وبلاگ
جدول نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی

جدول نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی

نرخ کارمزدهای بانکی

کارمزد خدمات بانکی در سال 1402

دو سال پیش افزایش کارمزد خدمات بانکی جنجال‌های زیادی را هم با خود به همراه داشت. علت این جنجال این بود که یکدفعه و پس از حدود ۳ سال هزینه خدمات بانکی و انواع کارمزدهابه یکباره تغییر چشمگیری داشت و حتی برخی از آنها از حالت «رایگان» هم خارج شدند، بانک مرکزی امسال هم فهرست کارمزد خدمات بانکی را اعلام کرده است. اما هزینه خدمات بانکی در سال 1402 نسبت به سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟

نکته: اگر نمی‌دانید هزینه‌های بانکی در خدماتی مانند صدور کارت بانکی، اعلام باقیمانده موجودی، انتقال وجه کارت به کارت، ارسال پیامک تراکنش بانکی، اعلام گردش حساب و… چقدر است، حتما این مطلب را بخوانید.

جدول کارمزد جدید خدمات بانکی

با بخشنامه جدید بانک مرکزی کارمزد جدید خدمات بانکی از این قرار است:

کارمزد مقدار هزینه جدید هزینه قدیم (1401)
کارت به کارت تا یک میلیون تومان 720 تومان
به ازای هر یک میلیون تومان مازاد، مبلغ ۲8۰ تومان
600 تومان
کارت به کارت تا ۲ میلیون تومان هزار تومان 840 تومان
کارت به کارت تا ۳ میلیون تومان 1280 تومان 1080 تومان
صدور کارت‌های بانکی 7200 تومان

(صدور کارت المثنی 15هزار تومان)

۶ هزار تومان
فعالسازی اینترنت و همراه بانک هزار تومان رایگان
اعلام مانده کارت 144 تومان 120تومان
اعلام ۱۰ گردش آخر 265 تومان ۲۴۰ تومان
انتقال وجه پایا (شخصی) یک‌صدم درصد مبلغ تراکنش (2400 تا 3هزار تومان) تا سقف 2400تومان
انتقال وجه پایا (گروهی) بیش از ۱۰ واریز 1200تومان به علاوه 120تومان برای هر واریز 100تومان برای هر واریز
انتقال وجه ساتنا ۲صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 28 هزار تومان) 25هزار تومان
پرداخت قبض‌ها (غیرحضوری) 144 تومان ۱۲۰ تومان
پرداخت قبض‌ها (حضوری) ۲۴۰۰ تومان
ارسال پیامک بانکی هر پیامک 30 تومان به اضافه هزینه هر پیامک ( تقریبا 10تومان) هزینه آبونمان سالانه
ثبت و انتقال چک در سامانه صیاد هر برگ 5هزار تومان (حضوری)

هزار تومان (غیرحضوری)

۲۰۰ تومان +هزینه تمبر
پرینت ریزحساب (سال جاری) هر صفحه ۶۰۰ تومان
پرینت ریزحساب (سال‌های قبل) هر صفحه ۷۲۰ تومان ۵۰۰ تومان
افتتاح حساب ۶ – ۱۰ هزار تومان ـ

نرخ کارمزد خدمات بانکداری الکترونیک

بیشتر ما از خدمات الکترونیک برای جابه‌جایی مبلغ کارت به کارت استفاده می‌کنیم و اغلب مشتریان بانکی هم از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایلی یا همان پرداخت‌سازها استفاده می‌کنند. طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی در سال ۱۴۰2، کارمزد خدمات بانکی شامل این اپ‌های واسطه‌ای یا بانکی هم می‌شود. به این ترتیب کارمزدهای بانکی در حوزه خدمات در این برنامه‌های پرداخت واسط هم لحاظ خواهند شد.

نرخ انتقال وجه بین بانکی

یکی از ویژگی‌های پایا در پرداخت‌های شخصی و گروهی این بود که کارمزد نداشت و بخصوص در پرداخت‌های گروهی به کمک حسابداران می‌آمد تا با استفاده از شماره شبا مبالغ کوچکی چون حقوق افراد را به حسابشان واریز کنند. این ویژگی آنقدر مهم و جذاب بود که بسیاری به این شکل از جابه‌جایی نقدی رو بیاورند و از خیر واریز آنی در کارت به کارت هم بگذرند. اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد، در ابلاغیه کارمزد خدمات بانکی سال 1402، برای این خدمت بانکی آنلاین هم کارمزد مشخص شده است: برای هر انتقال بین بانکی پایا بین 2400 تا 3هزار تومان و برای هر انتقال بین بانکی ساتنا هم تا سقف 28هزار تومان از مشتریان بانکی گرفته می‌شود.

در بخشنامه کارمزد خدمات بانکی جدید، برای واریز گروهی پایا هم به شرط آن که در هر دستور پرداخت بیشتر از ۱۰ واریزی ثبت شود، 120 تومان کارمزد پایا به ازای هر واریز در نظر گرفته شده که هرچند از رایگان بودن، گران‌تر است(!) ولی همچنان عدد مناسبی برای جابه‌جایی وجه در بین دیگر خدمات انتقال مالی بانکی و بین بانکی محسوب می‌شود.

درباره ساتنا هم که برای مبالغ بزرگ‌تر در نظر گرفته شده، سقف ۲8 هزار تومانی تعیین شده که به نسبت کارمزد پایا و البته نامحدود بودن انتقال وجه در این روش، کاملا عدد اندکی است.

کارمزدها عادلانه است؟

در کشورها اروپایی برای خدمات بانکی چه هزینه‌ای از مشتریان دریافت می‌شود؟ این سوالی است با تغییر نرخ کارمزد خدمات بانکی مطرح می‌شود.

بد نیست بدانید کارمزد خدمات بانکی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی بانک‌ها در دنیا به شمار می‌رود که در سیستم بانکی ایران و به اذعان مدیران، منبع درآمدی بانک‌ها ی ایران از این محل به کمتر از پنج درصد می‌رسد و عمده منابع درآمدی آن‌ها از محل سود تسهیلات و واسطه‌گری تأمین می‌شود که خود آسیب‌های بسیاری را برای شبکه بانکی به همراه داشته است. موضوعی که بارها مورد تأکید رئیسان بانک مرکزی قرارگرفته و خواسته که نظام بانکی از تأمین هزینه‌های خود از محل واسطه‌گری به سمت استفاده بیشتر از کارمزد پیش بروند.

البته هنوز بانک مرکزی درباره تغییر تعرفه کارمزد ارائه خدمات در خصوص ضمانت‌نامه‌ها، حواله‌ها، صندوق‌های اجاره‌ای (صندوق امانات)، مدیریت اوراق بهادار مشتریان، وصول برات و انواع حساب‌ها نظر نداده است و این تعرفه‌ها از حدود سال ۹۵ افزایش نیافته است.

کارمزد خدمات بانکی چه می‌شود؟

آنطور که بانکی‌ها می‌گویند در این روزهای سخت اقتصادی، هزینه زیرساخت‌های بانکی چند برابر شده ولی هنوز بسیاری از خدمات یا رایگان هستند یا با کارمزدهای یک دهه گذشته به مردم ارایه می‌شوند. مثلا صدور هر کارت مغناطیسی بانکی ۶ هزار تومان برای بانک هزینه داشت که حالا به7200 تومان رسیده است.

The post جدول نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *