وبلاگ
آشنایی با بیمه وام و انواع آن

آشنایی با بیمه وام و انواع آن

بیمه وام

یکی از مشکلاتی که هم بانک‌ها و هم افراد گاهی درگیر آن می‌شوند، فوت وام گیرنده است. مشکلی که باعث می‌شود دست کوتاه وام ‌گیرنده از دنیا نتواند اقساطش را بعد از مرگ پرداخت کند و تعهد او بر عهده بازماندگانش بیفتد. بازماندگان هم که رنگ پول و وام را ندیده‌اند، طبیعی است که تمایلی برای پرداخت اقساط نشان ندهند و بانک هم نسبت به اجرای وثیقه -که سند ملکی یا بازپس گرفتن وام از ضامن‌هاست- نسبت به وصول آن اقدام می‌کند. خلاصه که فوت نابهنگام وام گیرنده می‌تواند بلبشوی عجیبی درست کند. برای همین هم بیمه وام به عنوان راهکار این مشکل آمده و ضرورت بیمه وام را در این مطلب «رده» توضیح خواهیم داد.

جست‌وجوی وام بانک‌ها

بیمه وام چیست؟

بانک‌ها و موسسات اعتباری و بنگاه‌های اقتصادی نام بیمه عمر مانده بدهکار را رویش گذاشته‌اند. بیمه‌ای که خیلی‌ها نامش را نشنیده‌اند، اما تاثیر مستقیم در دعای خیر بازماندگان برای فرد فوت شده دارد. این بیمه البته اسم‌های دیگری هم دارد؛ از بیمه اعتباری و بیمه تسهیلات تا بیمه تضمین، ضمانت مطالبات و نام‌های دیگری که شبکه بانکی رویش گذاشته‌اند. اما معروف‌ترین نام همان بیمه وام است. ماجرا هم این است که فرد وام‌گیرنده اگر فوت کند، شرکت بیمه‌گر تعهد می‌دهد که اقساط را به موقع به بانک مورد نظر بپردازد.

چند نوع بیمه وام داریم؟

اگر بعد از گرفتن تسهیلات و وام به دنبال بیمه کردن خودتان هستید باید بدانید انواع بیمه شامل این ۲ دسته می‌شوند؛

بیمه وام بدهکار

در این نوع بیمه، اگر فرد گیرنده وام فوت کند، شرکت بیمه‌کننده باید باقی اقساط وام را به‌صورت کامل به بانک یا موسسه مالی یا هر جای دیگر پرداخت کند. در این مواقع ضامن درگیر پرداخت وام نخواهد شد. البته اگر وام نیمه‌کاره‌ای هم داشته باشید، امکان بیمه کردن باقی اقساط هم وجود دارد. طبعا مبلغ بیمه هم به نسبت تعداد اقساط پرداخت شده روند کاهشی دارد.

بیمه مرهونات بانکی

اگر بابت خانه یا کارخانه وام گرفته‌اید و همان ملک در رهن بانک است، برای مرهونات آن باید بیمه آتش‌‌سوزی به ارزش وام گرفته شده خریداری شود. ضرورت این نوع بیمه به خاطر آن است که اگر ملک در رهن بانک به دلایلی مانند آتش‌سوزی، انفجار یا هر بلای طبیعی دیگر دچار حادثه شود، بیمه‌کننده باید جبران خسارت کند.

آیا بیمه وام اجباری است؟

ماده 190 قوانین مدنی ایران تعیین کرده‌اند که اساسی‌ترین شرط هر معامله‌ای رضایت طرفین قرارداد در تمام جزئیات است. با استناد به همین ماده قانونی باید گفت وام‌گیرندگان باید برای خریدن بیمه وام بدهکار یا مرهونات بانکی خودشان رضایت داشته باشند و بانک اجازه ندارد گیرنده وام را مجبور به گرفتن انواع بیمه وام کند. یا پرداخت تسهیلات به متقاضیان به شرط گرفتن این بیمه‌ها باشد.

چه شرایطی برای عقد بیمه وجود دارد؟

  • اولین شرط این است که سن وام‌گیرنده تا زمان پایان اقساط کمتر از 70 سال باشد.
  • در صورت فوت وام‌گیرنده بر اثر جنگ، حمله نظامی و شورش، بیمه شامل فرد نمی‌شود.
  • در صورتی که وام‌گیرنده اقساط معوقه و جریمه دیرکرد داشته باشد.

قوانین و مقررات در بیمه وام‌بانکی

  • بازماندگان از زمان فوت فرد بیمه‌شده باید ظرف مدت 10 روز شرکت بیمه‌کننده را در جریان قرار بدهند.
  • نهایت زمان بیمه وام بدهکار برای فرد بیمه‌ شده حداکثر ۴ سال خواهد بود.
  • شرکت بیمه‌کننده نسبت به کسانی که بیشتر از ۷۰ سال سن دارند، هیچ تعهدی برای پرداخت اقساط وام ندارد.

The post آشنایی با بیمه وام و انواع آن appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *