وبلاگ
روش خرید سهام استقلال و پرسپولیس | بخریم یا نه؟

روش خرید سهام استقلال و پرسپولیس | بخریم یا نه؟

سهام استقلال و پرسپولیس

برای خرید سهام استقلال و پرسپولیس چه باید کرد؟

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد از ۱۵ اسفند افراد دارای کد بورسی می‌توانند از طریق فرابورس ایران برای افزایش سرمایه این دو باشگاه با خرید حق تقدم سهام اقدام کنند و سهامدار دوباشگاه محبوب پایتخت شوند. در مرحله اول ۵۰ درصد سرمایه ثبت شده هر یک از دو باشگاه که حدود ۳۵۰ میلیارد تومان می‌شود، از طریق خرید سهام به مردم و هواداران واگذار می‌شود. قیمت سهام سرخابی‌ها هم توسط فرابورس اعلام شده است؛ هر سهم جدید پرسپولیس: 338 تومان، هر سهم جدید استقلال: 291 تومان.

همه کسانی که کد بورسی دارند -حقیقی و حقوقی- می‌توانند برای خرید حق تقدم سهام دو باشگاه سرخابی‌ها اقدام کنند. فراموش نکنید افزایش سرمایه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق سلب حق تقدم صورت می‌گیرد؛ یعنی منابع به دست آمده از این طریق طبق قوانین بازار در خود دو شرکت استفاده می‌شود و صرف افزایش سرمایه خواهد شد.

روش خرید سهام استقلال و پرسپولیس

  1. ثبت‌نام در سامانه سجام (در صورتی‌که کد بورسی ندارید)
  2. احراز هویت در سامانه سجام (در صورتی‌که کد بورسی ندارید)
  3. دریافت کد بورسی که به شماره تلفن شما ارسال می‌شود (در صورتی‌که کد بورسی ندارید)
  4. حضور و ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌های بورسی
  5. شارژ کردن حساب کاربری به اندازه اعلام شده در عرضه اولیه

نکته: حواستان باشد که اگر حساب کاربری هم شارژ باشد، دیگر امکان خرید خودکار وجود ندارد و باید در روزی که اعلام عرضه می‌شود، به میزان سقف تعیین شده توسط فرابورس و تعدادی که دلتان می‌خواهد، ثبت سفارش کنید.

آموزش ثبت نام در بورس تهران

قیمت سهام استقلال و پرسپولیس چقدر است؟

آنطور که از صفحه‌های هواداری و رسمی دو باشگاه برمی‌آید، باشگاه پرسپولیس برای عرضه در بورس، با کارگزاری بانک سامان قرارداد همکاری بسته است. ولی استقلال کارگزاری رسمی‌ای را برای فروش سهامش اعلام نکرده.

پذیره‌نویسی سهام ناشی از سلب حق تقدم در باشگاه استقلال و پرسپولیس از ۱۵ اسفند ماه به مدت یک ماه شروع می‌شود و همه دارندگان کد بورسی می‌توانند سهام این دو باشگاه را تا سقف معین شده، خریداری کنند. قیمت سهم این دو باشگاه اینطور تعیین شده است؛

  • قیمت هر سهم باشگاه استقلال: 291 تومان
  • قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس: 338 تومان

سهام استقلال و پرسپولیس را بخریم یا نه؟

باشگاه پرسپولیس ۳۲۰۰ میلیارد تومان و باشگاه استقلال ۲۸۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شده است. این در حالی است که استقلال در سال مالی منتهی به ۳۱ تیر ۱۴۰۰، با درآمد عملیاتی ۱۲۶ میلیارد تومانی به زیان خالص ۱۲ میلیارد تومانی رسیده است و پرسپولیس در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، با درآمد عملیاتی ۱۸۱ میلیارد تومانی، ۱۴ میلیارد تومان سود داشته است. به این ترتیب می‌بینیم که نسبت قیمت به درآمد برای باشگاه استقلال بیش از ۲۲ و برای باشگاه پرسپولیس بالای ۱۷ است. این در حالی است که باشگاه پرسپولیس ۱۹۵ میلیارد تومان و باشگاه استقلال ۲۳۲ میلیارد تومان زیان انباشته دارد. اگر نسبت P/E را هم برای پرسپولیس محاسبه کنیم، به عدد ۲۲۸ می‌رسیم.

البته ارزشگذاری این دو باشگاه بر اساس دارایی‌های ثابت، ارزش برند و بدهی‌ها و مطالبات دو باشگاه صورت گرفته است و درباره ارزش برند بحث‌های زیادی وجود دارد. با این حال همین اعداد و ارقام است که باعث شده بعضی از کارشناسان معتقد باشند این دو باشگاه گران ارزشگذاری شده‌اند و از نظر بنیادی این قیمت‌ها برای این دو باشگاه توجیهی ندارد.

به هر ترتیب، قیمت سهام استقلال و پرسپولیس را در نهایت بازار تعیین خواهد کرد و ممکن است برای خریداران سهام این دو باشگاه سود مالی هم داشته باشد. اما اگر تصمیم به خرید سهام این دو باشگاه دارید، خوب است اعداد و ارقامی را که در اینجا آوردیم یک بار دیگر مرور کنید و به این نکته توجه داشته باشید که شاید این دو باشگاه فوتبال گران‌تر از ارزش ذاتی‌شان قیمتگذاری شده باشند.

اما اگر می‌خواهید از سر هواداری سهام باشگاه محبوب‌تان را بخرید و سهامدار باشگاهی باشید که از کودکی قلب‌تان برایش می‌تپد، بحثش جداست و تصمیم شخصی خودتان است و بدون تردید، سود مالی چندان اهمیتی برای شما نخواهد داشت و از نظر بنیادی هم نمی‌شود توصیه خاصی برای شما داشت!

آیا بلاکچین می‌تواند راه‌حل خصوصی ‌سازی استقلال و پرسپولیس باشد؟

نارنجی؛ رنگ بورسی سرخابی‌ها

پرسپولیس به عنوان دویست شصت و هفتمین نماد معاملاتی و استقلال هم به عنوان دویست و شصت و هشتمین نماد معاملاتی در فهرست اوراق بهادار بازار پایه فرابورس درج شدند و به این ترتیب سهام استقلال و پرسپولیس برای عرضه آماده شد. هر دوباشگاه در گروه شرکت‌هایی با فعالیت‌های ورزشی، تفریحی و سرگرمی و زیرگروه باشگاه‌های ورزشی ثبت شدند.

با وجود رنگ قرمز و آبی دوباشگاه هم سازمان فرابورس تابلوی نارنجی را کنار نام آنها قرار داد تا برخلاف زمین فوتبال که سرخابی‌ها هیچ‌وقت در یک اقلیم نمی‌گنجیدند، در بازار بورس حالا هر دوباشگاه نارنجی‌پوش باشند. در بازار فرابورس سهام شرکت‌ها در سه تابلوی زرد، نارنجی و قرمز دسته‌بندی می‌شوند که توضیحش همین پایین است:

تابلوی زرد

  • مجموع روزهای تأخیر در ارائه اطلاعات بیش از 2 مرتبه نباشد.
  • دفعات عدم ارائه صورت‌های مالی بیش از 2 مرتبه نباشد.
  • حداقل 1 صورت مالی حسابرسی شده ارائه کرده باشد.

تابلوی نارنجی

  • ناشرانی که در دوره مورد رسیدگی حائز شرایط تابلوی پایه زرد یا تابلوی پایه قرمز نباشند.
  • اظهارنظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی نسبت به هریک از صورت‌های مالی شرکت اصلی یا تلفیقی گروه از نوع عدم اظهار نظر یا اظهارنظر مردود باشد.

تابلوی قرمز

  • رأی بدوی یا قطعی مراجع قضایی مبنی بر ورشکستگی ناشر صادر شده باشد.
  • مجمع عمومی فوق‌العاده یا مراجع قضایی رأی به انحلال ناشر داده باشند.
  • ناظر در سررسید دوره‌های رسیدگی حداقل 3 سال مالی متوالی صورت های مالی حسابرسی شده ارائه نکرده باشد.

The post روش خرید سهام استقلال و پرسپولیس | بخریم یا نه؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *