وبلاگ
آموزش تابلوخوانی بورس

آموزش تابلوخوانی بورس

آموزش تابلو خوانی بورس

یادگیری یک‌سری از مهارت‌ها مانند تابلوخوانی برای فعالیت در بازار بورس بسیار ضروریست. در یک تعریف ساده، به دانش تجزیه و تحلیل سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تابلو

خوانی می‌گویند. اما از آن جایی که افراد مبتدی در اولین برخورد با این وب‌سایت دچار ابهام می‌شوند و نمی‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند، بنابراین در این مطلب از سایت رده به آموزش تابلو خوانی بورس و مفاهیم مربوط به آن می‌پردازیم.

تابلوخوانی چیست؟

تابلوخوانی به معنای بررسی اطلاعاتی مانند میزان خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی، حجم معاملات، نسبت‌های EPS و P/E، قدرت خریدار و فروشنده و غیره است که در نهایت از طریق آن، روند آتی قیمت سهم پیش‌بینی می‌شود. به بیان ساده‌تر، تابلوخوانی یعنی پیش‌بینی قیمت سهام، تنها با توجه به تغییرات رخ داده بر روی تابلوهای بورسی زمانی که یک معامله‌گر قصد خرید یا فروش سهمی را داشته باشد، با بررسی هر نماد، از میزان خرید و فروش و نوسانات قیمتی آگاهی پیدا خواهد کرد. علاوه بر این از عرضه و تقاضای آن سهم و دیگر اطلاعاتی که در تابلوها وجود دارد؛ یک شناخت کافی نسبت به وضعیت کوتاه مدت و میان مدت آن سهم پیدا خواهد کرد.

نوسان گیری در بورس چیست و چه روش هایی دارد؟

در این روش دیگر نیازی به تحلیل بنیادی یا تحلیل تکنیکال نیست و شخص سرمایه‌گذار تنها با تکیه بر یک سری تجربیات و مهارت‌هایی که تاکنون به دست آورده می‌تواند با مشاهده تابلو، قیمت آینده را پیش‌بینی کند و حدس بزند. از آن جایی که این روش با سرعت بالایی به تحلیل ختم می‌شود، در میان سرمایه‌گذاران از جذابیت زیادی برخوردار است و روز به روز به محبوبیت بیشتری می‌رسد. تابلو خوانی بیش از هر چیز جنبه روانشناسانه بورس را در برمی‌گیرد.

چگونه تابلوخوانی کنیم؟

آموزش تابلو خوانی بورس

در بخش 1 بالاترین قیمت پیشنهادی خریداران، پایین‌ترین قیمت پیشنهادی فروشندگان، قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی قابل مشاهده است. قیمت پایانی یک سهم در یک روز معاملاتی، میانگین قیمت‌هایی است که سهم معامله شده است. محاسبه قیمت پایانی وابسته به حجم مبناست.

در بخش 2 می‌توان اطلاعات مربوط به معاملات روز آن نماد، مانند تعداد معاملات، حجم معاملات و ارزش معاملات را مشاهده کرد.

در بخش 3 بیش‌ترین و کم‌ترین قیمتی که سهم در بازه زمانی روز، هفته و سال معامله شده را می‌توان مشاهده کرد. هم‌چنین دامنه نوسان روز نیز در این بخش نمایش داده می‌شود. منظور از دامنه نوسان، کم‌ترین و بیش‌ترین قیمتی است که نماد مورد نظر می‌تواند در آن روز معاملاتی داشته باشد.

در بخش ۴ اطلاعات مهمی مانند حجم مبنا، سهام شناور و میانگین حجم معاملات ماهانه قابل مشاهده است. حجم مبنا برای یک سهم، حداقل تعداد سهام شرکت است که باید در طول یک روز معاملاتی، خرید و فروش شود تا قیمت آن سهم بتواند بر اساس سقف دامنه نوسان، افزایش یا کاهش پیدا کند. سهام شناور نیز بخشی از سهام شرکت سهامی عام است که سهامداران، آماده عرضه آن هستند. انتظار می‌رود این بخش از سهام در آینده‌ای نزدیک قابل معامله باشد.

در بخش ۵ تابلوخوانی می‌توان میزان خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی را مشاهده کرد که در حال حاضر اطلاعاتی در دسترس نیست. اما به طور کلی، اگر در یک حجم مشخص تعداد خریداران از فروشندگان کم‌تر باشد، گفته می‌شود که قدرت خریداران بیشتر است. از طرف دیگر، اگر در یک حجم مشخص و برابر، تعداد فروشندگان از خریداران کم‌تر باشد، قدرت فروشندگان بیشتر خواهد بود.

در بخش 6 سود هر سهم (EPS) و نسبت قیمت به درآمد (P/E) نمایش داده می‌شود. EPS یک شرکت برابر است با میزان سودی که در آن شرکت به ازای یک عدد سهم به دست می‌آید. هنگامی که وضعیت سهام یک شرکت چه از طرف سرمایه‌گذاران و چه از سوی تحلیلگران بازار مورد بررسی قرار می‌گیرد، به شکل مستقیم یا غیرمستقیم، پای EPS در میان است. نسبت P/E نیز حاصل تقسیم قیمت سهم بر مقدار EPS آن است. هرچه نسبت P/E یک سهم بیشتر باشد، ارزندگی بنیادی سهم کم‌تر است. البته استثنائاتی وجود دارد و ممکن است عکس این موارد رخ دهد.

به بخش 7 اصطلاحا عمق بازار سهم می‌گویند. در عمق بازار می‌توان سفارش‌های خرید و فروش ثبت شده را مشاهده کرد.

در بخش 8 نمودار قیمت و حجم معاملات انجام شده در طی روز معاملاتی قابل مشاهده است.

در بخش 9 اطلاعات نمادهای گروه یا صنعتی قرار دارد که این سهم در آن قرار دارد.

تابلوخوانی ظاهر بسیار ساده‌ای دارد؛ اما همین موارد می‌تواند در شناسایی سهم‌های مناسب به شما کمک کند و استفاده از آن نیازمند کسب تجربه و مهارت است. افراد مبتدی و تازه‌کار که وارد بازار بورس می‌شوند، در ابتدا با انبوهی از نمادها و اعداد و ارقام روبرو می‌شوند و بر این باورند که این اعداد مفاهیم پیچیده‌ای دارند، در حالی که با آموزش تابلوخوانی و جزییات مربوط به آن می‌توان به راحتی این مفاهیم را درک کرد.

The post آموزش تابلوخوانی بورس appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *