وبلاگ
سرمایه‌گذاری صبورانه چیست؟

سرمایه‌گذاری صبورانه چیست؟

سرمایه گذاری صبورانه

این تصور اشتباه برای بسیاری از افراد جا افتاده است که نمی­توان با پول کم، وارد دنیای سرمایه‌­گذاری شد و برای به دست آوردن سود رضایت بخش، حتما باید مبالغ کلانی را تزریق کرد. اما واقعیت امر این است که در عصر حاضر که بازارهای مالی در حال گسترش هستند، این امکان وجود دارد که حتی با چندصد هزار تومان سرمایه‌گذاری را آغاز کرد و متناسب با آن بازدهی خوبی کسب کرد.

جدا از این حقیقت که سرمایه­‌گذاری هم مانند هر کار دیگری فوت‌های کوزه­گری خودش را دارد، یک اصل همواره ثابت است: ارزش سرمایه‌گذاری با گذر زمان مشخص می‌­شود. بنابراین واقع­‌بینی و صبوری از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک سرمایه­‌گذار موفق هستند.

امکان ندارد در رابطه با مبحث سرمایه­‌گذاری مطالعه یا حتی جست و جوی ساده­‌ای در اینترنت کرده باشید و نام آقای وارن بافت به چشم‌تان نخورده باشد. این سرمایه­‌گذار بزرگ و موفق، توصیه‌های بسیاری در قالب کتاب، مصاحبه و مقالات برای سرمایه­‌گذاران تازه‌­کار داشته است. اما تجربه ثابت کرده که مهم‌ترین و کاربردی‌ترین توصیه‌ها، همیشه کوتاه‌ترین‌ها هستند. وارن بافت می‌گوید:

«بازار بورس، جایی است برای انتقال پول از آدم‌های عجول به آدم‌های صبور»

صبور بودن در هر زمینه­‌ای، به شرط آن که محافظه‌کارانه و حساب شده باشد، ضامن موفقیت شما خواهد بود. سرمایه‌­گذاری هم از این قاعده مستثنی نیست. صبر در سرمایه­‌گذاری به صورت زیر تعریف می‌­شود:

صبر در سرمایه‌گذاری به معنای طراحی استراتژی شخصی، داشتن نقشه راه و باقی ماندن در مسیری است که بر اساس شرایط بازار و متغیرهای تاثیرگذار بر دارایی‌های سبد سرمایه‌گذاری شما طراحی شده است.

سرمایه­‌گذاری صبورانه، استراتژی مورد علاقه سرمایه­‌گذاران محافظه­‌کار است. در این نوع سرمایه­‌گذاری، سرمایه‌گذار (بدون در نظر گرفتن بازار فعالیت و ویژگی‌های شخصیتی) اقدام به سرمایه­‌گذاری بلندمدت کرده و در طول زمان، در عین حفظ سرمایه اصلی، کم‌کم به دارایی‌های خود اضافه کرده تا میزان بازدهی و سود خود را افزایش دهد.

بنابراین نتیجه می­گیریم که سرمایه­‌گذاری صبورانه با چشم‌انداز بلندمدت، بازدهی بهتری نسبت به استراتژی‌های کوتاه‌مدت و حریصانه دارد. بله! من هم به عنوان یک سرمایه­‌گذار (آن هم در این شرایط اقتصادی) کاملا درک می­کنم که صبور بودن در بازارهای مالی بسیار سخت‌تر از چیزی است که به نظر می­‌رسد؛ اما تضمین می­کنم به محض درک نقش تاثیرگذار صبر در طراحی استراتژی هایتان، نتایج مثبتی خواهید گرفت. در ادامه به عناصر تاثیرگذار در سرمایه­‌گذاری صبورانه، نقش هر عنصر در بهبود بازدهی استراتژی‌های شما و نحوه پیاده‌سازی تکنیک‌های صبور بودن در سرمایه­گذاری می­پردازیم.

صندوق سرمایه‌گذاری

عنصر اول: بازدهی بلندمدت سهام

بعد از پشت سر گذاشتن مراحل آموزش و سپس آزمون و خطا، بالاخره زمان آن است که با پول واقعی که سرمایه زندگی یا بخش بزرگی از پس‌اندازتان است وارد بازار شوید. این مرحله شجاعت زیادی می­‌طلبد! وجه مشترک بسیاری از تعاریف سرمایه­‌گذاری این است که قطعیتی وجود ندارد؛ بنابراین باید متوجه باشید که دارید سرمایه احتمالا عزیزتر از جان‌تان را کجا می‌گذارید. این حقیقت که سرمایه­‌گذاری‌های مالی می­‌توانند زیان­‌ده باشند غیرقابل انکار است. فرقی نمی­کند تازه­کار باشید یا همین دیروز سالگرد ده سال سرمایه­‌گذار بودن‌تان را جشن گرفته باشید؛ خطراتی که در این مسیر وجود دارند هر لحظه ممکن است سرمایه شما را تهدید کنند. این خطرات به دو دسته تقسیم می­شوند:

  • اشتباهات شما به عنوان سرمایه‌­گذار: خودتان را سرزنش نکنید. حرفه­‌ای‌ترین‌ها و با سابقه‌ترین‌ها هم اشتباه می‌کنند.
  • غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار و وابسته بودن آن به عوامل غیرقابل پیش‌بینی خارجی: چه کسی فکرش را می­‌کرد که یک ویروس نیم وجبی کل دنیا را تعطیل کند؟!

اما با وجود تمام این خطرات، یک سری الگوها و حقایق در این بازار به راحتی قابل مشاهده هستند که به موقعش منجی شما خواهند شد.

در حوزه اقتصاد، چرخه‌های رونق و رکود وجود دارند که در بازار سهام اصطلاحا با نام‌های بازار گاوی و بازار خرسی شناخته می­‌شوند. بر اساس بررسی سوابق نمودارها در مدت زمان نسبتا طولانی، تحلیل­گران به این نتیجه رسیده‌­اند که بازار سهام با گذشت زمان تمایل به حرکت صعودی دارد. توجه داشته باشید که دوره بازار گاوی معمولا نسبت به شرایط خرسی طولانی‌تر است و بعد از دوره سقوط، بازار وارد دوره بازیابی می­‌شود.

سوالی که پیش می­‌آید این است که دقیقا کجای این پروسه باید صبور بود؟

همان‌طور که می­‌دانید، نوسان جزء جدایی‌ناپذیر بازار است. یک سرمایه­‌گذار صبور می‌­تواند با نگهداری از سهام خود در بلندمدت، انتظار بازدهی بالایی داشته باشد. برای کسب این بازدهی باید بتوانید در جریان افت‌های کوتاه‌مدت بازار، سهم‌های خود را حفظ کنید، توانایی حفظ دارایی‌های خود را برای دهه‌ها داشته باشید و سبد خرید متنوعی بسازید تا در صورت کاهش قیمت یک یا دو سهم، تمام پرتفوی شما تحت تاثیر قرار نگیرد. به طور کلی، برای نشان دادن صبر در این حالت، باید بتوانید سهام خود را در جریان نوسانات کوتاه‌مدت بازار با تمرکز بر نتایج بلندمدت حفظ کنید.

مقایسه سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت با سپرده بانکی

عنصر دوم: بازگشت به میانگین

یکی دیگر از حقایقی که ما را به سوی عنصر دوم صبر هدایت می­‌کند ماهیت بازارهای گاوی و خرسی است. نکته­‌ای که شاید کمتر به آن اشاره شده باشد این است که منشا این بازارها اصولا احساسات سرمایه­‌گذاران، مانند ترس و طمع است. در شرایط این­‌چنینی، بیشتر بازارها تمایل به پیروی از چرخه‌های رکود و رونق اقتصادی دارند، اما امان از این بازار سهام که همیشه باید یکه­‌تاز باشد! این بازار معمولا با افزایش یا کاهش بیش از حد قیمت‌ها واکنشی فراتر از حد معقول و معمول نسبت به این شرایط نشان داده است. دلیل این واکنش به زبان ساده مربوط به نسبت P/E است. شاخص‌های ترس و طمع سرمایه‌گذاران باعث شده است که نسبت P/E در برخی سال‌ها بسیار بالا یا پایین‌ باشد، اما بر اساس ارزیابی‌های بلندمدت صورت گرفته روی برخی شاخص‌های مالی همچون P/E، آن‌ها معمولاً در محدوده‌های مشخصی باقی می­‌مانند. به طور کلی سرمایه­‌گذارانی که سهامی با P/E کمتر از میانگین خریداری کرده‌اند، بر اساس ترکیبی از بازدهی بلندمدت بازار سهام و بازگشت به میانگین ارزیابی‌ها، بازدهی بیشتری کسب کرده‌اند.

در این جا باز به همان سوال تکراری برمی­گردیم که دقیقا کجای این پروسه باید صبور بود؟

پاسخ ساده است. اصلی ترین زمانی که شما به رویکرد سرمایه­‌گذاری صبورانه احتیاج دارید زمانی است که قصد خرید سهامی را دارید که قیمتش نزولی شده و اکنون کمتر از ارزش ذاتی خود به فروش می‌­رسد؛ به این امید که در آینده دور یا نزدیک ارزش آن به محدوده میانگین یا ارزش ذاتی بازگردد. در این شرایط، در درجه اول باید مطمئن شوید که سهام مورد نظر محبوبیتش را از دست داده و با ترس و عدم اطمینان با آن برخورد می­‌شود. در این شرایط معمولا سهام دچار نوسانات کوتاه‌مدت شده و وارد کانال نزولی می­‌شود؛ اما در نهایت ممکن است یک موقعیت بازگشتی خوب برای رسیدن به ارزش ذاتی سهام ایجاد کند.

بگذارید این بخش را با یک مثال تمام کنیم: سرمایه­‌گذار سهمی به قیمت ۵ هزار تومان خریداری کرده است. بعد از مدتی، این سهم وارد کانال نزولی شده و قیمت آن به ۴ هزار تومان می‌­رسد. سرمایه‌­گذار مورد نظر در این شرایط دو انتخاب پیش­رو دارد.

  • نگهداری سهم به امید افزایش قیمت در آینده
  • فروش سهم و خرید مجدد آن در پروسه نزولی شدن

در این شرایط، با ورود سهم به کانال نزولی، سرمایه‌­گذار شروع به فروش سهم خود در قیمت ۴ هزار تومان می‌­کند. سپس تا پایین آمدن قیمت آن به ۳ هزار تومان صبر کرده و سپس در این بازه قیمتی، اقدام به خرید دوباره و بیشتر سهم مورد نظر می­‌کند. در این صورت، حتی اگر سهم در آینده با قیمت ۶ هزار تومان هم به فروش برسد، باز هم سود بالاتری نسبت به استراتژی نگه‌داری سهم حاصل می­شود. ترکیب عنصر اول و این عنصر کولاک می‌کند!

عنصر سوم: مهارت سرمایه­‌گذار

بر خلاف نتیجه­‌ای که احتمالا تا این جا به آن رسیده‌­اید، رویکرد سرمایه­‌گذاری صبورانه از آن فرمول‌هایی نیست که یک‌­شبه یاد بگیرید و پول‌تان از پارو بالا برود. اگر منطقی فکر کنید، می‌­بینید کمتر چیزی در زندگی به راحتی و به سرعت آموخته می­‌شود. برای یادگیری مهارت‌های سرمایه­‌گذاری باید حداقل یک سال زمان صرف کنید؛ اما این ابدا چیز بدی نیست. قبول داریم که یک سال زمان زیادی است، اما فراموش نکنید که این زمان، زمانی پویاست. شما در حین آزمون و خطا و کسب تجربه این مهارت را یاد می­‌گیرید و این کم چیزی نیست. ممکن است در ابتدا حس کنید در دریایی از اطلاعات غرق شده­‌اید و هر لحظه ممکن است سرتان کاملا زیر آب برود، اما این فقط به این خاطر است که شما بیش از حد درگیر حجم زیادی اطلاعات شده­‌اید که کاملا برای شما تازگی دارند. کمی به خودتان زمان بدهید. این پروسه زمان‌بر است، اما به این معنی نیست که به پایان رساندن آن ناممکن یا بیهوده است. تنها ابزارهایی که برای حرکت در این مسیر احتیاج دارید صبر و پشتکار هستند.

حرف آخر: شما با به کاربردن عناصر سرمایه‌گذاری صبورانه قادر به حفظ موقعیت‌های معاملاتی خود در بلندمدت هستید و مطمئن باشید انتخاب سهام مناسب با قیمت کمتر از ارزش ذاتی از آنچه که فکر می‌کنید ساده‌تر است. فراموش نکنید حداقل دستاورد شما از طی کردن فرآیند یادگیری سرمایه­‌گذاری و تکنیک‌های آن (حالا هر چقدرکه طول بکشد!) این است که بعد از این مدت در جایگاهی قرار می­‌گیرید که به آن اطمینان دارید و دیگر حس نمی­‌کنید با چشم بسته در حال دویدن هستید!

The post سرمایه‌گذاری صبورانه چیست؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *