقع در این صندوق بر روی اوراق مبتنی بر فلز طلا سرمایه گذاری می‌شود و با افزایش قیمت آن‌ها، بازدهی صندوق طلا افزایش می‌یابد. درحال حاضر، این صندوق‌ها در اوراق گواهی سپرده سکه، قراردادهای آتی و اختیار سرمایه گذاری می‌کنند و بیش از 90 درصد سرمایه آن‌ها به سکه اختصاص دارد. بخش باقی مانده، توسط متخصصان در بازار آتی سکه سرمایه گذاری می‌شود. در این بخش تلاش می‌شود تا در دوران افت بازار طلا، بخشی از ضرر سرمایه‌گذاران جبران شود. در مجموع، نحوه سرمایه گذاری در این صندوق مانند سرمایه گذاری در صندوق‌های دیگر است.

صندوق سرمایه‌گذاری

نحوه خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا

برای سرمایه گذاری در صندوق طلا لازم است که کد بورسی دریافت کنید. بعد از دریافت کد بورسی خرید یا فروش در این صندوق‌ها امکان‌پذیر می‌شود. کافی است از طریق یکی از سامانه‌های معاملاتی ارائه شده توسط کارگزاران عضو بورس کالا اقدام کنید. ابتدا وارد حساب خود در صندوق مورد نظر شوید، سپس در بین نمادهای نمایش داده شده، گزینه مورد نظر برای سرمایه گذاری را انتخاب کنید. فراموش نکنید که در این سرمایه گذاری، باید دیدگاه بلند مدت به‌کار گرفته شود. همچنین، برای خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا بهتر است که از افراد حرفه‌ای در این زمینه مشورت بگیرید.

مزیت سرمایه گذاری در صندوق طلا نسبت به خرید طلای فیزیکی

خب، حالا صندوق طلا بهتر است یا سکه و طلای فیزیکی؟ برای خرید سکه و طلای فیزیکی باید ریسک‌های زیادی از جمله سرقت، تقلب یا عوامل دیگر را متقبل شوید. این در حالی است که با سرمایه گذاری در صندوق طلا بورس، تمام این ریسک‌ها از بین می‎روند. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که در هنگام فروش طلای فیزیکی، هزینه معاملاتی بین یک تا دو درصد بر سرمایه گذاران تحمیل می‌شود. اما در صندوق طلا بورس کارمزد خرید و فروش اوراق بسیار کم (0.15%) در نظر گرفته شده است. علاوه‌بر این موارد، شما حتی با مبلغ اندک هم می‌توانید در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کنید، درحالی که برای سرمایه گذاری از طریق خرید سکه و طلای فیزیکی به یک مبلغ نسبتا بالا نیاز دارید.

در نتیجه، خرید طلای غیر مستقیم از طریق این صندوق‌ها می‌تواند بسیار به‌صرفه‌تر و ایمن‌تر از خرید طلای فیزیکی باشد. بهتر است صندوق طلا را از این دید نگاه کنید که شما خرید طلا را به دست افراد حرفه‌ای در این زمینه می‌سپارید. این موضوع ریسک ناشی از نوسانات قیمت در طلا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

در مجموع مزایای این صندوق را می‌توان در لیست زیر قرار داد:

  • این صندوق کارمزد کمتری نسبت به معاملات فیزیکی دریافت می‌کند.
  • مشکل نگهداری و حمل طلا و سکه وجود ندارد.
  • می‌توان با هر سرمایه‌ای چه زیاد و چه کم برای سرمایه گذاری در این صندوق اقدام کرد.
  • در بازار بورس قابل معامله است و می‌توان بدون حضور فیزیکی و به صورت آنلاین معامله کرد.
  • به کمک این صندوق سرمایه شما به دست افراد حرفه‌ای می‌افتد.

معایب سرمایه گذاری در صندوق طلا

از آن جایی که هیچ روش سرمایه گذاری‌ای وجود ندارد که بدون عیب باشد، باید این موضوع را بپذیرید که صندوق طلا هم دارای معایبی است. در زمینه نقدشوندگی باید بگوییم که صندوق طلا بورس در مقایسه با طلای فیزیکی نقدشوندگی ضعیف‌تری دارد. در نتیجه، هنگام سرمایه گذاری باید تا حد زیادی به تضمین بازارگردانی صندوق مورد نظر توجه داشته باشید.

علاوه‌بر این، برای سرمایه گذاری در صندوق طلا باید بدانید که امکان ریسکی شدن بخشی از بازار وجود دارد، همچنین این احتمال وجود دارد که صندوق نادرست عمل کند. در برخی از مواقع هم ممکن است یک سری اشکالات معاملاتی توسط مدیریت صندوق صورت بگیرد. اما با وجود این معایب، می‌توان گفت که مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری طلا به قدری زیاد هستند که به معایب آن‌ها می‌ارزند.

محدودیت دامنه نوسان چقدر است؟

محدودیت دامنه نوسان در صندوق‌های مبتنی بر طلا روزانه به اندازه 10 درصد است. به همین دلیل، در صورتی که هرگونه تغییر در قیمت سکه در بازار انجام شود، حتی اگر بیش از 10 درصد باشد، امکان ندارد که این تغییرات بر روی صندوق طلا تاثیر بگذارد. این ویژگی باعث می‌شود تا در پرش‌های قیمتی ناگهانی سکه در کوتاه مدت، تفاوت قیمتی بین سکه فیزیکی و صندوق‌های طلا ایجاد شود. البته، این تفاوت قیمت در بلند مدت جبران شده و در نهایت قیمت این دو نسبت به هم منطبق می‌شوند.

جمع بندی

در صندوق‌ طلا، مدیران سرمایه جمع‌آوری شده را در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه گذاری می‌کنند. مدیریت سرمایه این صندوق از طریق یک سبدگردان حرفه‌ای انجام می‌شود تا از نوسانات ناگهانی سرمایه گذاری، جلوگیری شود. با وجود مزایای متعددی که برای صندوق طلا بورس در این مطلب بیان کردیم، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که سودآوری در بازار سرمایه، به علت ماهیتی که دارد تضمینی نیست. اما به طور قطع می‌توان گفت که نسبت به خرید طلای فیزیکی، ریسک کمتری دارد. نظر شما درمورد صندوق طلا چیست؟ آیا برای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها مشتاق هستید؟

The post صندوق طلا چیست؟ مزایا و معایب صندوق طلا appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *