وبلاگ
دلایل مسدود شدن حساب بانکی چیست؟

دلایل مسدود شدن حساب بانکی چیست؟

دلایل مسدود شدن حساب بانکی

خداوند عالم مسدود شدن حساب بانکی را نصیب هیچ کس نکند. اما کار دنیاست و ممکن است شما هم به هر دلیلی با مشکل مسدود شدن حساب بانکی مواجه شوید. خلاصه مسدود شدن حساب بانکی اتفاق بدی است؛ به خصوص اگر موجودی قابل توجهی هم داخل حساب‌تان باشد. برای همین اگر با چنین مشکلی روبه‌رو شدید، اول از هر چیز باید بدانید دلایل مسدود شدن حساب بانکی چه چیزی بوده و بعد هم دنبال راهکار برای رفع مسدود شدن حساب بانکی بگردید.

روش های مسدود کردن کارت عابر بانک

توقیف یا مسدودی حساب بانکی یعنی چه؟

مسدود شدن حساب بانکی یعنی بلوکه شدن پولی که در آن حساب بانکی نگه می‌داشته‌اید. در واقع صاحب حساب و پول، امکان استفاده و دسترسی به پول خودش را ندارد. پس نه می‌تواند پول را برداشت کند، نه آن را به حسابی دیگر انتقال بدهد. دلایل مسدود شدن حساب بانکی ممکن است به دستور مراجع قضایی، بانک مرکزی و حتی اشخاص صورت بگیرد.

اگر مراجع قضایی دستور توقیف حساب و مسدودی پول را بدهند، بانک‌ها هم موظف به انجام دستور هستند و چاره‌ای ندارند جز مسدود کردن حساب بانکی فرد مورد نظر. دستور رفع توقیف حساب بانکی هم باید از مراجع قضایی مسدودکننده حساب به بانک ابلاغ شود. یکی دیگر از عوامل مسدود شدن دستور بانک مرکزی برای بسته شدن حساب‌های راکد است. یعنی اگر شما دو حساب سپرده در یک بانک داشته باشید و یکی از حساب‌ها هیچ تراکنشی طی شش ماه گذشته نداشته باشد، بانک مرکزی، بانک‌ها را ملکف کرده حساب راکد بسته شود.

البته تفاوت این مسدودی در امکان انتقال مبلغ داخل حساب به حساب دیگر آن فرد است و پول داخل حساب بانکی بازداشت نمی‌شود. امکان مسدود شدن حساب بانکی توسط خود فرد هم وجود دارد. مثلا اگر کارت بانکی یا یکی از چک‌های مشتری بانک به سرقت برود، او با مراجعه به شعبه می‌تواند خواستار مسدود شدن حسابش بشود.

دلایل مسدودی حساب بانکی

دلایل مسدود شدن حساب بانکی معمولا به یکی از ۷ نکته پایین برمی‌گردد. البته رفع مسدودی هر کدام از این دلایل راه و روش مخصوص به خودش را دارد. در بعضی از دلایل مسدودی مانند دستور مراجع قضایی کاری از دست صاحب حساب برنمی‌آید. بعضی مواقع هم مانند بسته شدن حساب توسط بانک که به دلیل راکد بودن حساب یا نقص مدارک اتفاق می‌افتد، با مراجعه حضوری به شعبه ماجرا ختم به خیر می‌شود.

مراجع قضایی

پیش می‌آید که مراجع قضایی برای احقاق حق فرد شاکی یا مردم، دستور به مسدود شدن حساب بانکی بدهند. دلیل مسدودی حساب بانکی از سوی مراجع قضایی معمولا شکایت دیگری است که در محاکم قضایی در جریان است. پس تا روشن شدن تکلیف آن شکایت و حکم قطعی دادگاه، حساب مسدود خواهد ماند.

برای رفع مسدودی مراجع قضایی و پلیس فتا ابتدا باید به بانک مراجعه کرد و نامه‌ سیستم قضایی را که باعث مسدودی حساب شده از مسئول بانک گرفت. بعد هم به دادگاه یا پلیس فتا مراجعه کرد. در سایر موارد مانند ضمانت وام و اداره ثبت و چک بلامحل هم واضح است که باید نسبت به برطرف شدن شکایت و جلب رضایت شاکی اقدام کنید و یا در انتظار صدور رای حکم دادگاه بمانید

شورای حل اختلاف

مسدود شدن حساب بانکی در شورای حل اختلاف شباهت زیادی به دلایلی دارد که درباره مراجع قضایی گفتیم. یعنی اینجا هم پای احقاق حق و تامین خواسته شاکی وسط است. برای همین هم تا زمان روشن شدن تکلیف پرونده، حساب بانکی خوانده مسدود می‌ماند.

پلیس فتا

مسدود شدن حساب بانکی توسط پلیس فتا معمولا به یکی از این سه دلیل اتفاق می‌افتد: از اطلاعات حساب شما برای درگاه‌های جعلی ( فیشینگ و کلاهبرداری) یا پولشویی استفاده شده است. شخصی با اطلاعات کارت شما قصد برداشت داشته اما اشتباه وارد کردن رمز دوم کارت باعث مسدودی حساب شده است. دلیل آخر هم به ثبت شکایت از شما در قوه قضاییه برمی‌گردد که با دستور قاضی اتفاق افتاده است.

ضمانت وام

یکی از دلایل پرتکرار مسدود شدن حساب بانکی به خاطر ضمانت وام است. در صورتی که شما ضامن کس دیگری شوید تا وام بگیرد و وام گیرنده به تعهدات خود اقدام نکند، بانک حساب ضامن را مسدود می‌کند تا طلبش را از وام‌گیرنده وصول کند.

چک برگشتی

اگر صاحب حساب چک بلامحل صادر کند، بانک به مدت هفت سال از زمان تاریخ چک برگشتی حساب او را مسدود خواهد کرد.

اداره ثبت

اداره ثبت هم می‌تواند دستور مسدود شدن حساب را بدهد. مثلا اگر خانمی به دنبال گرفتن مهریه از طریق اجرای اداره ثبت همسرش برود، می‌تواند حکم مسدود کردن حساب و باقی اموال او را بگیرد.

مقررات داخلی بانک‌ها

گاهی بانک برای روشن کردن تکلیف حساب‌های راکد که توضیحش را قبلا در رده داده‌ایم، یا حساب‌های با مشخصات ناقص و نامعلوم اقدام به مسدود کردن حساب می‌کند. البته این مسدودی معمولا با مراجعه به بانک قابل برطرف شدن است.

روش‌های رفع انسداد حساب بانکی

بسته به این‌که دلایل مسدود شدن حساب بانکی فرد چه چیزی بوده، باید نسبت به رفع مسدودی حساب بانکی اقدام کند. برای رفع مسدودی مراجع قضایی و پلیس فتا ابتدا باید به بانک مراجعه کرد و نامه‌ سیستم قضایی را که باعث مسدودی حساب شده از مسئول بانک گرفت. بعد هم به دادگاه یا پلیس فتا مراجعه کرد. در سایر موارد مانند ضمانت وام و اداره ثبت و چک بلامحل هم واضح است که باید نسبت به برطرف شدن شکایت و جلب رضایت شاکی اقدام کنید و یا در انتظار صدور رای حکم دادگاه بمانید.

شرایط افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر 18 سال

شرایط برداشت پول از حساب مسدود شده

همین‌جا خیال‌تان را راحت کنیم. امکان برداشت یا انتقال پول از حساب مسدود شده وجود ندارد. تا وقتی مرجعی که دستور مسدود شدن حساب را داده، رفع توقیف همان حساب را به بانک ابلاغ کند، صاحب حساب مسدود شده امکان برداشت پول از آن حساب را ندارد. پس تنها راه موجود برای دسترسی به مبلغ داخل حساب، حل مشکل قضایی و انجام مراحل رفع مسدودی حساب در مراجع قضایی و همان‌جایی است که دستور بازداشت پول شما را داده است.

The post دلایل مسدود شدن حساب بانکی چیست؟ appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *