وبلاگ
همه چیز درباره سود 23 درصد اوراق گواهی سپرده بانکی

همه چیز درباره سود 23 درصد اوراق گواهی سپرده بانکی

اوراق گواهی سپرده

آخرین بار 9 سال پیش بود که بانک مرکزی اجازه فروش اوراق گواهی سپره بانکی با سود 23درصد را به بانک‌ها داده بود. اما بعد از آن سود بانکی و سود اوراق گواهی مشارکت بانکی پایین‌تر آمد. حتی امسال – سال 1401 – هم بیشترین سود سرمایه‌گذاری در اوراق گواهی سپرده 18 درصد است. اما حالا بانک مرکزی مجوز دادن سود 23 درصدی اوراق گواهی سپرده عام را به بانک‌ها اعلام کرده است. البته این سود بالا شرط و شروطی هم دارد که در این مطلب «رده» آن را توضیح خواهیم داد.

چرا بانک‌ها اوراق گواهی سپرده می‌فروشند؟

یکی از راه‌های کنترل تورم در جامعه این است که دولت راه‌هایی برای جمع‌ کردن پول مردم مشخص کند تا سرمایه‌های مردم به جای رفتن به بازارهایی مانند طلا و ارز و مسکن، سر از جاهای مطمئن‌تر و کم‌آسیب‌تری دربیاورند. یکی از این راه‌ها فروش اوراق گواهی سپرده بانکی با سود بالا است. برای همین هم بانک مرکزی بعد از سال‌ها سنت‌شکنی کرده و به بانک‌ها ابلاغ کرده می‌توانند اوراق گواهی عام سپرده بانکی با سود 23 درصد به مردم بفروشند. اما اوراق گواهی سپرده عام چیست، سپرده‌گذاری در اوراق چه شرایطی دارد و برای فروش آن باید چکار کرد.

اوراق گواهی سپرده عام چیست؟

در واقع همان برگه‌ای است که بانک در ازای گرفتن پول مشتریان برای آنها صادر می‌کند. روی برگه گواهی سپرده عام اصل مبلغ سپرده‌ که به بانک داده‌اید، درج می‌شود. مدت زمان اعتبار اوراق گواهی سپرده عام و درصد سودی هم روی آن نوشته می‌شود. بانک منتشرکننده گواهی سپرده هم اصل مبلغ پول و هم سود آن را تضمین می‌کند. سود پرداختی به دارندگان سپرده هم توسط بانک ضمانت می‌شود. سود اوراق مشارکت در سال 1401 در بیشتر بانک‌ها 18 درصد محاسبه می‌شد، اما از این به بعد با مجوز بانک مرکزی امکان دادن سود 23 درصد و بالاتر توسط بانک‌های منتشرکننده اوراق وجود دارد.

چطور اوراق گواهی سپرده مدت‌دار بخریم؟

برای خرید اوراق گواهی مدت‌دار با سود 23 درصد که بانک مرکزی به تازگی مجوز فروش آن را صادر کرده است، باید بالای 18 سال سن داشته باشید. به جز شرط سن هیچ محدودیت دیگری برای افراد وجود ندارد. اما بهتر است این نکات مهم را هم در زمان خرید اوراق گواهی بانکی با بیشترین سود بدانید تا بعدها اما و اگری برایتان وجود نداشته باشد.

  • نرخ سود سالانه اوراق گواهی سپرده بانکی 23 درصد است.
  • اگر قبل از سررسید سالانه به پول‌تان نیاز پیدا کنید و از بانک اصل پول‌تان را طلب کنید، سود 10 درصد سالانه به سپرده شما تعلق می‌گیرد.
  • مدت زمان این اوراق مشارکت، حداکثر یکساله است، اما ممکن است برخی بانک‌ها آن را با سررسیدهای کمتر از یکسال هم بفروشند.
  • اوراق گواهی سپرده بانکی قابل فروش یا انتقال است. پس قبل از سررسید سالانه امکان فروش آن را به نفری دیگر دارید.

The post همه چیز درباره سود 23 درصد اوراق گواهی سپرده بانکی appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *