وبلاگ
تصمیم‌های مالی و بانکی قانون بودجه 1402

تصمیم‌های مالی و بانکی قانون بودجه 1402

قانون بودجه

براساس لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده، مبلغ کل بودجه سال 1402 بیش از 4900 هزار میلیارد تومان است. از این مبلغ 2200 هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و 2000 هزار میلیارد تومان هم بودجه عمومی دولت محسوب می‌شود.

افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال 1402

برخلاف سال گذشته که حقوق کارمندان حدود 60درصد افزایش پیدا کرد، در سال 1402 حقوق آنها با افزایش 20درصدی روبه‌رو خواهد شد. یعنی حداقل حقوق کارمندی برای امسال 7میلیون و 920هزار تومان خواهد بود. حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی هم برای سال آینده با افزایش 27درصدی همراه خواهد بود. پس یک کارگر که بیمه تامین اجتماعی برایش رد می‌شود، امسال حداقل حقوق 8 میلیون و 208 هزار تومان را می‌گیرد.

حداقل حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان در 1401

کدام حقوق‌ها معاف از مالیات هستند؟

در سال 1401 کسانی که کمتر از 5 میلیون و 600 هزار تومان حقوق می‌گرفتند، از پرداخت مالیات معاف بودند. اما سقف معافیت مالیاتی در سال 1402 چقدر است. با این‌که شنیده‌ها از معافیت مالیاتی حقوق‌‌های ماهانه زیر 7 میلیون تومان خبر می‌دادند، اما با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال جاری، از حقوق‌های زیر 10 میلیون تومان مالیات گرفته نمی‌شود. اما در صورتی که حقوق شما بیشتر از این مبلغ است، باید مالیات حقوق خودتان را به دولت بپردازید.

مالیات حقوق و دستمزد چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

مقدار وام ازدواج در بودجه 1402

وام ازدواج در سال 1401 برای هر کدام از زوج‌ها 120 میلیون تومان و برای زوج‌های جوان – که سن مرد کمتر از 25سال و سن زن کمتر از 23سال باشد- هم 150 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود. اما در سال 1402 مبلغ وام ازدواج برای تمام کسانی که از ابتدای سال 1398 ازدواج کرده‌اند، مبلغ 150 میلیون تومان خواهد بود. به زوج‌های جوانی که مرد زیر 25سال و زن زیر 23سال سن دارند هم وام ازدواج 220 میلیون تومانی ارائه می‌شود.

همه چیز درباره وام ازدواج

وام ودیعه مسکن برای اجاره‌نشین‌ها

افزایش اجاره خانه در یکی دو سال اخیر باعث شده تا دولت فکری هم برای مستاجران کند و بخشی از تسهیلات مسکن بانکی را به آنها اختصاص بدهد. برای همین در بودجه سال 1402 پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن دیده شده است. مقدار وام ودیعه مسکن برای استان تهران، مراکز استان‌ها و دیگر شهرستان‌ها به ترتیب 100 میلیون تومان، 70میلیون تومان و 40 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. سود وام ودیعه مسکن 18درصدی و مدت زمان پرداخت اقساط حداکثر 5ساله است.

راهنمای دریافت وام ودیعه مسکن ویژه مستأجران

مالیات بر خانه‌ها در بودجه 1402

نمایندگان مجلس با گرفتن مالیات از صاحبان خانه‌های لوکسی که بالای 20 میلیارد تومان ارزش دارند، موافقت کردند. براساس این تصمیم، زمین‌های دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های لوکس که ارزش آن‌ها بیش از 20 میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. البته افرادی که بیشتر از 10 سال مالک خانه‌های اعیانی با این میزان ارزش بوده‌اند، از مالیات معاف هستند.

مالیات ماشین‌های لوکس در بودجه 1402

در سال 1401 اگر قیمت یک خودروی خارجی بیش از 1.5 میلیارد تومان بود، مشمول مالیات محسوب می‌شد، اما در سال پیش رو، ماشین‌های لوکس خارجی با ارزش بیش از 3 میلیارد تومان مشمول دریافت مالیات خواهد شد. طبق تصمیم بودجه‌ای دولت، این خودروها مشمول مالیات یک‌درصدی خواهند شد. طبق گفته پلیس راهور، بیش از 400هزار ماشین با ارزش بیش از 3 میلیارد تومان در کشور تردد می‌کنند.

هنرمندان هم باید مالیات بدهند

یکی از دلایل ناراحتی مردم در سال‌های گذشته سیاست‌های متناقض دولت برای گرفتن مالیات از افراد بود؛ یعنی هنرمندانی که درآمدهای میلیاردی داشتند، مالیات نمی‌دادند، اما کارمندان و کارگران هر ماه مالیات از فیش حقوقی‌شان کسر می‌شد. در لایحه بودجه سال 1402 اما قرار شد هنرمندانی که درآمد تا سقف 320 میلیون تومان در سال دارند، از پرداخت مالیات معاف باشند، اما چنانچه درآمد آنها بالاتر از این مبلغ باشد، باید مالیاتش را پرداخت کنند.

پیامک هم گران شد

در لایحه بودجه سال 1401 قرار شد اپراتورهای ارائه‌کننده خدمات مخابراتی هزینه پیامک را سه تومان افزایش بدهند و درآمد حاصل از این افزایش قیمت مستقیما به خزانه دولت واریز شود. در حال حاضر هزینه هر پیامک فارسی در اپراتور همراه اول 9 تومان و در اپراتور ایرانسل هم 10 تومان است. پس هزینه پیامک براساس افزایش قیمت سه تومانی هر پیامک به 12 تومان برای همراه اول و 13 تومان برای ایرانسل است. مبلغی که برای این افزایش قیمت پیامک‌ها در لایحه بودجه 1401 دیده شده، قرار است برای حمایت از کودکان کار و خیابانی و حقوق معلولان در اختیار سازمان بهزیستی قرار بگیرد. 100 میلیارد تومان از این مبلغ به حقوق معلولان و 500 میلیارد تومان از محل این پول هم به کودکان کار و خیابانی اختصاص داده می‌شود.

مراقب رانندگی‌تان باشید!

در لایحه بودجه 1402 جریمه‌های رانندگی مانند سال قبل به میزان 5درصد افزایش داشت. بر اساس قانون بودجه، پیش‌بینی شده است که رانندگان در سال ۱۴۰۲ چیزی حدود ۲ هزار میلیارد به خزانه دولت پرداخت کنند. مقصد هزینه‌کرد مابه‌تفاوت این مبلغ درآمد هم مشخص شده است:

  • پرداخت 150 میلیارد تومان برای هزینه درمان معلولان شدید با ضایعه نخاعی به سازمان بهزیستی
  • اختصاص 150 میلیارد تومان برای اصلاح و ترمیم جاده‌های روستایی و راه‌های حادثه‌خیز شهری به وزارت راه
  • پرداخت 100 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات درمانی کارآمد در حوادث جاده‌ای به سازمان هلال احمر
  • کمک خرید 100 میلیارد تومانی برای تجهیز و امکانات اتاق تشریح به سازمان پزشکی قانونی

وام فرزند‌آوری در بودجه 1402

طبق آمارهای سرشماری نفوس و مسکن، 25 درصد خانواده‌های ایرانی یک فرزند و 28 درصد هم صاحب ۲ فرزند هستند. یعنی تقریبا نیمی از خانواده‌های ایرانی یک یا دوفرزند دارند. دولت در لایحه بودجه برای ترغیب خانواده‌های ایرانی به افزایش جمعیت، وام فرزندآوری را اضافه کرده است. دولت در سال 1402 به ازای تولد

  • فرزند اول: 30 میلیون تومان
  • فرزند دوم: 60 میلیون تومان
  • فرزند سوم: 90 میلیون تومان
  • فرزند چهارم: 120 میلیون تومان
  • فرزند پنجم و بیشتر هم 150 میلیون تومان

وام قرض‌الحسنه فرزندآوری پرداخت خواهد کرد.

وام فرزندآوری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

افزایش حقوق سربازی در 1402

حقوق سربازان در سال 1402 هم افزایش چشمگیری خواهد داشت تا مشمولان متاهل و مجرد غایب، تمایل و رغبت بیشتری برای رفتن به خدمت سربازی داشته باشند. طبق اعلام سازمان وطیفه در سال 1402 حقوق سربازان حدود 50 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند. طبق این افزایش حقوق، حداقل حقوق سربازان 4میلیون و 800هزار تومان و حداکثر حقوق هم 7میلیون و 200هزار تومان خواهد بود.

جدول قیمت همه ارزها

اگر خواستید اصل لایحه بودجه را هم مشاهده کنید.

The post تصمیم‌های مالی و بانکی قانون بودجه 1402 appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *