وبلاگ
نماینده مجلس: بیانات رهبر انقلاب درباره توقف رشد نقدینگی دقیق و واقع گرایانه بود

نماینده مجلس: بیانات رهبر انقلاب درباره توقف رشد نقدینگی دقیق و واقع گرایانه بود

نماینده مجلس: بیانات رهبر انقلاب درباره توقف رشد نقدینگی دقیق و واقع گرایانه بود

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش رونق تولید مجلس با بیان اینکه رشد نقدینگی اگر متناسب با رشد کشور همراه نباشد به معنای کاهش ارزش پول ملی و ایجاد تورم است، گفت: بیانات رهبر انقلاب درباره توقف رشد نقدینگی دقیق و واقع گرایانه بود.

محسن زنگنه نماینده تربیت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره بیانات رهبر انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان و تاکید ایشان بر توقف رشد نقدینگی گفت: میزان رشد نقدینگی اگر متناسب با شاخص رشد کشور نباشد عملاً به معنای کاهش ارزش پول ملی و در نهایت ایجاد تورم است.

وی با تأکید بر اینکه تورم اثرات مخربی در جامعه می‌تواند داشته باشد، افزود: یکی از سیاستهای پولی و عوامل رشد تورم بحث نقدینگی است. دولت سیزدهم از همان ابتدای فعالیت یکی از کار گروه‌های خودش را در سیاست‌های پولی کاهش رشد نقدینگی قرار داد و توانست شاخص آن را از حدود ۴۳ درصد به ۲۶ درصد در ماه‌های اخیر برساند.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش رونق تولید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیشرفت مذکور یک اقدام قابل تحمل و مهم در عرصه انضباط بخشی مالی در کشور است، ادامه داد: اما دو نکته اینجا وجود دارد و آن این است که با کاهش رشد نقدینگی نباید به یک معنا موجب کاهش تولید یا کاهش تأمین مالی، بخش تولید را شاهد باشیم. بانک مرکزی کاهش رشد نقدینگی را با انضباط بخشی به بانک‌ها در دستور کار خود قرار داده و تمرکز خود را بر روی رفع ناترازی بانک‌ها و بهبود شاخص کفایت سرمایه بانک‌ها قرار داده است.

زنگنه عنوان کرد: بانک مرکزی یک محدودیتی را هم برای تسهیلات دهی در ترازانه بانک‌ها قرار داده به گونه‌ای که هر بانکی حداکثر تا ۲ درصد میزان ترازانه خود را افزایش دهد و بعد از آن هم بانک امکان اعطای تسهیلات را ندارد.

وی افزود: دو ابهام، ایراد یا نکته مورد تأکید رهبری هم بود، نکته اول، ما نباید سیاست جلوگیری از رشد نقدینگی یا کاهش نرخ رشد نقدینگی را به اصطلاح منحصر در جلوگیری از اعطای تسهیلات کنیم. بالاخره رشد نقدینگی عوامل دیگر نیز دارد از جمله سرعت گردش پول، جلوگیری از فعالیت‌های کاذب، جذابیت زدایی از فعالیت‌های غیر مولد مثلاً از طریق اجرایی سازی مالیات بر آیدی سرمایه می‌تواند اتفاق بیفتد، بهبود نظام توزیع در کشور، کم کردن فاصله مصرف کننده نهایی و تولید کننده، حذف واسطه‌ها و دلال‌های در این مسیر اینها مواردی است که می‌تواند از طریق کاهش گردش سرعت پول جلوی رشد نقدینگی را بگیرد.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش رونق تولید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ابهام یا ایراد دوم این است که وقتی تسهیلات به بانک‌ها محدود می‌شود با توجه به اینکه تورم تقریبا بالای ۴۰ درصد را در سالهای گذشته شاهد هستیم بانک‌ها برای حفظ وجه سال گذشته خود با توجه به تورم، به سرمایه‌ بیشتر از ۴۰ درصد بیشتر از سال گذشته خود نیاز دارند.

زنگنه در ادامه، گفت: بانک‌ها با این شرایط به این سرمایه نیار دارند که هم بتوانند سرمایه در گردش خود را تأمین کنند و هم سرمایه ثابت را بتواند به اصطلاح برای فعالیت‌های تولیدی و یا افزایش تولید استفاده کنند.

وی با طرح این سوال که وقتی میزان تسهیلات دهی به بانک‌ها را محدود کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد، متذکر شد: در این حالت تولید کاهش پیدا می‌کند. اگر یک کفه ترازو در نظر بگیریم یک طرف کغه ترازو رشد نقدینگی و کفه دیگر تولید است اگر تولید کاهش پیدا کند حتی اگر رشد نقدینگی را هم بتوانیم مهار کنیم اما باز این ناترازی به وجود خواهد آمد و همان نقدینگی ۲۳ درصد هم اثرات مخرب رشد ۴۷ درصد را در جامعه خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش رونق تولید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تولید کننده تولید خود را کاهش ندهد اما به دنبال اینکه منابع لازم خود را از بازارهای موازی و غیر رسمی تامین کند که تجربه نشان داده این بازارها به مراتب تورم را در جامعه تشدید خواهد کرد و اثر کاهش نقدینگی را خنثی می‌کند.

زنگنه یاد آور شد: اصل این سیاست بسیار خوب است و فرمایش‌های رهبری بسیار دقیق و واقع گرایانه بود. ایشان هم سیاست‌های دولت را در کاهش نرخ نقدینگی و همچنین سیاست‌های انضباطی که در بانک‌ها دولت طی یکسال گذشته اعمال کرده؛ تقدیر و تأیید کردند. اما نگرانی این بود که نکند فشار بر بانک‌ها برای کاهش رشد نقدینگی، انظباط بخشی بانک‌ها بخش تولید ما را در هزینه افزایش دهد.

وی با اشاره به وظایف مجلس در کاهش رشد نقدینگی، خاطر نشان کرد: مجلس باید به ناترازی‌ها دامن نزند که یکی از این ناترازی‌ها ناترازی بودجه است و همانطور ناترازی بانک‌ها مجلس محدودیتهایی را برای منابع بانک‌ها ایجاد نکند به طوری که فشار مضاعفی هم بر بانک‌ها تحمیل کند. دومین وظیفه مجلس این است که قوانین را اگر امکان اصلاح است، اصلاح کند.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *