وبلاگ
برای سفر به ترکیه لیر بخریم یا دلار؟ کدام به صرفه‌تر است؟

برای سفر به ترکیه لیر بخریم یا دلار؟ کدام به صرفه‌تر است؟

لیر بخریم یا دلار

در ترکیه لیر بهتر است یا دلار؟

خیلی‌ از مسافرانی که قصد سفر به ترکیه دارند، با سوال برای سفر به ترکیه لیر بخریم یا دلار؟ مواجه هستند. یکی از مهم‌ترین مسائل برای سفر به ترکیه این است که کدام ارز صرفه اقتصادی بیشتری دارد؛ لیر یعنی ارز رایج کشور ترکیه را از صرافی تهیه کنیم یا دلار که ارز بین‌المللی است و در هر صرافی و هر نقطه از دنیا می‌توان آن را به ارز‌های دیگر تبدیل کرد. «رده» به هر کسی که قصد سفر به ترکیه را دارد، توصیه می‌کند برای ارز سفر به ترکیه دلار بخرد و در ترکیه آن را تبدیل به لیر کند.

این کار به چند دلیل بهتر است؛ اولین دلیل به نوسانات لیر برمی‌گردد. قیمت لیر هر روز نسبت به ارزش آن در مقایسه با دلار محاسبه می‌شود. پس ممکن است لیر در روزی که آن را در ایران می‌خرید، ارزش بالایی داشته باشد، اما چند روز بعد با افت ارزش نسبت به دلار مواجه شود و طی همین سفر چند روزه به استانبول ارزش لیر تغییر پیدا کند. نکته دوم این‌که همیشه تبدیل کردن ریال به دلار و معاوضه دلار در صرافی‌های ترکیه با لیر، صرفه اقتصادی بیشتری نصیب شما می‌کند، تا زمانی که همان ریال را در صرافی‌های تهران به لیر تبدیل کنید. نکته سوم هم به زمانی برمی‌گردد که شما به پایان سفر رسیده‌اید و مبلغی از پول سفر را خرج نکرده و به ایران برمی‌گردانید. اگر شما دلار همراه خودتان برگردانید، احتمالا در زمان تبدیل آن به ریال نه‌تنها ضرر نمی‌کنید، بلکه ممکن است نسبت به چند روز قبل که آن را خریده‌اید سود هم کرده باشید. اما تبدیل لیر به ریال معمولا با ضرر همراه است. به خاطر همین سه دلیل که توضیحش را دادیم، بهتر است برای سفر به ترکیه به جای لیر، دلار بخریم که صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به لیر برای مسافران ترکیه دارد.

قیمت ارز مسافرتی

تبدیل ارز در صرافی‌های ترکیه بدون پرداخت کمیسیون

اگر در دوراهی برای سفر به ترکیه لیر بخریم یا دلار، سراغ تهیه لیر رفتید که دیگر نیازی به تبدیل آن در شهرهایی مثل استانبول یا نقاط دیگر ترکیه ندارید و وجه رایج این کشور را به راحتی خرج می‌کنید. اما اگر توصیه «رده» را گوش دادید و سراغ خرید دلار رفتید، باید دلاری که همراه برده‌اید را در ترکیه تبدیل به لیر کنید. هرچند مراکز خرید و فروشگاه‌های زیادی در ترکیه از توریست‌ها دلار هم قبول می‌کنند، اما نرخ تبدیل دلار آنها به لیر پایین‌تر از صرافی‌ها و بانک‌های این کشور است. پس اگر قصد تبدیل دلار به لیر دارید، بهتر است آن را در جاهایی که بیشترین نرخ تبدیل را دارند، انجام بدهید. در ترکیه بانک‌ها، صرافی‌ها، هتل‌ها و جواهرفروشی‌ها کار تبدیل دلار به لیر را برای توریست‌ها انجام می‌هند. بیشتر توریست‌ها البته صرافی را برای تبدیل دلار انتخاب می‌کنند. پس بگذارید همین‌جا چند توصیه‌ مهم به‌تان بکنیم:

  • سراغ صرافی‌های داخل هتل و فرودگاه و مراکز خرید نروید چون هم کمیسیون زیادی از مسافران می‌گیرند، هم نرخ تبدیل ارز پایینی دارند که به صرفه نیست.
  • صرافی‌های نزدیک به بازار بزرگ استانبول معمولا معتبرتر از دیگر صرافی‌های این شهر هستند و تعدادشان خیلی زیاد است و به راحتی می‌توانید قیمت ارزهای آنها را مقایسه کنید و محدوده قیمت واقعی ارز دست‌تان بیاید.
  • بین تمام صرافی‌ها بهتر است سراغ آنهایی بروید که روی مغازه‌شان تابلوی «DOVIZ» زده‌اند. این صرافی‌ها بابت تبدیل ارز از مشتری‌ها کمیسیون نمی‌گیرند و برای همین صرفه اقتصادی بیشتری دارند.

بانک‌ها یا صرافی‌های ترکیه؟ کدام برای خدمات ارزی مناسب‌ترند؟

هرچند بیشتر مسافران ترکیه برای تبدیل دلار سراغ صرافی‌های استانبول می‌روند، اما تبدیل دلار به لیر در بانک‌های ترکیه به صرفه‌تر از صرافی یا جاهای دیگر است. تبدیل ارز در بانک هم کار پیچیده‌ای نیست؛ کافی است در ساعات اداری به یکی از شعبه‌های بانکی استانبول یا هر شهر دیگری در ترکیه بروید و خرید و فروش ارز را انجام بدهید.

جدول قیمت همه ارزها

نحوه خرید لیر ترکیه از بانک

با این‌که برای دوراهی برای سفر به ترکیه دلار بخریم یا لیر راهنمایی‌تان کردیم و گفتیم بردن دلار به‌صرفه‌تر است، اما بهتر است مقداری ارز ترکیه هم همراه‌ داشته باشند. قبل از این‌که نحوه خرید لیر ترکیه از بانک را بگوییم، باید بدانید اگر در روزهایی تعطیل مسلمانان مانند عید فطر یا قربان به این کشور سفر می‌کنید، صرافی‌ها تعطیل هستند. پس بهتر است مقداری لیر همراه‌تان باشد تا دغدغه‌ای برای کرایه تاکسی و خریدهای روزمره نداشته باشید. اما حتی در مواقع عادی سال هم بهتر است مقداری لیر توی جیب‌تان بگذارید تا نگرانی‌ای بابت مخارج عادی سفر در حین رسیدن به ترکیه نداشته باشید و همان اول کار لنگ رفتن به صرافی و تبدیل دلار به لیر نمانید.

راه‌حل اول گرفتن ارز مسافرتی بانک مرکزی است. یعنی برای سفر به ترکیه طبق آخرین بخشنامه بانک مرکزی 300یورو به هر مسافر تعلق می‌گیرد. پس می‌توانید بعد از گرفتن ارز مسافرتی، نسبت به تبدیل همه یا بخشی از آن به لیر اقدام کنید. در شعبه‌های ارزی بانک ملی، بانک تجارت، بانک پارسیان، بانک سامان و بانک تجارت امکان تبدیل دلار به لیر وجود دارد. البته یک راه دیگر هم وجود دارد؛ این‌که همان اول از شعبه ارزی بانک بخواهید معادل تمام ارز مسافرتی را به شما لیر بدهد. مسئول بانک هم بعد از تبدیل 300یورو ارز مسافرتی به لیر، آن را تحویل شما می‌دهد و کار دیگری جز رفتن به ترکیه و خرج کردن لیرها برایتان باقی نمانده است.

The post برای سفر به ترکیه لیر بخریم یا دلار؟ کدام به صرفه‌تر است؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *