وبلاگ
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: مردم غزه مجاهدت در راه خدا را در اوج عظمت به نمایش گذاشتند

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: مردم غزه مجاهدت در راه خدا را در اوج عظمت به نمایش گذاشتند

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: مردم غزه مجاهدت در راه خدا را در اوج عظمت به نمایش گذاشتند

امام جمعه موقت تهران، گفت: کودکان، زنان، جوانان و مردان در غزه مجاهدت در راه خدا و دفاع از سرزمین مقدس فلسطین را در این عصر و زمان در اوج شکوه و عظمت به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران پیش از ظهر امروز (25 آبان‌ماه) در خطبه‌های نماز جمعه تهران، گفت: به حضور شما برادران و خواهران گرانقدر ملت عزیز و بزرگوار و به ارواح مطهر شهدای مظلوم و اقتدار آفرین غزه قهرمان و مقاوم، کودکان، زنان، جوانان و مردانی که مجاهدت در راه خدا و دفاع از سرزمین مقدس فلسطین را در این عصر و زمان در اوج شکوه و عظمت به نمایش گذاشتند، درود می‌فرستم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به بیست و چهارم آبان ماه سالروز ارتحال علامه طباطبایی فقیه، فیلسوف، عارف و مفسر برجسته تاریخ اسلام، بیان کرد: در آغاز خطبه لازم می‌دانم از ریاست و اعضای محترم و معزز ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه طباطبایی از این جایگاه تقدیر و تشکر نمایم.

وی، گفت: خطبه نخست را با الهام از خطبه متقی به بازخوانی ابعاد گوناگون این شخصیت در تراز مدرسه قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) اختصاص می‌دهم. این مردان بزرگ و شخصیت‌های تاریخ ساز و تحول آفرین در عرصه پژوهش و تحقیق و دانش تربیت یافتگان مدرسه قرآن کریم، پیامبر عظیم القدر اسلام و اهل بیت او هستند.

امام جمعه موقت تهران، با اشاره به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی، خاطرنشان کرد: او با الهام از اندیشه ژرف و تفکر قرآنی خویش در محضر قرآن کریم و پیامبر اعظم و خاندان علم، عصمت و طهارت حضور یافت و شخصیت انسانی، علمی، قرآنی و ملکوتی او شکل گرفت و به معنای واقعی کلمه، جان و روح او از کلمه «وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» سیراب شده بود و در پرتوی عالی‌ترین حیات عقلانی، علمی و برهانی قدم برمی‌داشت.

وی ادامه داد: او با آراستگی به عالی‌ترین مدارج ایمان و عمل صالح قله‌های رفیع تقوا را فتح کرد و مرزهای دانش، علم و معرفت را درنوردید. این عالم بزرگوار و شخصیت‌های در تراز او، ترجمان روشنی از خطبه متقین «از خطبه‌های مشهور امیر مؤمنان علی (ع)» هستند. طبق این خطبه، دانش آموختگان در مدرسه قرآن، پیامبر عظیم القدر اسلام و خاندان عصمت و طهارت آراسته به فضائل هستند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، با اشاره به ابعاد شخصیتی انسان‌های متقی، بیان کرد: منطق برهانی، سخن و قول سدید، اندیشه مبتنی بر اصول و مبانی مستحکم، میانه‌رو و معتدل، اعتدال تمام زوایای آشکار و پنهان زندگی چنین انسانی را فرا گرفته است و در این قله رفیع از کمال در اوج تواضع و فروتنی، عالی‌ترین مرتبه عبودیت و بندگی قرار دارند و دیده از آنچه خدا نمی‌پسندد، پوشیده‌اند.

وی ادامه داد:ک آن‌ها عالی‌ترین سطوح طهارت در اندیشه و اخلاق و رفتار را به نمایش گذارده‌اند، این عالی‌ترین ویژگی این مردان الهی است.

خطیب موقت جمعه تهران، با اشاره به سجایا و ویژگی‌های علامه طباطبایی، بیان کرد: حضرت آیت الله مرعشی نجفی در تبیین ابعاد شخصیت این حکیم الهی به این نکته اشاره می‌کنند که او در رفتار و سجایای اخلاقی مربی انسان‌ها بود و پیش از آن که کلام و قلم او راه را برای هدایت افراد جامعه هموار کند، رفتار او مربی انسان‌ها بود.

وی افزود: شخصیت‌هایی مانند امام بزرگوار و حضرت آیت الله بهجت، مردانی که شما شاهد بودید و حیات الهی آن‌ها را رصد کردید، فرزانگان تربیت یافته در مدرسه قرآن و اهل بیت هستند. شهید بزرگوار آیت الله مطهری، آیت الله شهید بهشتی شهید متفکر برجسته انقلاب اسلامی، آیت الله مصباح یزدی فیلسوف و حکیم برجسته حوزه علمیه قم و جهان تشیع از شاگردان برجسته علامه طباطبایی هستند. این شخصیت‌ها در پرتو این چهره برجسته آراسته به فضائل، دانش و معرفت تربیت شده‌اند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، در ادامه سخنان خود در خطبه اول با اشاره به خطبه متقین، تصریح کرد: حضرت علی (ع) در خطبه متقین بیش از ۵ بار و در ۵ فراز، به ویژگی دانش پژوهی، آراستگی به دانش و سلوک برآمده از علم و پیوند علم با فضائل اخلاقی در جان و روح متقین اشاره می‌کنند.

وی ادامه داد: مقوله علم و دانش که این ستارگان پرفروغ جهان اسلام نماد علم، معرفت، پژوهش و تحقیق هستند، برجسته‌ترین مقوله در خطبه متقین است. آن‌ها گوش خود را صرف کسب دانش سودمند کرده‌اند.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به جوانان و نوجوانان حاضر در نماز جمعه، اظهار کرد: جوانان عزیز در هفته‌ای که به نام کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است، قرار داریم. این که می‌بینید سکاندار هوشمند انقلاب اسلامی بر توسعه علمی کشور، تبدیل دانش به فناوری و تجاری‌سازی علم تاکید دارند، این از متن آموزه‌های قرآن و عترت اخذ شده است. آن هم علم سودمند علم مورد نیاز فرد و جامعه و خانواده.

وی افزود: این شخصیت‌های برجسته از تمام ساعات و لحظات عمر خویش برای فراگیری دانش و آراستگی به علم بهره می‌گرفتند. فرزند علامه طباطبایی می‌فرمایند؛«بیش از ۱۲ تا ۱۳ ساعت از ساعات شبانه روز همواره به دانش، پژوهش و تحقیق اختصاص داشت و روز تعطیل علامه طباطبایی فقط روز عاشورا بود.»

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، بیان کرد: اگر تاریخ تفسیر قرآن کریم را به دو دوران یعنی قبل از تفسیر المیزان و دوران پس از تفسیر المیزان تقسیم کرده‌اند، این به جایگاه و احترام به دانش، علم، پژوهش و تحقیق باز می‌گردد. اگر در مدرسه علامه طباطبایی بهترین شخصیت‌ها تربیت می‌شوند و شاگردان تراز تحول آفرین در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی تقدیم می‌کند به جهت برخورداری از خصیصه برجسته دلباختگی به علم، دانش، پژوهش و تحقیق است.

در حال تکمیل…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *