وبلاگ
نقش کارشناسی در قیمت گذاری و تخمین قیمت خودروی دست دوم

نقش کارشناسی در قیمت گذاری و تخمین قیمت خودروی دست دوم

در حال حاضر فروش خودروی دست دوم در کشور ما بسیار راحت‌تر از خرید یک ماشین صفر است. افراد برای فروش اتومبیل خود می‌توانند از روش‌های مختلفی اقدام کنند.

بعد از روی کار آمدن سایت‌ها و سامانه‌های خرید و فروش آنلاین خودروی دست دوم و محاسبه قیمت حدودی خودرو به شکل غیرحضوری، هم افرادی که قصد فروش خودروی خود را دارند و هم اشخاص خریدار خودرو، بدون هیچ مشکلی می‌توانند نسبت به معامله خودرو در چنین سامانه‌هایی اقدام کنند. اما باید ببینیم که کارشناسی و تعیین قیمت خودروی کارکرده چگونه انجام و محاسبه می‌شود.

چه مواردی در تخمین قیمت خودروی کارکرده مؤثر هستند؟

اگر قصد فروش خودروی کارکرده خود را دارید یا به عنوان خریدار به دنبال یک خودروی مناسب هستید، باید حتماً با روش‌های برآورد و تخمین و محاسبه آنلاین قیمت خودرو کارکرده آشنا باشید. اگر مکان معامله خودروی خود را به خوبی انتخاب کرده باشید و سامانه مورد نظر از اعتبار و سابقه کافی برخوردار باشد، با خیال راحت می‌توانید کار معامله خودرو را انجام دهید.

برای اینکه دو طرف معامله متضرر نشوند، تخمین قیمت خودرو کارکرده بسیار ضروری است. در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چه مواردی در برآورد و محاسبه قیمت خودرو کارکرده دخیل هستند.

سن اتومبیل

اولین موردی که در برآورد و تخمین و محاسبه آنلاین قیمت خودرو کارکرده تأثیرگذار خواهد بود، سن اتومبیل است. خرید خودرو اگرچه در کشور ما به دلیل رشد بی‌رویه تورم به عنوان یک سرمایه‌گذاری در حال سود محسوب می‌شود، اما در واقع ماشین به عنوان یک دارایی در حال استهلاک در نظر گرفته می‌شود که به مرور ارزش آن کاهش پیدا می‌کند.

به عبارت ساده‌تر، با گذشت هر سال از عمر ماشین مورد نظر، قیمت خرید آن کاهش می‌یابد. این حالت که به آن استهلاک سنی خودرو می‌گویند، در خودروهای مختلف متفاوت است. یعنی ممکن است دو خودروی یکسان در یک سال تولید شده باشند، اما به دلیل کارکرد متفاوت به یک اندازه قیمت‌گذاری نشوند.

کارکرد خودرو

در بخش بالا اشاره‌ای به کارکرد خودرو داشتیم که به عنوان یک گزینه دیگر در تخمین قیمت خودرو دست دوم مؤثر است. کارکرد یک خودرو در کنار سال ساخت یا سن آن بررسی می‌شود. هر چه کارکرد یک ماشین بیشتر باشد، مسلماً استهلاک آن پایین‌تر و ارزش آن کمتر است.

اتومبیل‌ها خصوصاً نمونه‌های داخلی با افزایش مسافت طی شده دچار فرسودگی بیشتری می‌شوند که این مسئله می‌تواند روی ظاهر خودرو، عملکرد و هزینه‌های جانبی آن مانند تعمیر قطعات تأثیر بگذارد. معمولاً خودرویی که قبلاً زیاد رانده شده است، مشکلات اساسی زیادی در موتور، گیربکس و سایر قسمت‌های خود دارد. همین عوامل در کنار هم روی برآورد و تخمین و محاسبه آنلاین قیمت خودرو کارکرده تأثیرگذار هستند.

زمانی که یک فروشنده اتومبیل وارد یک سامانه آنلاین خرید و فروش خودرو می‌شود، مشاهده خواهد کرد که در بخش وارد کردن اطلاعات برای تخمین قیمت، باید مسافت طی شده را وارد کند تا اتومبیل قیمت‌گذاری شود.

اگرچه تا این مرحله کار تخمین و استعلام قیمت خودرو کارکرده به صورت آنلاین و بر اساس اطلاعات دریافتی از فروشنده انجام می‌شود، اما در نهایت قبل از بستن قرارداد معامله، کار کارشناسی قیمت خودرو به صورت حضوری هم انجام خواهد شد. به این صورت که علاوه بر موارد دیگر، کیلومترشمار خودرو از لحاظ عدم دستکاری بررسی خواهد شد.

سلامت خودرو

نیازی به گفتن نیست که سلامت خودرو هم از دیگر عوامل برآورد هزینه خودروی دست دوم محسوب می‌شود. اتومبیلی که به طور مداوم سرویس شده باشد، به طور قطع نه تنها سالم‌تر است بلکه به دلیل عملکرد خوب خود هزینه کمتری را به خریدار تحمیل می‌کند.

سلامت خودرو طی دو مورد مجزا از جمله سلامت موتوری و سلامت بدنه تعیین می‌شود. بر این اساس ضربه‌های احتمالی وارد شده به خودرو و رنگ بدنه از موارد تعیین کننده در سلامت بدنه هستند. این در حالی است که وضعیت موتور، گیربکس، جلوبندی، سیستم تعلیق و موارد مشابه دیگر در تعیین سلامت کلی خودرو مؤثر هستند.

بیمه خودرو

علاوه بر موارد بالا بیمه خودرو نیز در تخمین قیمت خودرو کارکرده تأثیرد دارد. بر این اساس هر چه مدت زمان بیمه یک ماشین بیشتر باشد، قیمت آن هم بالاتر خواهد رفت. خودروهایی که همزمان از چند نوع بیمه مانند بیمه بدنه و شخص ثالث استفاده می‌کنند، قیمت بیشتری خواهند داشت.

علاوه بر عوامل بالا، مواردی همچون آپشن‌های اضافی خودرو مثل سیستم صوتی حرفه‌ای، تعداد مالکیت اتومبیل، در دسترس بودن قطعات خودرو، میزان تقاضای بازار و قیمت حدودی خودرو در زمان فروش در تخمین قیمت آن مؤثر هستند.

نحوه برآورد و تخمین و محاسبه آنلاین قیمت خودرو کارکرده

هنگامی که به دنبال خرید یک خودرو دست دوم هستید، باید از قیمت‌گذاری درست خودروهای لیست شده برای خرید مطمئن شوید. در توضیحات پیشین به موارد زیادی اشاره کردیم که هنگام تعیین ارزش یک خودروی کارکرده از آن‌ها استفاده می‌شود.

اما به طور کلی وقتی وارد یک سامانه آنلاین خرید و فروش خودرو می‌شوید، مشاهده خواهید کرد که قیمت خودرو بر اساس عواملی چون نام و مدل خودرو، کارکرد خودرو، وضعیت بدنه، سال ساخت، رنگ خودرو و گاهی اوقات آسیب‌های احتمالی تعیین خواهد شد.

اگرچه بیشتر فروشندگان علاقه‌ای به نشان دادن آسیب‌های خودروی خود ندارند، به همین دلیل این مورد کمتر در سامانه‌ها مشاهده می‌شود و حتی در صورت وجود اختیاری است.

با وارد کردن اطلاعات، خودروی مورد نظر برای فروش در لیست انتظار قرار می‌گیرد تا مشتریان پس از بررسی و مقایسه آن با دیگر خودروها نسبت به خرید آن اقدام کنند. سپس خریدار و فروشنده باید در محل معامله حاضر شده و کار کارشناسی خودرو برای اطمینان از صحت اطلاعات به صورت حضوری انجام ‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب به نحوه محاسبه و تخمین قیمت خودرو به شکل آنلاین و بر اساس موارد گوناگون پرداختیم. شما هم می‌توانید از طریق سامانه‌های آنلاین معتبر نسبت به معامله خودروی خود اقدام کنید و یا برای خرید یک خودروی کارکرده دست به کار شوید.

اما به این موضوع دقت داشته باشید که در نهایت خودروی مورد نظر شما باید به صورت حضوری و بر اساس بیش از 100 مورد گوناگون تحت کارشناسی تخصصی قرار بگیرد تا قیمت تعیین شده برای آن کاملاً دقیق باشد.

The post نقش کارشناسی در قیمت گذاری و تخمین قیمت خودروی دست دوم appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *