وبلاگ
سرمایه گذاری هوشمندانه با بودجه کم

سرمایه گذاری هوشمندانه با بودجه کم

سرمایه گذاری با پول کم

چند توصیه مشخص وجود دارد که براساس مقدار دارایی موجودتان برای شروع سرمایه‌گذاری تنظیم شده و چند حرکت هوشمندانه را برای افراد محتاط در نظر گرفته تا بتوانند یک برنامه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را شروع کنند؛ پس این شما و این توصیه‌هایی برای سرمایه گذاری با پول کم.

پنج راهکار برای شروع سرمایه‌گذاری

مبلغ مشخصی را به طور منظم کنار بگذارید و پس‌انداز کنید. با استفاده از نرم‌افزارهای پس‌انداز که خرده‌پول‌های شما را رند می‌کنند، پس‌انداز انجام دهید. (مثلا نرم ‌افزار بلوبانک این امکان را به شما می‌دهد تا خرده پول‌هایتان را تا ۵ یا ۱۰ هزار تومن رند کنید و در یک قلک نگه دارید.)

  • اول بدهی‌های بزرگ‌تان را پرداخت کنید.
  • از برنامه‌های بازنشستگی بهره ببرید.
  • بررسی کنید که قدرت ریسک پذیری شما چقدر است و با چه اندازه از ریسک راحت‌ترید و در طول زمان چقدر تغییر می‌کند.
  • وقتی سبد سرمایه‌گذاری شما رشد می‌کند، گزینه‌های بهتری معامله کنید.

جدول مقایسه ای همه صندوق های سرمایه‌گذاری

استراتژی مهم برای شروع سرمایه گذاری با پول کم

چه قصد داشته باشید کم سرمایه‌گذاری کنید و چه زیاد؛ چه پر ریسک و چه امن و بدون ریسک، این قدم‌ها به شما کمک می‌کند که در مسیر درست قرار بگیرید.

پس‌انداز خودکار

جدیت و پشتکار برای اینکه با اطمینان برای پس‌انداز هر ماه مبلغ مشخصی را کنار بگذارید، در دراز مدت باعث درو کردن محصول بزرگی می‌شود. اگر اراده و نظم این را ندارید که به تنهایی کار انجام بدهید، تکنولوژی با گوشی هوشمند و نرم‌افزارهای کامپیوتری به کمک شما می‌آیند. نرم‌افزارهایی که خرید‌ها و تراکنش‌ها را گرد می‌کنند و باقیمانده خرده پول را به بخش پس‌انداز‌ها می‌فرستند، کم‌دردترین نوع پس‌انداز هستند. مثلا گزینه «رند» و «رندتر» در نرم‌افزار بلوبانک، تراکنش‌های شما را گرد می‌کند و پول خرد باقی‌مانده را به بخش پس‌انداز‌های شما می‌فرستند.

حساب بدهی‌هایتان را داشته باشید

قبل از اینکه پس‌انداز کردن را شروع کنید، بررسی کنید چه چیزی هزینه بدهی‌هایی که الان دارید را به شما تحمیل کرده و دقت کنید که چطور می‌توانید زود از دستشان خلاص شوید. اگر بدهی با بهره‌های بالا دارید، منطقی‌تر است قبل از پس‌انداز کردن، حداقل بخشی از آنها را پرداخت کنید.

حواستان به بازنشستگی‌ باشد

هدف کلیدی پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، حتی در سال‌های جوانی، بهتر است به شما این اطمینان را بدهد که بعد از بازنشستگی پول کافی دارید. یکی از اولویت‌ها در برنامه‌ریزی باید این باشد که از مشوق‌هایی که دولت و کارفرما برای امنیت بازنشستگی پیشنهاد می‌دهند، بهره ببرید.

باقیمانده مالیات‌تان را پس‌انداز کنید

اگر برایتان سخت است که در طول سال پس‌انداز کنید، بخشی یا تمام باقیمانده مالیات را به عنوان راهی برای شروع پس‌انداز در نظر بگیرید. مهم نیست روی چه نوع محصولی سرمایه‌گذاری می‌کنید، ضروری است که هزینه‌های جانبی آن را بدانید و تلاش کنید آن را به حداقل برسانید.

توصیه براساس میزان سرمایه گذاری

قبل از جزئیات، چند نکته کلی قابل تأکید است. صرف نظر از دارایی خالص شما، ضروری است که هزینه‌های سرمایه‌گذاری را به حداقل برسانید؛ چه در یک حساب جاری، یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یا هر محصول مالی دیگری.

این به ویژه زمانی که شما در حال سرمایه‌گذاری روی بودجه هستید، صدق می‌کند. زیرا هزینه‌های ثابت بخش قابل توجهی از پس‌انداز شما را می‌گیرد. کارمزد سالانه 10هزار تومانی برای یک حساب 10میلیون تومانی بی‌اهمیت است، اما کارمزد 10هزار تومانی برای یک حساب یک میلیون تومانی ضربه مالی سنگینی به حساب می‌آید. هزینه‌های مربوط به محل قرار دادن پول خود را با دقت انتخاب کنید؛ به خصوص اگر در بودجه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنید. یادتان باشد بازده احتمالی سرمایه‌گذاری‌هایتان را در مقابل سطح ریسکی که می‌پذیرید، بسنجید و این برای سن شما مناسب است. به طور کلی، با نزدیک شدن به دوران بازنشستگی، پرتفوی شما باید به طور پیوسته کم‌خطرتر شود.

چطور با 100 میلیون تومان سرمایه گذاری کنیم؟

در دورانی زندگی می‌کنیم که گوشی موبایل آیفون تقریبا 40 میلیون تومان برایتان آب می‌خورد، یا سفر به همین استانبول دم دست تقریبا 20 میلیون تومانی خرج برمی‌دارد. پس اگر 100 میلیون تومان سرمایه دارید، بهترین کار ممکن این است که ایمن و بدون ریسک کار کنید. سپرده بانکی و خرید اوراق هرچند سود زیادی نصیب‌تان نمی‌کند و پتانسیل رشد هر دو گزینه محدود است، اما خطرات از بین رفتن همین سرمایه اندک شما هم صفر خواهد بود. این راهی است برای کسب درآمد کم از پول خود تا زمانی که سبد شما به نقطه‌ای برسد که گزینه‌های دیگر در دسترس قرار بگیرند.

با 500 میلیون تومان کجا سرمایه گذاری کنیم؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سودی که بین 20 تا 30 درصد متغیر هستند، انتخابی امن و بدون ضرر هستند. حضور در بازار املاک و مستغلات با این مبلغ تقریبا برای شما ممکن نیست، مگر این‌که برای خرید زمین یا باغ در شهرستان اقدام کنید. فراموش نکنید سرمایه‌گذاری روی زمین با این مبلغ شما را به سود مناسب‌تری می‌رساند، تا خرید یک خانه یا آپارتمان در شهری کوچک دور از پایتخت؛ به این دلیل ساده که ارزش زمین معمولا با گذشت زمان رشد بیشتری دارد، تا خانه‌ای ارزان‌قیمت در شهری کم جمعیت.

با یک میلیارد تومان کجا سرمایه گذاری کنیم؟

این سطح از سرمایه‌گذاری به شما اجازه می‌دهد به گزینه‌های بیشتری، از جمله صندوق‌های مشترک دسترسی داشته باشید. خیلی از سرمایه‌گذاری‌ها مانند تامین مالی جمعی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… شرط برای حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری دارند. اما اگر دارایی‌تان برای سرمایه‌گذاری یک میلیارد تومان باشد، علاوه بر گزینه‌های بالا، امکان سرمایه‌گذاری روی املاک و مستغلات را هم دارید؛ خرید املاک نیاز به هوشمندی و شم اقتصادی بالایی ندارد و در طول چند سال آینده حتما سرمایه‌تان افزایش پیدا می‌کند، اما باید صبور باشید و نیازی به بازگشت سرمایه‌تان در کوتاه‌مدت نداشته باشید. اگر هم دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بدون ریسک می‌گردید، سپرده‌های بانکی گزینه همیشگی و کلاسیک محسوب می‌شوند.

گزینه‌های سرمایه گذاری با پول کم

سرمایه‌گذاری مجدد سود سهام

شما بخشی از یک سهام را می‌خرید و سود سهام شما به صورت خودکار برای خرید سهام اضافه‌تر و حتی تکه‌ای از سهم استفاده می‌شود. این یک انتخاب عالی برای سرمایه‌گذاران خرد است؛ چرا که این سهم‌ها بدون پرداخت کمیسیون به یک کارگزاری و با تخفیف خریداری شده‌اند. خریدن یک تک سهم از سهام یک شرکت می‌تواند برای شروع سرمایه‌گذاری شما خوب باشد.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله (ETF)

گزینه دیگر برای شروعی کوچک، صندوق‌های قابل معامله هستند یا همان «ای‌تی‌اف» که بیشترشان کمترین سرمایه‌گذاری را هم لازم ندارد. برخلاف اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، «ای‌تی‌اف‌»ها معمولاً دارای ساختار مدیریت غیرفعال هستند که به معنای کاهش هزینه‌های جاری است. با این حال، در میان سایر معایب «ای‌تی‌اف»‌ها باید هزینه تراکنش‌های آنها را پرداخت کنید. برای کاهش این هزینه‌ها، استفاده از یک کارگزار تخفیفی را در نظر بگیرید که کمیسیونی دریافت نمی‌کند. یا برنامه‌ریزی کنید تا کمتر سرمایه‌گذاری کنید، شاید به جای خرید ماهانه کوچک، مبالغ بزرگ‌تری را سه ماه یک بار سرمایه‌گذاری کنید.

تامین مالی جمعی

تامین مالی جمعی، سرمایه‌گذاران با پول کم را به کارآفرینانی که قصد جذب سرمایه برای پروژه‌هایشان را دارند، متصل می‌کند. سرمایه‌گذاران هم به نسبت مبلغی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سهمی از سود دریافت می‌کنند.

برخی از پلتفرم‌های تامین مالی جمعی با مبلغی حداقلی هم جذب سرمایه می‌کنند، اما برخی دیگر مبلغ بالایی را برای ورود سرمایه‌گذاران شرط می‌کنند. سرمایه‌گذاری جمعی ریسک بالایی دارند، چون بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های جدید شکست می‌خورند، اما در عین حال چشم‌انداز درآمد بالاتر را هم به همراه دارد. به طور کلی، سود سالانه این نوع سرمایه‌گذاری بین 30 تا 50درصد خواهد بود.

حرف آخر
سرمایه گذاری با پول کم ممکن است پیچیده شود، اما اصول اولیه آن ساده است. میزان پس‌انداز و مشارکت کارفرمای خود را به حداکثر برسانید. مالیات و هزینه‌ها را به حداقل برسانید. با منابع محدود خود انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید. با این اوصاف، ساختن یک سبد همچنین می‌تواند پیچیدگی‌هایی را ایجاد کند که چگونه می‌توان ریسک برخی سرمایه‌گذاری‌ها را در برابر بازده بالقوه آنها متعادل کرد. کمک گرفتن را در نظر بگیرید. با توجه به فناوری و رقابت شدید برای سرمایه‌گذاری‌های شما، منابع بیشتری از همیشه در دسترس است.
گزینه‌ها شامل مشاوران روباتیک، دستیاران مجازی است که می‌توانند به شما کمک کنند تا یک سبد متوازن با قیمت پایین ایجاد کنید، و مشاوران مالی فقط با هزینه که به درآمد حاصل از کمیسیون محصولاتی که به شما می‌فروشند وابسته نیستند. سخت‌ترین بخش سرمایه‌گذاری شروع است، اما هر چه زودتر این کار را انجام دهید، بیشتر به دست می‌آورید؛ به همین سادگی.

منبع: Investopedia

مترجم: مهری جمشیدی

The post سرمایه گذاری هوشمندانه با بودجه کم appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *