وبلاگ
آشنایی با انواع پیامک بانکی و هزینه آن

آشنایی با انواع پیامک بانکی و هزینه آن

ارسال پیامک بانکی جهت اطلاع رسانی مناسب به مشتریان بانک‌ها چقدر اهمیت دارد؟ این خدمت به مشتریان بانک امکان می دهد که از وضعیت حساب، میزان موجودی، مبلغ تراکنش، سررسید چک و … آگاه شوند . در واقع پیامک بانکی، می‌تواند برای ارسال تبریک‌ها، اطلاع رسانی‌ها، تیلیغات و … مورد استفاده قرار بگیرد .

متغیرهای مرتبط با پیامک تراکنش‌های بانکی

  • طول متن پیامک
  • نوع تراکنش ( در طول متن پیامک تاثیرگزار است)
  • کارمزد اپراتور ها (سالانه دستخوش تغییر است)
  • درج آیتم های الزامی یا اختیاری در متن پیامک ( مانند: شرح و … )

انواع پیامک تراکنش بانکی

پیامک‌های بانکی به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

  • پیامک تراکنش‌های غیر مالی
  • پیامک تراکنش‌های مالی

پیامک تراکنش‌های غیر مالی چیست ؟

پیامک‌های تراکنش‌های غیرمالی به پیامک‌هایی گفته می شود که معمولا حاوی اطلاعات مالی مانند واریز ، برداشت و …. نیست. این پیامک‌ها معمولا هزینه‌ای برای مشتری ندارند و به عنوان یک خدمت ارزش افزوده از طرف بانک‌ها ارائه است .

یکی از اهداف اصلی ارسال پیامک تراکنش‌های غیر مالی می‌تواند بحث امنیت حساب مشتریان باشد. مانند :ارسال پیامک در صورت ورود به اینترنت بانک یا موبایل بانک

از شایع‌ترین ارسال پیامک‌های تراکنش غیرمالی بانک ها با هدف خدمات ارزش افزوده و امنیت حساب برای مشتریان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیامک‌های اطلاع‌رسانی تبریک تولد / ایام تقویمی مهم و ….
  • پیامک تغییر اطلاعات مشتری در شعب / دریافت کارت نقدی / تعویض کارت نقدی / ارائه خدمات بدون کارت و …
  • اطلاع رسانی ورود به بانکداری الکترونیک
  • ارسال انواع رمز پویا برای خرید های اینترنتی و انتقال وجه کارت به کارت و رمز های پویا انتقال وجه حساب به حساب و ….
  • ….. .

هزینه نوع پیامک های فوق معمولا بر عهده مشتریان بانک نیست.

منظور از پیامک تراکنش‌های مالی چیست ؟

نوع دیگر پیامک‌ها، پیامک تراکنش‌های مالی است که حاوی اطلاعات مرتبط با پردازش‌های مالی شما است . پیامک‌ تراکنش‌های مالی دو مدل هزینه برای مشتری دارد:

پیامک با هزینه ثابت: سابقا پیامک‌های مالی به صورت آبونمان و ثابت از حساب مشتریان در سنوات ثابت معمولا سالانه کسر می‌شد. این همان مدلی است که همه ما به آن عادت داریم. یعنی هر چند ماه یکبار یک مبلغ مشخصی را از حسابمان برای هزینه پیامک‌ها کسر می‌کردند.

پیامک بسته‌ای یا هزینه متغیر: در حال حاضر با توجه به بخشنامه بانک مرکزی رویکرد بانک‌ها در دریافت هزینه پیامک تغییر کرده و هزینه پیامک را براساس تعداد تراکنش و موارد مورد درخواست مشتری محاسبه و کسر می‌کنند.

اصطلاح پیامک تراکنش محور نیز مرتبط با همین توضیح است. در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها، بسته‌های پیامکی را برای مشتریان خود تعریف کرده‌اند (مانند خرید حجم اینترنت) که مشتریان بسته مرتبط را انتخاب و بر اساس نیاز خود طول کاراکتر پیامک را نیز انتخاب می‌کنند.

مواردی که در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها به عنوان بسته پیامکی عرضه می‌کنند معمولا حاوی پارامتر های ذیل است :

  • انتخاب نوع حجم بسته (200.000 ریالی / 000 ریالی/ 1.000.000 ریالی)
  • انتخاب اطلاعات مورد نیاز در پیامک (آیا شما نیاز به دریافت اطلاعات با شرح جزییات کامل هستید یا خیر؟)
  • انتخاب حداقل مبلغ جهت ارسال تراکنش (از چه مبلغی در تراکنش‌های خود نیاز به ارسال پیامک دارید؟ بسیاری از بانکها حداقل مبلغ را خود تعیین نموده اند.)

بدیهی است با انتخاب پیامک با شرح جزییات و ارسال پیامک بدون محدودیت، مبلغ حجم بسته خریداری شما زودتر به اتمام خواهد رسید. البته باید بدانید که این روش چندان جدید هم نیست. موسسه مالی و اعتباری کوثر تا پیش از ادغام در بانک سپه از این مدل تبعیت می‌کرد.

پیامک تراکنش بانکی حاوی چه اطلاعاتی است؟

  • شماره حساب بصورت کامل
  • “مبلغ” مبلغ تراکنش همراه با جدا کننده (“+” به نشانه واریز یا “-” به نشانه برداشت)
  • “مانده”مبلغ مانده همراه با جداکننده
  • دقیقه(دو رقم) /ساعت(دو رقم)
  • شرح سند

طریقه خرید بسته پیامکی در بانک

این امکان در بانکداری الکترونیک بانک (اینترنت بانک، همراه بانک و … ) و یا مراجعه به شعب مقدور است. در حال حاضر این خدمت توسط برخی از بانک‌ها مانند پارسیان، پاسارگاد و … در حال انجام است و مابقی بانک‌ها نیز این رویکرد را در آینده پیش خواهند گرفت.

The post آشنایی با انواع پیامک بانکی و هزینه آن appeared first on رده Rade.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *