وبلاگ
همه‌چیز درباره VTB؛ افتتاح شعبه دومین بانک بزرگ روسیه در ایران

همه‌چیز درباره VTB؛ افتتاح شعبه دومین بانک بزرگ روسیه در ایران

در یکی دو روز گذشته در رسانه‌ها و فضای مجازی اسم یک بانک روسی شنیده می‌شود: VTB روسیه که می‌گویند دومین بانک بزرگ روسیه است. البته آشنایی ما ایرانی‌ها با این بانک روسی به سال‌ها قبل برمی‌گردد. زمانی که تیم‌ملی والیبال ایران وارد لیگ جهانی شد. VTB اسپانسر روی پیراهن تیم ملی روسیه بود و در تمام این سال‌ها والیبالی‌ها نامش را روی ستاره‌های قدبلند روس ـ موزرسکی، میخاییلف و..- دیده بودیم.

درباره VTB بانک روسیه چقدر می‌دانیم؟

می‌گویند یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های روسیه است. بانکی که سال 1990 اولین شعبه‌اش را در مسکو راه‌اندازی کرد. هدفگذاری روس‌ها از راه انداختن وی تی بانک هم ارایه خدمات به عملیات‌های تجاری خارجی شرکت‌های روسی بود. در واقع ادغام روسیه و شرکت‌های تجاری این کشور در اقتصاد جهانی. برای همین هم این بانک روسی، شروع به خریدن بانک‌های کوچک‌ کشورهای دیگر کرد. از آرمزبر بانک ارمنستان، تا مریا بانک اوکراین و اسلاونت بانک در بلاروس و بانکی در جمهوری آذربایجان. همه آنها هم بعد از ادغام در VTB بانک روسیه، تبدیل به شعبه خارجی این بانک روس در آن کشور شدند. البته نکته همه این بانک‌ها و ادغامشان در بانک وی تی وبی این بود که در کشورهایی قرار داشتند که حجم معاملات شرکت‌های روسی با آنها زیاد بود. وی تی بانک حتی یک شرکت تابعه را در آنگولا هم دارد و به تازگی فعالیت‌های خود را در کشورهای چین‌، آفریقای جنوبی‌، ونزوئلا و کشورهای عضو اتحادیه عرب هم گسترش داده است.

نکات مهم درباره VTB بانک روسیه:

  • علیشیر عثمانف، یکی از ثروتمند‌ترین مردان روسیه و یکی از مالکان باشگاه آرسنال، جزو سهامداران اصلی VTB است.
  • بانک روسی، علاقه زیادی به ورزش دارد و اسپانسر اصلی تیم ملی والیبال روسیه و باشگاه دینامو مسکو به حساب می‌آید.
  • دارایی خالص VTB تا پایان سال 2021 میلادی، 283 میلیارد دلار است.
  • براساس گزارش مجله فایننشیال تایمز در اعلام فهرست 500 شرکت بزرگ دنیا، این بانک رتبه 283ام را دارد.
  • VTB با داشتن 76هزار کارمند، دومین بانک بزرگ روسیه محسوب می‌شود.

وی تی بانک در ایران چکار می‌کند؟

این اولین بار است که یک بانک بزرگ روسی شعبه در ایران راه‌اندازی می‌کند. اما دلیل ورود وی تی بانک به ایران چیست؟ با توجه به گستردگی شعبه‌های VTB بانک در تمام دنیا (چین، آمریکای جنوبی، آفریقا و اروپای شرقی) برای بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی‌، امکان دسترسی ایران به شبکه بانکی بین‌المللی تسهیل می‌شود. در روزهایی که شبکه بانکی ایران دچار تحریم شده و امکان انتقال پول به هیچ بانک خارجی وجود ندارد، حضور یک بانک روسی که شعبه‌های زیادی در دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی دارد، می‌تواند بخشی از مشکلات معاملات ارزی شرکت‌های ایرانی و تبادلات بانکی بین المللی را آسان‌تر کند.

پشت‌پرده حضور بانک روسی در ایران

تا چند سال پیش شرط بانک مرکزی روسیه برای همکاری با شبکه بانکی ایران شرط پیوستن طرف ایرانی به FATF اعلام کرده بود. شرطی که البته هیچ‌وقت محقق نمی‌شد، چون ایران به دلیل تحریم‌ها امکان عضویت در FATF را نداشت. اما اینکه چرا بعد از سال‌ها بانک روسی چراغ سبز به شبکه بانکی ایران نشان داده، تنها یک دلیل دارد. بانک‌های روسیه هم به خاطر جنگ روسیه و اوکراین دچار تحریم‌‌های شدید بانکی شده‌اند و روسیه هم از FATF اخراج شده است. خلاصه برخلاف پیغام سازمان «سازمان توسعه تجارت» ایران که مدعی بود به خاطر تلاش‌های مستمر و پیگیری‌های این سازمان، بانک روسی حاضر شده در ایران نمایندگی راه‌اندازی کند، ظاهرا روس‌ها که از معادلات اقتصاد جهانی کنار گذاشته شده‌اند، روس‌ها به دنبال ساختن شبکه مالی جدیدی با حضور ایران، چین، کشورهای آمریکای جنوبی و چند کشور آفریقایی هستند.

The post همه‌چیز درباره VTB؛ افتتاح شعبه دومین بانک بزرگ روسیه در ایران appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *