وبلاگ
حداقل حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان در 1402

حداقل حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان در 1402

حداقل حقوق کارگران و کارمندان و بازنشستگان

حداقل دستمزد کارگران در ۱۴۰۲

پس از یکی دو جلسه ناموفق میان نماینده کارگران، نمیانده کارفرمایان و نماینده دولت، بالاخره درجلسه سیصد و چهاردهم شواری عالی کار، بر افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ توافق شد. بر اساس تصمیم‌گیری این شورا، حداقل دریافتی کارگران با بعد خانوار 3/3 نفر از مبلغ 6 میلیون و 433 هزار و 117 تومان در سال ۱۴۰۱ به 8 میلیون و 208 هزار و 300 تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش خواهد داشت.

در پایان جلسه شورای عالی کار علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: طبق قولی که وزیر تعاون داده است، اگر افزایش 20 درصد حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۲ با تغییر جدیدی همراه شود، همان افزایش را برای حقوق کارگران نیز باید اعمال کنیم.

نحوه تعیین حقوق و دستمزد کارگران براساس پارامترهایی مانند تورم و هزینه سبد معیشت کارگران افزایش پیدا می‌کند.

کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲

ظاهرا تصیم دولت، وزارت تعاون و شورای عالی کار برای تمام کارکنان در ایران یکسان گرفته شد و افزایش 20 درصدی برای همه اعمال شد. به این ترتیب با رشد بیست درصدی میزان حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال آینده حداقل حقوق به ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسید. مطابق تصمیم دولت و تایید مجلس حداکثر حقوقی که فردی می‌تواند از دولت دریافت کند ۵۵ میلیون تومان است. البته این مورد استثنائاتی هم دارد. بر این اساس کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس اعضای هیأت‌علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی، حق محرومیت از مطب (تمام وقت جغرافیائی)، اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از حکم این جزء مستثنی است.

جدول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲

۵٫۳۰۸٫۲۸۴ تومان

پایه حقوق

۱٬۱۰۰٫۰۰۰ تومان

بن کارگری

۹۰۰٫۰۰۰ تومان

حق مسکن

۵۳۰٫۸۲۸ تومان برای هر فرزند

حق اولاد

۲۱۰٫۰۰۰ تومان

پایه سنوات

۸٫۲۰۸٫۳۰۰ تومان

جمع کل

بر اساس خانوار ۳/۳ نفره

قانون عیدی، سنوات و پاداش سال 1400 + نحوه محاسبه

جدول حداقل حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی

تمام افرادی که در شرکت‌های خصوصی، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و مشاغل آزاد کار می‌کنند و جزو بیمه‌شدگان تامین اجتماعی هستند، در بخش حقوق و دستمزد جزو کارگران تامین اجتماعی به حساب می‌آیند. یعنی حتی اگر شما کارمند شرکتی خصوصی باشید، اما بیمه تامین اجتماعی دارید، باز هم جزو کارگران تامین اجتماعی محسوب خواهید شد.

سال ۹۸

میزان افزایش

سال ۹۹

میزان افزایش

سال ۱۴۰۰

میزان افزایش

سال ۱۴۰۱

حداقل دستمزد مجرد ۱,۸۷۶,۸۸۲ تومان حدود ۲۶ درصد ۲,۶۱۰,۴۸۲ تومان حدود ۳۹ درصد ۳,۸۴۵,۴۹۵ تومان حدود ۵۷.۴ درصد حدود 5,679,750 تومان
حداقل دستمزد با یک فرزند ۲,۰۲۸,۵۷۰ تومان ۲,۶۰۵,۸۸۲ تومان ۳,۹۷۱,۰۴۱ تومان حدود 6,307,725 تومان
حداقل دستمزد با دو فرزند ۲,۱۸۰,۲۵۸ تومان ۲,۶۰۵,۸۸۲ تومان ۴,۲۳۶,۵۹۱ تومان حدود 6,725,700 تومان

نکته: این رقم‌ها، برای کارگران با یک سال سابقه کار محاسبه شده و برای افرادی که سنوات بیشتری دارد، متفاوت است. در این جدول، نرخ افزایش درصد اهمیت دارد و می‌توانید بر اساس آن، حقوق سال آینده خود را محاسبه کنید.

تصمیم‌های مالی بانکی قانون بودجه 1401

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری

برای بازنشستگان کشوری و لشگری هم افزایش ۲۰ درصدی نسبت به آنچه در سال ۱۴۰۱ دریافت می‌کردند اعمال خواهد شد. اما تصمیمات مرتبط با حقوق و دستمزد این بخش از کشور به اینجا ختم نشد زیرا در مورد سن بازنشستگی هم نکاتی مصوب شد. به طور مثال در صورت درخواست فرد سیستم اداری می‌ةواند ۲ سال سن بازنشستگی متقاضی را به تاخیر بیندازد. با تصویب مجلس، پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی‌سال و تا سقف ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

نکته: خوب است بدانیم به چه کسانی بازنشستگان کشوری می‌گویند؛ طبق قوانین حقوق اداره کار، هر کسی که بین 25 تا 30 سال برای یکی از ادارات دولتی یا وابسته به دولت کار کرده باشد و البته بالای 55 سال هم سن داشته باشد، بازنشسته کشوری به حساب می‌آید. البته دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد کرده بود سن بازنشستگی ۲ سال افزایش پیدا کند که با مخالفت مجلس مواجه شد.

وام صد میلیونی بدون ضامن

افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی

افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1401 شامل افرادی می‌شود که در حقیقت بازنشسته سازمان تامین اجتماعی هستند و بعد از 30 سال کار در کارگاه یا شرکت حصوصی یا مشاغل آزاد دیگر، بازنشسته این سازمان بیمه‌ای شده‌اند، اما در اصطلاحات حقوق و دستمزد، به این بازنشستگان، مستمری بگیران تامین اجتماعی گفته می‌‌شود.

سال گذشته با طرح همسان‌سازی حقوق که هدفش نزدیک کردن حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به بازنشستگان کشوری بود، مستمری بگیران از افزایش 39 درصدی حداقل حقوق بهره بردند؛ یعنی سال گذشته حداقل حقوق یک مستمری بگیر تامین اجتماعی با 30 سال سابقه کار، چیزی حدود 4 میلیون و 200 هزار تومان بود. اما درباره افزایش حقوق مستمری بگیران در سال 1401 هنوز خبری به بیرون درز نکرده و همه‌چیز بستگی به جلسه شورای عالی کار دارد که در اسفند ماه هر سال برگزار می‌شود و درباره پایه حقوق سال 1401 تصمیم‌گیری می‌کند. اما شنیده‌ها از افزایش 10درصدی حقوق مستمری بگیران برای سال آینده خبر می‌دهند و احتمالا مبلغ ثابتی هم به آن اضافه خواهد شد.

مالیات حقوق و دستمزد چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

شورای عالی کار چه زمان تصمیم می‌گیرد؟

بر اساس ماده 41 قانون کار، تعیین حداقل حقوق کارگران بر عهده شورای عالی کار است:‌ «شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین کند: ۱- حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. ۲- حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده را که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود، تامین کند.»

اعضای این شورا شامل ۳ نماینده كارگران، ۳ نماینده كارفرمایان و ۳ نماینده دولت به ریاست وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی است. متولی برگزاری جلسات شورای عالی کار، معاون وزیر کار است که دبیری این شورا را هم بر عهده دارد. این شورا البته میزبان اعضای غیررسمی بسیاری می‌شود. تجربه نشان داده که بحث‌های این شورا آنچنان طولانی و پرتب‌وتاب است که در یک جلسه توافقی به دست نمی‌آید.

چرا تعیین حداقل حقوق سخت است؟

چون تنها نمی‌شود به مزیت‌های افزایش حداقل دستمزد کارگران فکر کرد. این افزایش، همانند دومینو روی بسیاری از افزایش قیمت‌ها هم اثر خواهد داشت و از سویی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که سهم دستمزد در قیمت تمام ‌شده تولید هر کالا یا خدماتی آن‌ قدر بالا نرود که منجر به زیان تولید و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شود و در آخر باز همان کارگران آسیب ببینند.

حداقل دستمزد کارگران در سال 1401 چقدر بود؟

معمولا در دو ماه پایانی سال، همه به فکر تعیین حداقل حقوق برای سال آینده (در اینجا می‌شود سال 1401 شمسی!) هستند. خبرهایش به سرعت می‌چرخد و دست به دست می‌شود. چرا؟ چون تعیین حداقل حقوق، درصد افزایش همه حقوق‌ها را معلوم می‌کند، افزایش هزینه خدمات را مشخص می‌کند و…

بنابر اعلام وزیر کار، حداقل حقوق کارگران در سال 1401 حدود ۵۷.۴ درصد افزایش پیدا کرد. به این ترتیب این رقم‌ها را برای محاسبه حقوق باید در نظر داشت؛

  • کمک هزینه مسکن از ۴۵۰ به ۶۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.
  • بن کارگری از ۶۰۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزارتومان افزایش پیدا کرد.

حداقل حقوق یک کارگر با دو فرزند ۶ میلیون و ۷۲۵ هزارتومان تعیین شد. حداقل حقوق یک کارگر با یک فرزند هم ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار تومان اعلام شد.

جزئیات دستمزد کارگران در سال 1401

  • حقوق روزانه: ۱۳۹,۳۲۵ تومان
  • حقوق ماهیانه: ۴,۱۷۹,۷۵۰ تومان
  • پایه سنوات روزانه: ۷,۰۰۰ تومان
  • حق مسکن: ۶۵۰ هزار تومان
  • بن کارگری: ۸۵۰ هزار تومان

حداقل حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان در سال 1400

حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 1400

به‌روزرسانی ۲۳ اسفند ۹۹ | حداقل حقوق و دستمزد کارگران 1400 مشخص شد و ردیف‌های آن به شرح زیر است. بعد از مشخص شدن جزئیات بیشتر، این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد؛

  • دستمزد روزانه: ۸۸۵,۱۶۵ ریال
  • دستمزد ماهیانه: ۲۶,۵۵۴,۹۲۵ ریال
  • پایه سنوات: ۱,۴۰۰,۰۰۰ ریال
  • بن: ۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال
  • مسکن: ۴,۵۰۰,۰۰۰ ریال

به این ترتیب و با توجه به رقم‌هایی که تاکنون منتشر شده، حداقل دستمزد کارگران در سال 1400 حدود ۴ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده ٣ نفری خواهد بود. در واقع حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 1400 حدود ٣٩ درصد افزایش خواهد داشت.

افزایش حقوق کارمندان دولت در بودجه سال 1400

بد نیست بدانید بر اساس بودجه 1400 میزان افزایش کارمندان دولت و سازمان‌ها و نهادهای وابسته و خلاصه همه حقوق‌بگیران دولتی (شامل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات)، ۲۵ درصد پیش‌بینی شده است.

یعنی برخلاف تصمیم‌گیری سال گذشته، امسال میزان افزایش حقوق کارگران از کارمندان بیشتر خواهد بود. جزئیات بیشتر بودجه 1400 را می‌توانید در لینک زیر بخوانید؛

تصمیم‌های مالی بانکی بودجه 1400

حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 99

حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 99

به‌روزرسانی 23 فروردین 99 | نمایندگان کارگری حاضر در جلسه، حاضر به توافق با دولتی‌ها و کارفرمایان نشدند و بدون امضای صورت‌جلسه، جلسه را ترک کردند. مزد تصویب‌شده به شرح زیر است:

  • افزایش حداقل دستمزد: ۲۱ درصد
  • بن ماهیانه: ۴۰۰ هزار تومان
  • مبلغ مزد روزانه: ۸۰,۹۶۱ تومان
  • پایه سنوات: ۱۷۵ هزار تومان
  • مسکن ماهانه: ۲۰۰ هزار تومان
  • افزایش سایر سطوح: ۱۵ درصد به‌اضافه روزانه ۳۰۳۳ تومان

با توجه به رقم‌های تصویب‌شده، دریافتی یک کارگر مجرد برای سال ۹۹، حدود ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان خواهد بود. حالا با این تصمیم‌های تازه، در حقیقت حداقل حقوق کارگران در امسال، ۲۶ درصد افزایش یافته است.

The post حداقل حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان در 1402 appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *