وبلاگ
چه تیپ شخصیتی مناسب شغل حسابداری است؟

چه تیپ شخصیتی مناسب شغل حسابداری است؟

رشته حسابداری شاخه های متفاوتی دارد و حسابداران به‌صورت کلی مسئولیت تجزیه و تحلیل، تفسیر و نگهداری سوابق مالی مانند مالیات، حقوق و دستمزد و… را بر عهده دارند. همچنین آن‌ها با توجه به سبک کاری سازمان، طیف وسیعی از وظایف مرتبط با امور مالی را هم برای مشتریان و افراد حقیقی و هم شرکت‌ها و افراد حقوقی انجام می‌دهند.

اگر شما هم به شغل حسابداری علاقه داشته باشید یا یک حسابدار باشید، ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که تیپ شخصیتی یک حسابدار چیست و چه کسانی با کدام تیپ‌های شخصیتی می‌توانند در این شغل موفق‌تر شوند؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سوال جواب دهیم و درباره ویژگی‌های موردنیاز برای یک حسابدار صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

حسابداران چه ویژگی‌هایی دارند؟

هیچ تیپ شخصیتی واحدی بین حسابداران وجود ندارد، اما یک سری ویژگی‌های خاصی در بین کسانی که در این رشته درس خوانده‌اند یا در شغل حسابداری مشغول به کار هستند، دیده شده است که شامل مهارت‌های سازماندهی، تفکر منطقی و مورد اعتماد بودن است. در ادامه برخی دیگر از ویژگی‌های مهمی را که برای این شغل ضروری هستند، نام می‌بریم. شما می‌توانید بعد از مطالعه این مطلب، به صفحه آگهی‌های استخدام حسابدار در تهران سری بزنید و موقعیت‌های شغلی مختلف این حوزه را مشاهده کنید.

حل کردن پازل

اغلب حسابداران عاشق چیدن و حل کردن پازل‌ها یا کشف معماها هستند و از آن لذت می‌برند. حسابداران در حال حسابرسی، بررسی صورت های مالی شرکت یا تدوین بهترین استراتژی برای عقد یک قرارداد مالی دائما در حال حل کردن معماهای مختلف هستند.

ساده‌سازی مسائل

حسابداران مهارت بسیار خوبی در توضیح مسائل پیچیده به ساده‌ترین شکل ممکن دارند؛ به‌طوری‌که اغلب آن‌ها می‌توانند پیچیده‌ترین اصطلاحات مالی و حسابداری را به سایر افرادی که با این حوزه آشنایی ندارند، به‌خوبی منتقل کنند.

کار گروهی

اگر از انجام پروژه‌های گروهی لذت می‌برید، قبلا عضو یک تیم ورزشی بوده‌اید یا کارهای داوطلبانه انجام داده‌اید، پس یکی از ویژگی‌های مهم حسابدار را دارید. با این‌که شاید تصور عموم از شغل حسابداری این باشد که نیاز چندانی به ارتباط با سایر افراد یا گروهی کار کردن ندارد؛ اما بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ دارای تیم حسابداری و مالی هستند و افراد در این تیم‌ها گروهی کار می‌کنند.

جستجو به دنبال جواب

معمولا حسابداران شخصیت جستجوگری دارند و برای حل مسائل مختلف تا پیدا کردن جواب به راه خود ادامه می‌دهند. اگر شما هم تا به‌حال ساعت‌های زیادی را در کتابخانه یا اینترنت صرف تحقیق برای موضوعات مختلف کرده‌اید، احتمالاً حسابدار خوبی خواهید شد.

توجه به جزئیات

کار به عنوان حسابدار مستلزم توجه دقیق به جزئیات است؛ زیرا حتی کوچکترین خطا می‌تواند منجر به مشکلات مالی بزرگ برای شرکت شود. به همین دلیل این ویژگی یکی از معیارهای مهم تعیین کننده در میزان موفقیت شغلی یک حسابدار است.

داشتن نظم بالا

کسانی که در حرفه حسابداری مشغول به کار هستند معمولا نظم و سازماندهی بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهند. در حقیقت حسابداران باید اطلاعات مالی، اظهارنامه مالیاتی، سود و زیان شرکت و سایر داده‌ها را سازماندهی کنند؛ زیرا این امر به کاهش خطاها کمک می‌کند. به همین دلیل بسیاری از حسابداران افراد بسیار منظمی هستند.

پشتکار زیاد

اگر از آن دسته افرادی هستید که بدون توجه به شرایط چالش برانگیز یا سخت به راه خود ادامه می‌دهید، حسابداری شغل مناسبی برای شما است. در حقیقت حسابداران باید پشتکار داشته باشند تا در کار خود پیشرفت کنند؛ زیرا ورود به بازار کار حسابداری یعنی مواجه شدن با مشکلات و چالش‌های مختلف که باید برای آن آماده بود.

تیپ شخصیتی حسابدار بر اساس تست شخصیت شناسی MBTI

تست مایرز-بریگز یا MBTI یکی از معتبرترین و رایج‌ترین ابزارها و آزمون‌های شخصیت شناسی شغلی است که اولین بار توسط ایزابل مایرز و کاترین بریگز در سال ۱۹۵۶ میلادی ساخته شد. در این تست افراد توسط 4 مولفه دو قطبی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که از طریق آن 16 تیپ شخصیتی مختلف به دست می‌آید. مولفه‌های قابل اندازه‌گیری این تست شامل درون گرایی (Introverted) و برون گرایی (Extraverted)، حسی (Sensing) و شهودی (Intuitive)، احساسی (Feeling) و منطقی (Thinking) و قضاوتی (Judging) و ادراکی (Perceiving) است.

بر اساس نتایح تست MBTI مشاهده شده است که اغلب حسابداران دارای تیپ شخصیتی ISTJ یا ESTJ هستند. همچنین آمارها نشان داده‌اند که 30 درصد آن‌ها دارای تیپ شخصیتی ESTJ و 70 درصد آن‌ها دارای تیپ شخصیتی ISTJ هستند.
تیپ شخصیتی حسابدار بر اساس نتایج تست هالند

تست رغبت سنجی شغلی هالند، یکی از معتبرترین آزمون‌ها برای کشف علایق و تمایلات شغلی هر فرد است. در مدل نظری جان هالند، ۶ تیپ اصلی شغلی وجود دارد که با پاسخ دادن به سؤالات این تست، میزان علاقه و تمایل افراد به هریک از این تیپ‌های شغلی مورد سنجش قرار می‌گیرد. این تیپ های شخصیتی شامل موارد زیر است:

  • جستجوگر (Investigator)
  • هنری (Artistic)
  • اجتماعی (Social)
  • قراردادی (Conventional)
  • واقع‌گرا (Realistic)
  • مبتکر (Enterprising)

بر اساس نتایج این تست، اغلب حسابداران در دو دسته تیپ شخصیتی قراردادی و مبتکر قرار گرفته‌اند. همچنین دورترین تیپ شخصیتی از حسابداران، تیپ هنری است.

سخن آخر

تمامی ویژگی‌ها و تیپ‌های شخصیتی که در این مقاله برای حسابدار نام بردیم، به این معنی نیست که اگر کسی این ویژگی‌ها را نداشته باشد یا نتایج متفاوتی در تست‌های شخصیت‌شناسی بگیرد، نمی‌تواند به حسابدار موفقی تبدیل شود. همیشه به یاد داشته باشید که شخصیت انسان‌ها بسیار پیچیده است و نمی‌توان با ذکر چند ویژگی و نتیجه تست شخصیت‌شناسی، افراد را در گروه‌های مختلف دسته‌بندی کرد. بسیاری از حسابداران علاقه زیادی به حرفه خود دارند؛ در‌حالی‌که ممکن است تیپ شخصیتی کاملا متفاوتی از خود نشان دهند.

علاوه بر این موارد، ویژگی‌ها و مهارت‌های نرم موردنیاز برای حسابدار اکتسابی هستند و شما می‌توانید با تمرین تمامی آن‌ها را در خود تقویت کنید و تبدیل به یک حسابدار موفق شوید.

The post چه تیپ شخصیتی مناسب شغل حسابداری است؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *