وبلاگ
بی‌مسئولیتی مالی به چه معناست؟

بی‌مسئولیتی مالی به چه معناست؟

بی‌مسئولیتی مالی

احتمالا هنگامی که اصطلاح بی‌مسئولیتی مالی را می‌شنوید، تصور می‌کنید که این عبارت به معنای پرداخت نکردن قبض‌ها، انجام خریدهای افراطی و نامعقول یا خارج از توان مالی و به بار آوردن بدهی‌های سنگین است. بله، این‌ها نمونه‌هایی از بی‌مسئولیتی مالی هستند، اما این عبارت موارد بسیار دیگری را هم دربرمی‌گیرد. با هم نمونه‌ای را بررسی می‌کنیم:

الکس و همسرش بتی، هر کدام روزانه دو پاکت سیگار مصرف می‌کنند. هر پاکت سیگار ۷ دلار است و آن‌ها هر روز ۲۸ دلار برای خرید سیگار پرداخت می‌کنند. همچنین الکس روزی دو بسته شش‌تایی نوشیدنی مصرف می‌کند که روزانه ۱۴ دلار دیگر به این هزینه می‌افزاید. به این ترتیب، این دو نفر برای مصرف سیگار و نوشیدنی، روزانه 42 دلار، در هفته 294 دلار و در سال 15330 دلار خرج می‌کنند. به نظر می‌رسد که اگر از این هزینه صرف‌نظر شود، پول فراوانی پس‌انداز خواهد شد.

در نگاه نخست شاید این مثال عجیب باشد، اما باور کنید که چنین نیست. افرادی مانند الکس و بتی با این عادت‌های پرهزینه، بسیار زیادند. این عادت‌های مخرب، هم سلامت مالی و هم سلامت جسم را به خطر می‌اندازند و حتی در بلندمدت، صدمات بیشتری به آنان وارد می‌کنند. این زوج می‌توانند پولی که برای تامین این موارد صرف می‌کنند را برای پرداخت بدهی‌ها استفاده کرده و سلامت‌شان را تضمین کنند تا بتوانند زندگی بسیار راحت‌تری داشته باشند. اما، این پول‌ها هدر رفته و در واقع به آتش کشیده می‌شوند.

چطور تشخیص دهیم که فردی در امور مالی بی‌مسئولیت است؟

افرادی که در قبال امور مالی بی‌مسئولیت‌اند، بیش از آنچه به دست می‌آورند، پول خرج می‌کنند. اثاث منزل و لباس‌هایی بیش از حد نیاز یا حتی فراتر از توان مالی خود می‌خرند. هرچه درآمد بیشتری به دست می‌آورند، سبک زندگی خود را متنوع‌تر می‌کنند، بدون این که به پس‌انداز خود اضافه کرده یا ثروت خود را افزایش دهند. با افزایش درآمد، بیشتر سفر می‌کنند و آزادانه‌تر خرج می‌کنند. آنان اصول مدیریت مالی را درک نمی‌کنند. این افراد با وجود به دست آوردن پول بیشتر، در دام بدهی بیشتری گرفتار می‌شوند و به موقعیت مالی خود آسیب می‌زنند.

از سوی دیگر، افراد مسئول با موضوعات اقتصادی و مدیریت پول آشنا می‌شوند؛ می‌دانند که با چه مسائلی مواجه خواهند شد و خود را با آن چه در جهان روی می‌دهد، کاملا وفق می‌دهند. آنان می‌آموزند که برای دریافت کمک باید به چه کسانی مراجعه کنند؛ همیشه از پول خود مراقبت کرده و آن را مدیریت می‌کنند. این افراد به دقت خرج و پس‌انداز می‌کنند.

8 ایده درآمد غیرفعال برای پول درآوردن

ارتباط بین بی‌مسئولیتی فردی و بی‌مسئولیتی مالی چگونه است؟

بی‌مسئولیتی فردی و بی‌مسئولیتی مالی ارتباط نزدیکی دارند و از هم تفکیک‌ناپذیرند. کسانی که به لحاظ شخصیتی افراد بی‌مسئولیتی هستند، تقریبا هیچ نوع مسئولیت مالی را هم بر عهده نمی‌گیرند. مسئولیت‌پذیری مالی به معنای رسیدن به بلوغ است؛ یعنی رشد یافتن و رفتار کردن همانند انسان بالغ و مسئولیت‌پذیر.

بخشی از مردم، صرف نظر از شرایط سنی، از لحاظ مالی به بلوغ نرسیده‌اند. در حالی که باید در این زمینه از تسلط بر نفس و انضباط درونی برخوردار باشیم. باید مطابق با درآمد خود زندگی کنیم یا حتی فراتر از آن، برای اندوختن پول کافی و بهره بردن از زندگی راحت در آینده، کمتر از پولی که به دست می‌آوریم، خرج کنیم.

بسیاری از خانواده‌ها، به جای این که بر امور مالی خود مسلط شوند، امور مالی بر آن‌ها مسلط شده است. این افراد به جای آن که به آن چه دارند، بسنده کرده و بر اساس آن خرج کنند، سعی می‌کنند در صرف هزینه از کارهای دوستان و همسایگان و مردمی تقلید کنند که در تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و فیلم‌های سینمایی می‌بینند. این افراد برای برخورداری از زندگی مصرف‌گرا و افسانه‌ای که قادر به تامین هزینه‌های آن نیستند و آنان را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که به زودی از کنترل‌شان خارج می‌شود، خود را بیش از حد تحت فشار قرار می‌دهند.

چه کار کنیم تا از نظر مالی مسئولیت‌پذیر باشیم؟

برای آن که به لحاظ مالی مسئولیت‌پذیرتر باشید، این مراحل را دنبال کنید:

  • اصول مدیریت مالی را فرا بگیرید.
  • در جست‌وجوی یافتن افرادی باشید که سطح آموزش شما را ارتقا دهند. کارشناسان برجسته‌ای را شناسایی کنید که بتوانند با توصیه‌هایی شما را راهنمایی کنند.
  • برای امور مالی خود رویکرد سیستماتیک اتخاذ کنید. یک طرح مالی یا یک بودجه برای خود تعریف کنید تا بدانید چه مقدار می‌توانید خرج کنید. پارامترهایی برای مخارج خود تعیین کنید و به آن پایبند بمانید. همواره این پارامترها را در نظر بگیرید و در فواصل زمانی منظم بودجه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید از این پارامترها تخطی نکرده‌اید.
  • هنگام تنظیم این بودجه، از تخصیص پول به موارد غیرضروری مانند عادت‌های بیهوده، خودداری کنید. مصرف دخانیات، فست‌فود و سایر عادت‌های بد را کنار بگذارید؛ البته این کار ممکن است بسیار دشوار باشد، اما نخستین مانع بزرگ در مسیر دستیابی به سلامت مالی و جسمی به شمار می‌آید که باید از سر راه برداشته شود.
  • پیش از اقدام به خرید هر چیز، آزمایش نیاز را اجرا کنید. از خود بپرسید که آیا این کالا یا خدمات جزء نیازهای شماست یا فقط به خرید آن تمایل دارید. اگر واقعا به آن نیاز ندارید، خرید نکنید. عادت کنید که خریدهای غیرضروری خود را کاهش دهید. از هرگونه افراط بپرهیزید و فقط آن چیزی را بخرید که واقعا نیاز دارید.
  • شرکای خود را در این جرم تغییر دهید، همه کسانی که در این بی‌مسئولیتی و شیوه‌های افراطی شما را تشویق می‌کنند. این افراد دوستان حقیقی نیستند، بلکه همان تاثیرات بد و شرکای شما در این جرم‌اند. اگر آنان دوستان واقعی بودند، شما را تشویق نمی‌کردند که در مسیر خودتخریبی گام بردارید.
  • بزرگ شوید. به این درک برسید که اکنون زمان آن فرارسیده تا ترقی را آغاز کنید و به بلوغ برسید. اعتراف کنید که کودک بی‌مسئولیت بودن، تجربه خوشایند و هیجان‌انگیزی بوده، اما اکنون این دوران سپری شده و زمان تغییر است. مسئولیت کارها و رفتارهای خویش را بر عهده بگیرید و تا جایی که ممکن است بهترین و مسئولیت‌پذیرترین فرد باشید.

کلام آخر: اگر واقعا می‌خواهید برای خود ارزش خالص فراهم کنید و تحت فشار مالی نباشید، به مسئولیت‌پذیری در زندگی چه از لحاظ فردی و چه در زمینه مالی، پایبند بمانید. بدیهی است که تغییر آسان نیست، اما مسئولیت‌پذیر شدن در هر دو زمینه فردی و مالی تنها راهی است که می‌تواند شما را به تعادل وضعیت مالی برساند. هنگامی که شما جسم فیزیکی خود را کنترل می‌کنید، این مسئله معمولا به سلامت مالی شما هم منتقل می‌شود. اغلب کسانی که به مصرف دخانیات، مشروبات الکلی و مواد مخدر یا قماربازی عادت دارند، دائما با مشکلات مالی مواجه می‌شوند. سعی کنید به همه عملکردها و رفتار خود سروسامان دهید.

The post بی‌مسئولیتی مالی به چه معناست؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *